کد خبر 211989
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

اردوغان: کشورهای غربی باعث شکست فعالیت کریدور غلات شدند

اردوغان: کشورهای غربی باعث شکست فعالیت کریدور غلات شدند

رییس جمهور ترکیه، کشورهای غربی را مسبب شکست قرارداد غلات دریای سیاه موسوم به کریدور غلات دانست و گفت: خروج از بن بست در فعالیت دوباره کریدور غلات، منوط به تحقق وعده‌های کشورهای غربی است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ "رجب طیب اردوغان" دیشب در همایش سفرای ترکیه در کشورهای خارجی گفت: متأسفانه در دوره فعالیت قرارداد غلات، اصل وفاداری به پیمان رعایت نشد.

وی اضافه کرد: همه باید تلاش کنند که فضای مثبت ایجاد شده در راستای قرارداد صادرات غلات دریای سیاه ابتدا به آتش بس و سپس به توقف جنگ بین روسیه و اوکراین تبدیل شود، ولی گام‌های دیپلماتیک در این زمینه برداشته نشده است.

رییس جمهور ترکیه همچنین از ادامه رایزنی کشورش برای تداوم فعالیت قرارداد غلات دریای سیاه، موسوم به کریدور غلات خبر داد و نسبت به شروع دوباره روند صادرات غلات اوکراین و روسیه ابزار امیدواری کرد.

وی تاکید کرد: تماس و تلاش ترکیه برای تداوم فعالیت و گسترش دامنه قرارداد غلات دریای سیاه که از ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیرماه ۱۴۰۲) به حالت تعلیق درآمده، ادامه می یابد.

اردوغان اضافه کرد: هفته گذشته، در تماس تلفنی با "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه از او خواستار موافقت با فعالیت این قرارداد شدم و رییس جمهور روسیه نیز انتظارات کشورش را بیان کرد و متوجه شدم که وی نیز مانند ما نگران دسترسی کشورهای نیازمند و هدف به محصولات غلات است.

وی با ابزار امیدواری نسبت به تداوم فعالیت کریدور غلات افزود: معتقدم که در جریان سفر رییس جمهور روسیه به ترکیه در آینده نزدیک، به یک زمینه مشترک درباره این موضوع خواهیم رسید و راه حل این مشکل را خواهیم یافت.

رییس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به ۲ بار تمدید قرارداد غلات دریای سیاه (کریدور غلات) در نتیجه تلاش‌های کشورش اظهار کرد: این کار از بحران غذایی که می‌توانست جان صدها هزار نفر را به خطر بیندازد، جلوگیری کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مواضع ترکیه در قبال جنگ اوکراین مورد استقبال همه جهان قرار گرفته است، گفت: ترکیه از روز اول با نگرش متعادل و منصفانه خود نقش یک کشور کلیدی را در حل این بحران بر عهده گرفته است.

اردوغان با بیان این که ترکیه نمی‌خواهد شاهد جنگ، خون و اشک بیشتر باشد، اضافه کرد: ترکیه بدون طرفداری کامل از طرفین جنگ، در صدد پیدا کردن راه حلی برای توقف درگیری است و در این زمینه تلاش موفقی در تبادل زندانیان و اجرای قرارداد غلات دریای سیاه داشته است.

وی گسترش جنگ در دریای سیاه را یک فاجعه کامل برای کل منطقه دانست و افزود: ترکیه با اجرای دقیق کنوانسیون مونترو، تاکنون اجازه نداده است که جنگ در منطقه دریای سیاه گسترش یافته و به فاجعه تبدیل شود و پس از این نیز صادقانه به کار خود ادامه خواهد داد.

رییس جمهور ترکیه تاکید کرد: برای کاهش تنش و اطمینان از خروج هر دو طرف از گرداب جنگ، هدف ترکیه ایجاد کمربند صلح، ثبات و رفاه در اطراف کشور خود است و آنکارا در این مسیر بر انجام گفتگو و روش دیپلماسی اصرار و تاکید دارد و تنها با این دو ابزار می توان به این هدف ‌رسید.

به گزارش ایرنا، اردوغان یک هفته پیش نیز در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه خواستار مساعدت و موافقت وی با فعالیت و گشایش دوباره کریدور انتقال غلات اوکراین و روسیه از طریق دریای سیاه شد و این اقدام را «پل صلح» نامید.

فعال شدن دوباره کریدور غلات دریای سیاه در حالی به موضوع مهم جهانی تبدیل شده که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین چند روز پیش اعلام کرد که روسیه بعد از تحقق شرایط خود، برای تسهیل صادرات محصولات اوکراین و روسیه به بازارهای جهانی از طریق دریای سیاه آماده بازگشت به توافق غلات است.


قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید و به رغم تلاش دولت ترکیه و دبیرکل سازمان ملل، دولت روسیه به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد این قرارداد که مورد نظر روسیه بود، با تمدید آن موافقت نکرد.

در طول حدود یکسال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله از اوکراین صادر شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشورهای ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشورهای آفریقا رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha