کد خبر 211842
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹

طرح تولید برنج بدون استفاده از سموم و آفت‌کش در کشور اجرا می‌شود

طرح تولید برنج بدون استفاده از سموم و آفت‌کش در کشور اجرا می‌شود

معاون پژوهش موسسه گیاه‌پزشکی کشور گفت:‌ طرح تولید برنج بدون استفاده از سموم و آفت‌کش در کشور آغاز شده و درگام نخست در 7 شهرستان اجرا می شود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات، در نشست خبری که امروز در موسسه گیاهپزشکی کشور برگزار شد، شهرام شاهرخی از تولید برنج بدون استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی در کشور خبر داد و گفت: سال گذشته تولید بدون استفاده از سموم و آفت کش‌های شیمیایی در دو مزرعه و در سطح 10 هکتار با موفقیت انجام شد و قرار است این فعالیت تحقیقاتی در 100 هکتار اجرا شود.

معاون پژوهش موسسه گیاهپزشکی تصریح کرد: این طرح در 7 شهرستان و مشارکت 46 کشاورز درحال انجام است و قرار است به کل استان‌هایی که برنج می‌کارند تعمیم داده شود.

به گفته این محقق، علاوه بر اینکه این نوع کشت هزینه کشاورزان را در استفاده از سموم شیمیایی کاهش می‌دهد، گام بزرگی در سلامت غذایی است و دیگر هیچ‌گونه باقیمانده سموم در این محصول که پس از گندم پر مصرف ترین محصول کشاورزی است وجود نخواهد داشت.

این محقق در پایان گفت: کشت برنج در استان‌های شمالی کشور دارای دو کشت بوده و بیشترین چالش در حوزه آفات مربوط به کشت دوم است؛ از این رو در بحث مطالعات و تحقیقات کشت این محصول بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی با تمرکز به کشت دوم در حال انجام است.

در ادامه این نشست، شهرام نعیمی رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور تامین امنیت غذایی را یکی از مهمترین اهداف سازمان عنوان کردو گفت: علاوه بر آن ایمنی و سلامت غذایی و نیز تنوع زیستی را هم دنبال می‌کنیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور تاکید کرد که برای تامین سلامت غذایی تلاش می‌کنیم که آفت کش‌های گیاهی جایگزین آفت کش‌های شیمیایی شود، در برخی موارد هم کلا به سمت تولید محصولات بدون استفاده از سموم می‌رویم.

وی با  تاکید بر اینکه برای مقابله با آفت و بیماری هوش مصنوعی هم به کمک آمده است، گفت: با شناسایی عوامل زیان آور در این بخش و به کارگیری عوامل پیشگیرانه می‌توان به مهار آفات گیاهی پرداخت.

نعیمی افزود: امنیت غذایی امروزها با کمک شیوه‌های مدرن تولید تامین می‌شود و در حوزه ایمنی و سلامت غذایی استفاده از آفت کش‌های کم خطر و آفت کش‌های گیاهی بسیار مهم است.

در ادمه این نشست سید مجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه، رسانه تأثیر زیادی در امیدبخشی جامعه دارد گفت:‌ خبرنگار در بستر زمان و مکان واقعیت‌ها، استنباط خود را تبدیل به خبر می‌کند. در این راستا باید به چند نکته توجه ویژه شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: خبرنگار باید با ارزیابی خود به توانمندتر کردن رسانه کمک کند و نیاز به تعالی ضرورت حرفه خبرنگاری است.

خیام نکویی با بیان اینکه تجربیات کمک می‌کند تا افراد در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود عملکرد بهتری داشته باشند، تاکید کرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد:‌ خبرنگاران مسؤولیت سنگین‌تری برعهده دارند زیرا با تنظیم گری درست و به موقع می‌توانند از بروز بحران جلوگیری کنند یا زمینه یک اتفاق خوب را در جامعه به وجود آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha