کد خبر 211784
۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴

«حیات» گزارش می‌دهد؛

چالش های پیش روی شخص اول ورزش ایران

چالش های پیش روی شخص اول ورزش ایران

کیومرث هاشمی با حضور در سمت سرپرستی وزارت ورزش و جوانان مسئولیت سنگین و خطیری را پذیرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ در پی استعفای حمید سجادی که دلیل آن آسیب‌های جسمی ناشی از سقوط بالگرد حامل وی (در اسفندماه سال گذشته) بود، رئیس جمهور از کیومرث هاشمی به عنوان سرپرست این وزارتخانه رونمایی کرد و او چند روزی است که کارش را در این سمت شروع کرده است.

هاشمی که از مدیران با سابقه ورزش ایران است در چند مقطع تا کنون نامزد وزارت ورزش و جوانان بوده و نامش به عنوان گزینه برای این سمت مطرح شده ولی هیچ وقت به آن نرسیده بود و زمان انتخاب سجادی هم او را به عنوان گزینه اصلی این پست معرفی کرده بودند ولی در نهایت این سجادی بود که به مجلس معرفی شد و توانست به سختی رأی اعتماد بگیرد.

هاشمی در نخستین صحبت‌هایش پس از روی کار آمدن عنوان کرد که چالش‌های پیش رویش در این سمت را به خوبی می‌شناسد و روش برخورد با آنها را می‌داند و قصد دارد با یک برنامه مدون ورزش ایران را به سمت بهتر شدن هدایت کند. به این بهانه با برخی چالش‌های مهم پیش روی سرپرست وزارت ورزش روبرو شدیم:

تعامل با روسای فدراسیون‌ها

یکی از چالش‌های مهم ورزش ما مربوط به هماهنگ و تعامل وزارت ورزش و جوانان با روسای فدراسیون‌های مختلف است. برخی از فدراسیون‌های جهانی در رشته‌های مطرح با منع دخالت چهره‌های سیاسی و دولتی در ورزش قوانین دست و پا گیری تصویب کرده که مانع از دخل و تصرف وزارت ورزش در انتخابات و چینش افراد می‌شود که از جمله آن می‌توان به فوتبال اشاره کرد ولی هنوز در خیلی از این رشته‌ها چنین قوانینی وجود ندارد و از طرفی در رشته‌هایی که چنین ممنوعیتی وجود دارد هم با توجه به نقش پشتیبانی و مالی و زیرساختی وزارتخانه در آنها خیلی هم نمی‌توان پای وزیر ورزش را از دخالت در امور فدراسیون ها قطع کرد. به همین دلی با تغییر دولت‌ها و تغییر رویکردهای سیاسی معمولاً وزرای ورزش بعد از روی کار آمدن در تلاش برای تغییر روسای فدراسیون‌های مختلف و روی کار آمدن افراد همراه و همسو با برنامه‌های خودشان بودند و در دوره وزارت هر وزیری که مجمع انتخاباتی برگزار می‌شد معمولاً نفر مورد وثوق وزارت ورزش در مجمع اکثریت آرا را به خود اختصاص می‌داد. از همین رو عدم ثبات در ریاست فدراسیون‌های ورزشی مشکل بزرگی در طول این سال‌ها برای ورزش ایران بوده و وزرای ورزش هم تلاش کافی برای تعامل با رئیس فدراسیون حاضر نداشتند تا به جای تغییرات سعی کنند با هزینه کمتری فدراسیون‌ها را با برنامه‌های خود همسو کنند.

از همین رو هر فدراسیونی که دوره مجمع انتخاباتی‌اش در زمان وزارت هر وزیر ورزشی بود احتمال تغییر در آن زیاد بود و در سایر فدراسیون‌ها هم اگر زور وزارتخانه به اعمال تغییرات نمی‌رسید، نبود رابطه حسنه میان وزیر و رئیس فدراسیون منجر به صدماتی به آن رشته ورزشی می‌شد. هاشمی که به داشتن روحیه تعاملی در مدیریت خودش شهره است می‌تواند این رویه را تغییر داده و با تغییرات حداقلی و تلاش برای تعامل با فدراسیون‌های مختلف در جهت ثبات و بهبود وضعیت ورزش کشور قدم بردارد.

بازی‌های آسیایی

مسابقات آسیایی هانگژو چین که قرار بود سال گذشته شهریورماه برگزار شود به دلیل شیوع دوباره سویه جدید کووید ۱۹ با ۱۳ ماه تاخیر در مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد و تیم‌های مختلف به عنوان نمایندگان ایران در این رقابت‌ها حاضر خواهند شد و یکی از انتقادهایی هم که به زمان کنار رفتن سجادی صورت گرفته بود نزدیکی به این مسابقات بود.

المپیک آسیایی از رویدادهای مهم ورزشی است که ایران در آن هر 4 ساله حضور پیدا می‌کند و افتخار آفرینی در این مسابقات وجهه زیادی برای ورزش ایران به همراه خواهد داشت ولی وضعیت نابسامان در برخی از رشته‌ها و تغییرات اخیری که در برخی فدراسیون‌ها شاهدش بودیم کار را نسبت به قبل کمی دشوار کرده است و خود سجادی هم از اعزام ورزشکاران به هانگژو و پشتیبانی از آنها به عنوان اصلی ترین مسئولیتش یاد کرد.

تیم ملی و جام ملت‌ها

تیم ملی فوتبال ایران هم باید خودش را آماده جام ملت‌های آسیا کند و مسیر سختی در این میان در پیش دارد. تیم ملی شکست سنگینی در مسابقات جام جهانی متحمل شد که نتیجه‌اش پایان دهه کی‌روش در فوتبال ایران و بازگشت به سرمربی داخلی بود و حالا امیر قلعه‌نویی بعد از مدت‌ها انتظار به سمت محبوب خودش رسیده و قرار است در این چالش خودش را بیازماید.

فوتبال ایران سال‌هاست افتخاری در سطح بین الملل نداشته و این نیاز و عطش در پرطرفدارترین ورزش کشور به شدت احساس می‌شود و وزارت ورزش هم باید با همه محدودیت‌های موجود پشتیبانی خوبی از تیم ملی داشته باشد و با فراهم کردن شرایط و زیرساخت‌های لازم مسیر امنی برای آنها در راه قطر فراهم کند.

استقلال و پرسپولیس

وزارت ورزش متولی سرخابی‌های پایتخت است و با وجود انتقادهایی که به تیم‌داری مستقیم دولت و اداره همزمان دو باشگاهی که با هم در تضاد منافع هستند، صورت گرفته است ولی هنوز هم علیرغم واگذاری بخشی از سهام دو باشگاه در فرابورس، تصمیم گیرنده اصلی‌شان وزارت ورزش است و شخص وزیر هم همیشه سیبل مشکلات دو باشگاه و طرف پاسخگویی هواداران این دو تیم بوده است.

پرسپولیسی‌ها باید خود را آماده رقابت‌های آسیایی کنند و وضعیت بسامانی ندارند و از سوی دیگر استقلال هم اوضاعی حتی به مراتب بدتر از حریف همشهری دارد و یکی از دلایل اصلی کنار رفتن سجادی هم فشاری است که بابت وضعیت این دو باشگاه و انتظار هوادارانشان روی شخص وزیر، مطرح شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha