کد خبر 211534
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱

سخنگوی شورای نگهبان:

شورای نگهبان در مرحله پیش ثبت‌نام به بحث بررسی صلاحیت‌ها ورود نمی کند

شورای نگهبان در مرحله پیش ثبت‌نام به بحث  بررسی صلاحیت‌ها ورود نمی کند

هادی طحان‌نظیف گفت: شورای نگهبان در مرحله پیش ثبت‌نام وارد بحث بررسی صلاحیت‌ها نخواهد شد و تنها مدارک شکلی و عینی افراد توسط نهادهای مورد استعلام بررسی خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ هادی طحان‌نظیف با اشاره به تصویب اصلاحیه قانون انتخابات مجلس در روزهای اخیر عنوان کرد: اصلاح قانون انتخابات را در راستای حقوق مردم و داوطلبان ارزیابی می‌کنیم. به نظر می‌رسد برخی از کسانی که آن را نقد می‌کنند، محتوایش را نخوانده‌اند.

وی ادامه داد: قانون جدید انتخابات صرفا یک به‌روزرسانی براساس شرایط و اقتضائات روز است و چیزی بیش از این نیست. البته باید نسبت به آن اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد.

طحان نظیف با اشاره به اینکه در انتخابات سال ۹۸ حدود ۱۶ هزار نفر برای داوطلبی نمایندگی مجلس ثبت‌نام کردند، گفت: فارغ از قضاوت در مورد خوب و بد این میزان ثبت‌نام، زمان‌بندی و مهلت رسیدگی به این ثبت‌نام‌ها باید متناسب با تعداد باشد. متاسفانه در قانون قبلی موعد رسیدگی خیلی کم بود.

وی اضافه کرد: در قانون جدید فرآیند پیش‌ثبت‌نام در نظر گرفته شده تا کسانی که شرایط اولیه حضور در انتخابات مانند مدرک تحصیلی، سن لازم، عدم سوء پیشینه موثر قضایی و امثال این‌ها را ندارد، وارد فرآیند نشوند تا وضعیت گذشته ساماندهی شود و افرادی که شرایط عینی و شکلی دارند با خیال آسوده‌تری ثبت‌نام کنند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان طی کردن این فرآیند برای افراد را بسیار کم‌هزینه‌تر از نشستن مهر ردصلاحیت بر پیشانی آن‌ها دانست و خاطرنشان کرد: آنچه اصلاح شده به‌روزرسانی قانون انتخابات نسبت به تحولات و شرایط روز است و تا فراهم آمدن یک قانون کامل فاصله داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha