کد خبر 211515
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

«حیات» از تلاش کشورهای غربی برای پرونده سازی علیه ایران در جنگ اوکراین گزارش می دهد؛

مانور پهپادی غرب علیه ایران

مانور پهپادی غرب علیه ایران

از آنجایی که ایران بارها اعلام کرده است که در هیچ جنگی شروع کننده نخواهد بود باید این موضوع را مد نظر داشت که ارائه پهپادهای انتحاری مانند شاهد 131 و شاهد 136 پیش از جنگ اوکراین به روسیه فروخته شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ ایران در جریان حمله روسیه به اوکراین بارها مورد انتقاد برای ارائه سلاح به روسیه قرار گرفت و این در صورتی است که وزیر امور خارجه کشورمان بارها، اعلام کرده است که پهپادهای انتحاری مانند شاهد 131 و شاهد 136 پیش از جنگ اوکراین به روسیه فروخته شده و چگونگی استفاده از این پهپادها به عهده روسیه است و ایران هیچ گونه مسئولیتی نسبت به حمله این کشور به اوکراین ندارد.

در حالی کشورهای غربی ایران را محکوم به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل می کنند که ایران در عمل نشان داده که نسبت به معاهدات بین المللی متعهدانه رفتار کرده است این در شرایطی است که سازمان ملل متحد، تحریم تسلیحاتی ایران را در سال 2015 اعمال کرد که مدت قانونی این تحریم ها در اکتبر 2020 به پایان رسید. با وجود پایان زمان قانونی این محدودیت ها در عمل شاهد ادامه دار بودن قطعنامه 2231 برای منع استفاده از موشک های بالستیک هستیم. بر این اساس از ایران خواسته شده تا هیچ گونه فعالیتی در زمینه موشک های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد، انجام ندهد.

در حال حاضر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا با جمع آوری بقایای پهپادهای مورد استفاده روسیه علیه اوکراین سعی در محکوم کردن ایران برای نقش آفرینی در جنگ اوکراین دارد.

لذا باید گفت همکاری سیاسی، تجاری، اقتصادی و علمی با همه کشورها یک ارتباط صحیح است اما اینکه چرا ارتباط ایران و روسیه زیر ذره بین کشورهای غربی قرار گرفته است، جای سوال دارد. تا آنجایی که آمریکا همکاری تکنسین های روسی با ایران در پروژه پرتاب فضاپیماها را، دلیلی بر حمایت ایران از روسیه نسبت به تامین موشک های بالستیک دانسته است.

بر اساس این گزارش آمریکا و کشورهای غربی، از آغاز جنگ روسیه و اوکراین تصمیم داشتند تا پای ایران را در این جنگ باز کرده و با مدارک بی اساس هر بار نقش ایران را در این جنگ یادآوری کنند. براین اساس وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به ادعای مقامات غربی و آمریکایی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها تعداد کمی پهپاد در ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده و اطلاعی از نحوه استفاده این پهپادها ندارد.

وی علاوه‌براین گفت: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.

سخنان امیر عبداللهیان باعث شد تا واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل در نشستی در این سازمان ادعای کشورهای غربی نسبت به ایران را رد کرده و این اتهامات را بی اساس بخواند و همچنین اعلام کند که مجموعه صنعتی و نظامی روسیه می‌تواند بدون کمک گرفتن از دیگران به اهداف خود دست پیدا کند. وی بر این باور است که روسیه تحت تاثیر سخنان شرکای سابق غربی قرار نگرفته و آنها سعی می‌کنند توجهات را به سمت اتهامات بی‌اساس درباره انتقال سلاح از ایران به روسیه معطوف کنند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در نشست اخیر شورای امنیت، درباره قطعنامه ۲۲۳۱ که در ۱۵ تیر برگزار شد، با تاکید بر اینکه «ایران قاطعانه این اتهامات بی اساس را رد می‌کند» گفت: تهران موضع بی‌طرفانه خود را در قبال درگیری اوکراین حفظ کرده و با صبر و حوصله منتظر شواهد ادعایی از اوکراین پس از دیدار مقدماتی بین کارشناسان ایرانی و اوکراینی است. با این حال، استفاده از به اصطلاح "سند" متشکل از عکس های متناقض و اطلاعات "منبع باز" مشکوک، و سوء استفاده از رویه‌های سازمان ملل برای انتشار آن، به عنوان شواهدی از تخلفات ادعایی، همانطور که توسط اوکراین و بریتانیا انجام شده است، غیرحرفه ای، فریبکارانه و غیر سازنده است.

بر اساس این گزارش باید گفت، با توجه به اینکه کشور روسیه ادعای کشورهای غربی مبنی بر استفاده این کشور از سلاح های ایرانی در زمان جنگ را رد کرده است. از آنجایی‌که سیاست کلی ایران عدم نقش آفرینی در شکل گیری جنگ مابین کشورها است، باید گفت که کشورهای غربی و آمریکا نیاز به بهانه های بهتری برای به بازی کشیدن ایران در صفحه شطرنج خود دارند.

گزارش: زینب شیاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha