کد خبر 211485
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

در عملیات نصر 7 چه گذشت؟

در عملیات نصر 7 چه گذشت؟

حضور دشمن بر ارتفاعات منطقه سردشت به ویژه ارتفاع دوپازا نه تنها استقرار نیروهای خودی را در منطقه با مشکلات زیادی مواجه می کرد، بلکه با زیرپوشش قرار دادن عناصر ضد انقلاب، تردد آنها را نیز آسان می نمود. به همین جهت، عملیات نصر7 به منظور رفع این معضل در دستور کار فرماندهی سپاه پاسداران قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در 14 مردادماه سال 1366عملیات نصر 7 در منطقه عمومی استان سلیمانیه کردستان عراق با رمز ‹‹یا فاطمه الزهرا (س)›› آغاز شد. از مهم‌ترین علت‌های شکل‌گیری عملیات نصر 7 در منطقه دوپازا جلوگیری از عدم دسترسی و بیرون راندن دشمن متجاوز از ارتفاعات دو پازا بود که از شمال به ارتفاعات سپیدان و بفلت؛ از جنوب به ارتفاعات لک لک، شهید زین الدین، فرفری وکله قندی؛ از شرق به کوه هایرستم آلیان و کانی رش و از غرب به دشت و شهرقلعه دیزه عراق مشرف بود.

حضور دشمن بر ارتفاعات منطقه سردشت به ویژه ارتفاع دوپازا نه تنها استقرار نیروهای خودی را در منطقه با مشکلات زیادی مواجه می‌کرد، بلکه با زیرپوشش قرار دادن عناصر ضد انقلاب، تردد آن‌ها را نیز آسان می‌نمود. به همین جهت، انجام عملیات به منظور رفع این معضل در دستور کار فرماندهی سپاه پاسداران قرار گرفت.

مین گذرای معابر و گذرگاه‌های عبور ساکنین و کشاورزان منطقه توسط عوامل ضدانقلاب سبب شده بود، تردد در این مناطق و انجام امورات زندگی به سختی صورت پذیرد.

در عملیات نصر 7 چه گذشت؟

عملیات نصر7 با حضور لشگر ۳۱ عاشورا، لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)، تیپ ۱۸ الغدیر، تیپ ۲۹ نبی اکرم (ص) صوت گرفت. این عملیات در ساعت 2:30 بامداد روز 14 مرداد سال  1366 آغاز شد و تا صبح، سلسله ارتفاعات دوپازا، یال ارتفاع بلفت، ارتفاع صخره‌ و یال ارتفاع دوپازا به تصرف نیروهای خودی درآمد.

پس از شروع عملیات دشمن با مشاهده عزم رزمندگان، پس از کمی مقاومت، اقدام به عقب‌نشینی کرد، تنها در دو نقطه دشمن مقاومت بیشتری از خود نشان داد که درهم شکسته شد که این دو منطقه ارتفاع پشت قله اصلی در محدوده لشکر 27 حضرت رسول (ص) و چهارمین ارتفاع واقع در منتهی‌الیه شمالی دوپازا در محور لشکر 31 عاشورا بودند.

در عملیات نصر 7 چه گذشت؟

نکته قابل توجه در این عملیات تلفات بسیار اندک نیروهای خودی در حین حمله به دشمن بود. به گونه‌ای که لشکر 27 حضرت رسول (ص) تا صبح عملیات، تنها یک شهید داشت. این مسئله نشان دهنده غافلگیر شدن دشمن بود.

از حدود ساعت 10 صبح، دشمن در چند محور اقدام به پاتک کرد که در نهایت نیزسرکوب شد. در این میان، آتش و تعرض دشمن به جناح چپ بیشتر جلب توجه می‌کرد، از این رو فرمانده قرارگاه قدس به تیپ 33 المهدی دستور داد وارد منطقه شده و در کنار تیپ 18 الغدیر قرار گیرد.

بر اساس طرح مانور، تیپ 29 نبی‌اکرم (ص) در شب دوم، مرحله دوم عملیات را به منظور تصرف ارتفاع بلفت آغاز کرد و در همان ساعات نخست درگیری موفق شد قله اصلی این ارتفاع را آزاد کند. پس از این، جنگ برای تصرف سایر مواضع دشمن در ارتفاع ادامه پیدا کرد و با کمک آتش پشتیبانی، پیشروی‌های بعدی صورت گرفت و تا صبح، ارتفاع بلفت به طور کامل تصرف شد.

در عملیات نصر 7 چه گذشت؟

صبح روز اول و روزهای بعد تا 23 مرداد ماه سال 1366 دشمن 10 بار به ارتفاع بلفت حمله کرد اما این حملات در طی آن زمان با مقاومت رزمندگان اسلام، درهم شکسته شد و منطقه تصرف شده تثبیت شد.

دشمن پس از 9 روز تلاش و حمله به مواضع تصرف شده، نتوانست موفقیتی به دست آورد. در این عملیات تمام هدف‌های مورد نظر از جمله سلسله ارتفاعات دوپازا تصرف شد و همچنین 10 تانک و چند عراده توپ، 9 انبار مهمات و 14خودرو منهدم شدند. حدود  259 تن از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند و بر اساس اطلاعات به دست آمده، تمامی یگان‌های دشمن که در منطقه حضور داشتند که حدود 60 درصد بودند کشته و زخمی شدند که تلفات دشمن حدود 1285نفر بودند. در سه روز نخست عملیات که مورخ 14 تا 16 مرداد 1366بود از نیروهای خودی، 733 نفر مجروح و 175 تن نیز به شهادت رسیدند.

شهید دین شعاری فرمانده واحد تخریب لشکر 27 محمد رسول الله (ص) یکی از شهدایی بود که در این منطقه مجاهدت‌های زیادی داشت، از قابلیت‌های این شهید گرانقدر این بود که هر وقت در زمینه تخریب به خصوص تخریب نامنظم موانعی که بازگشایی آنان به سختی انجام می‌گرفت یا اینکه نیاز به زمان زیادی جهت رفع مانع داشت وارد عمل می‌شد و اقدام به بازگشایی معابر می‌نمود.

در عملیات نصر 7 چه گذشت؟

بازگشایی معابر مین طراحی شده از سوی عوامل ضد انقلاب در محل‌های عبور ساکنین در آن منطقه باعث شده بود که این شهید والامقام به کمک مردم بشتابد وی سرانجام  پس از مجاهدت‌های فراوان در 15 مردادماه سال 1366 در سردشت در حین بازگشایی معبر مین به فیض شهادت رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha