کد خبر 211460
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹

«حیات» گزارش می‌دهد؛

بررسی وضعیت تیم‌ها در آستانه شروع فصل جدید: سپاهان و دورخیز برای جبران مافات

بررسی وضعیت تیم‌ها در آستانه شروع فصل جدید: سپاهان و دورخیز برای جبران مافات

نای قهرمان فصل گذشته لیگ برتر عزم جدی برای بالا بردن جام در فصل جدید رقابت‌های فوتبال ایران دارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ اگرچه به شکل سنتی و اجتماعی، رقیب سنتی تیم فوتبال پرسپولیس در فوتبال ایران، تیم آبی‌پوش پایتخت یعنی استقلال محسوب می‌شود ولی در سال‌های اخیر سپاهان اصفهان به دلیل توسعه در سرمایه گذاری و تداوم در نتیجه گیری خودش را تبدیل به رقیب اصلی پرسپولیس در کورس قهرمانی فوتبال ایران کرده است و در سال‌های اخیر بیش از استقلال، این سپاهان بوده که در مسیر افتخارات دهه اخیر سرخپوشان پایتخت به اصطلاح رایج موی دماغ آنها شده است. سپاهان بعد از قهرمانی با فرهاد کاظمی در دومین دوره لیگ برتر دست به نوعی ساختارشکنی در  فوتبال ایران زد و دو قطبی آبی و قرمز را شکست و بعد از چند سال وقفه این تیم خودش را به عنوان یک قطب جدید در فوتبال ایران معرفی کرد که 4 بار دیگر هم توسط قلعه‌نویی، کرانچار و فرکی به عنوان قهرمانی لیگ رسید و در این‌ سال‌ها هم پشت سر قهرمانی‌های پرسپولیس بیشترین نایب قهرمانی را کسب کرده است.

با این وجود سپاهانی‌ها که ساختارمندترین باشگاه فوتبال ایران شناخته می‌شوند، سال‌هاست دستشان از جام قهرمانی کوتاه مانده است و آخرین افتخار آفرینی طلایی‌پوشان مربوط به لیگ چهاردهم و روز عجیب  فوتبال ایران بود که در هفته پایانی ورق برگشت و رقابت سه گانه بین سپاهان، تراکتور و نفت تهران در نهایت به قهرمانی طلایی پوشان با حسین فرکی منجر شد و تراکتوری‌هایی که به اشتباه یک بار جشن قهرمانی گرفته بودند، مغموم و ناراحت ورزشگاه را ترک کردند. بعد از آن سپاهان چند بار تا آستانه قهرمانی پیش رفت ولی دستش از این عنوان کوتاه ماند.

فصل گذشته بود که طلایی‌پوشان بعد از ناکامی با نویدکیا و استعفای وی، یک سرمربی سرشناس پرتغالی به نام ژوزه مورایس که کارنامه پرافتخاری دارد را استخدام کرده و بازیکنان با کیفیتی هم به خدمت گرفتند و مدعی اصلی قهرمانی لیگ هم محسوب می‌شدند ولی در اواخر فصل و نتیجه نگرفتن‌های مقطعی قافیه را به حریف سرخپوش واگذار کرده و دستشان از جام کوتاه ماند. سپاهانی‌ها در جام حذفی هم مغلوب پرسپولیس شده تا فصل را بدون بالا بردن جام به پایان برسانند ولی بالاتر از استقلالِ ساپینتو نایب قهرمانی را مال خود کردند.

با این حال به نظر می‌رسد صبر زردهای دیار نصف جهان برای کسب مقام به سر رسیده و در فصل جدید قصد دارند به هر شکل ممکن جام را بالای سر ببرند و بهترین تدارک ممکن را هم در این مسیر دیده‌اند. سپاهانی‌ها علاوه بر حفظ اکثر ستاره‌های کلیدی و مهم خودشان از جمله پیام نیازمند که خروجش از این تیم می‌توانست ضربه سنگینی به ترکیب بزند، در جذب نفرات جدید هم موفق عمل کردند.

شروع طوفانی با حفظ نیازمند

بررسی وضعیت تیم‌ها در آستانه شروع فصل جدید: سپاهان و دورخیز برای جبران مافات

ضرب شست اول سپاهان حفظ پیام نیازمند بود. این جمله از عبدالله ویسی در  فصل قهرمانی استقلال خوزستان که «یک گلر خوب از پدر و مادر هم بهتر است» نشان از این دارد که دروازه‌بانی تا چه اندازه پست تاثیرگذاری در یک تیم محسوب می‌شود و با نگاهی به وضعیت استقلال هم می‌توان به این موضوع پی‌برد، چرا که این تیم به هر دری زد تا بازیکنی با کیفیت‌تر از حسینی به خدمت بگیرد و سراغ بیرانوند رفت و البته در جذب او توفیقی نداشت. برای پی بردن به ارزش بازیکن با کیفیتی مثل نیازمند هم کافی است سراغ ادعای وکیل بیرانوند برویم که مدعی بود مدیران باشگاه پرسپولیس به او گفته بودند ما باید از ابتدا به جای تو سراغ نیازمند می‌رفتیم و این جمله باعث عصبانیت و ناراحتی گلر شماره یک تیم ملی شده بود.

ابتدای فصل نقل و انتقالات فدراسیون فوتبال امضای قرارداد قرضی با بازیکنان داخلی را ممنوع کرد و این به معنی سخت شدن حفظ بازیکنانی از جمله نیازمند، محبی و قایدی شد و حالا که می‌بینید دو بازیکن استقلال در این تیم ماندنی نشدند، می‌توان این را در نظر گرفت که کار باشگاه سپاهان در جذب قطعی نیازمند چقدر ارزشمند است. این شروع طوفانی سپاهان در نقل و انتقالات بود.

شکار ارزشمند از رقیب

بررسی وضعیت تیم‌ها در آستانه شروع فصل جدید: سپاهان و دورخیز برای جبران مافات

سپاهان خریدهای خوبی تا اینجای کار داشته است و اشاره به ارزشمندترین خرید این تیم کار راحتی نیست. رضا شکاری که ستاره فصل گذشته گل گهر بود و مورد توجه پرسپولیس و سپاهان قرار داشت خرید ارزشمندی برای طلایی پوشان محسوب می‌شود و رضا اسدی که آقای گل فصل گذشته تراکتور بود و با عملکرد درخشانش به تیم ملی رسید هم توسط سپاهان از چنگ این تیم درآمد و البته استقلالی که به دنبال جذب او بود هم در این امر ناکام ماند. احسان پهلوان از فولاد، هادی محمدی از تراکتور و کاوه رضایی هم خریدهای سرشناس این  فصل سپاهان بودند و البته برایان دابو که می‌تواند از خارجی‌های خوب فوتبال ایران باشد. ولی اجازه دهید ستاره نقل و انتقالات حال حاضر سپاهان را عیسی آل کثیر بدانیم که فصل گذشته عملکرد خوبی در خط حمله پرسپولیس داشت و هنوز هم پر کردن جای خالی او دغدغه بزرگ سرخپوشان است و حالا باید به فصل جدیدی بدون او فکر کنند. عیسی در کنار مغانلو و کاوه رضایی می‌توانند مثلث خطرناک خط حمله سپاهان در فصل جدید باشند.

شکست بزرگ: محمد محبی

وقتی خبر رسید باشگاه استقلال برای حفظ محبی باید او را به طور قطعی از سانتاکلارا به خدمت بگیرد، سپاهانی‌ها هم برای جذب او دست به کار شدند. دو باشگاه در جریان انتقال مغانلو همکاری خوبی داشتند و این رابطه حسنه می‌توانست منجر به یک خرید بزرگ دیگر از یک رقیب تهرانی باشد ولی ظاهراً خواست خود محبی مبنی بر اینکه در ایران ترجیح می‌دهد فقط برای استقلال بازی کند و البته فرصت بازی برای روستوف روسیه که برایش جذاب بود باعث شد به این پیشنهاد پاسخ منفی داده شود تا سپاهانی‌ها در پست وینگر به احسان پهلوان روی بیاوند. سپاهانی‌ها با جذب محبی که از این تیم به فوتبال ایران معرفی شده بود می‌توانستند ترکیبی وحشتناک‌تر از قبل داشته باشند ولی خب در جذب او ناکام بودند.

ترکیب احتمالی فصل جدید

سپاهان همانطور که گفته شد درون دروازه نیازمند را دارد و با حضور او خیالش راحت است. در خط دفاع محمد دانشگر حفظ شده و هادی محمدی را هم خریده‌اند تا زوج او باشد و روی نیمکت هم سیاوش یزدانی را خواهند داشت. در سمت راست رامین رضاییان همچنان حضور دارد و در سمت چپ هم شاهد حضور میلاد زکی‌پور هستیم.

در پست هافبک دفاعی سپاهانی‌ها ریگی را از فهرست خارج کرده و احتمالاً با توجه به ترافیک خط حمله قصد دارند از رضا اسدی در این پست استفاده کنند و کنار او هم امید نورافکن به میدان می‌رود. فرشاد احمدزاده و احسان پهلوان دو هافبک رو به جلو و متمایل به کناره‌ها خواهند بود و البته در خط حمله هم احتمالا با زوج مغانلو و آل کثیر همراه خواهیم بود و کاوه رضایی هم از روی نیمکت کار را دنبال خواهد کرد.

پس ترکیب احتمالی سپاهان در فصل جدید به شرح زیر است:

پیام نیازمند، رامین رضاییان، محمد دانشگر، هادی محمدی، میلاد زکی‌پور، رضا اسدی، امید نورافکن، احسان پهلوان، فرشاد احمدزاده، عیسی آل کثیر و شهریار مغانلو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha