کد خبر 211419
۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳

واردات لپ تاپ و کامپیوتر به هند با هدف تولید داخلی ممنوع شد

واردات لپ تاپ و کامپیوتر به هند با هدف تولید داخلی ممنوع شد

در یک اتفاق غیر منتظره دولت هندوستان محدودیت‌هایی بر روی واردات لپ تاپ و کامپیوتر آماده به این کشور وضع کرده است. هدف هند از این کار ترغیب سازندگان به تولید محصولاتشان در خاک این کشور است. اما این کار هند چقدر معقول است؟

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ در یک اتفاق غیر منتظره دولت هندوستان محدودیت‌هایی بر روی واردات لپ تاپ و کامپیوتر آماده به این کشور وضع کرده است. هدف هند از این کار ترغیب سازندگان به تولید محصولاتشان در خاک این کشور است. اما این کار هند چقدر معقول است؟

دولت هند: در خاک ما نسازید ضرر می کنید
طبق گزارش های منتشر شده، محدودیت‌های واردات لپ تاپ و کامپیوتر شخصی آماده که بلافاصله اجرایی شده‌اند، با هدف ترغیب سازندگانی چون دل، اچ پی، ایسر، لنوو و اپل به ترغیب محصولاتشان در خاک این کشور است. در صورتی که سازندگان به این خواسته تن ندهند، هر محصول آنها برای واردات باید رویه زمان‌بری را طی کند که از هزینه و فروش به نفع سازندگان نیست.

شاید جالب باشد که بدانید هندوستان در سال 2020 میلادی هم واردات تلویزیون به این کشور را ممنوع کرد. این کار باعث شد سازندگان خارجی برای تولید محصولات خود در هندوستان هجوم بیاورند.

با وجود اینکه هند توانسته سازندگان خارجی را برای تولید تلویزیون در این کشور ترغیب کند، اما وضعیت برای کامپیوترهای شخصی متفاوت است. در عین حال تولید محصولاتی چون تلویزیون و تلفن همراه در هند بیشتر در حد مونتاژ است و به ندرت به خلق ارزش افزوده 20 درصدی می‌رسد. البته برای سازندگان مشوق‌هایی به منظور افزایش ارزش افزوده آنها در نظر گرفته شده است. برخی سازندگان ODM هم حتی نصب قطعات بر روی بُرد PCB محصولاتشان و تولید پنل نمایشگر را به خاک هندوستان آورده‌اند.

با در نظر گرفتن واردات 90-75 میلیارد دلاری هندوستان در زمینه محصولات آی سی تی، باید منتظر ماند و دید این محدودیت‌ها چگونه بر بازار این کشور تأثیر می‌گذارد. هندوستان بیش از 1.4 میلیارد نفر جمعیت دارد.

ظاهراً هندوستان وضعیت خوبی از نظر حضور کمپانی‌های خارجی دارد و بدون حساب و کتاب اقدام به ممنوعیت واردات نکرده است. در عین حال این کشور در گذشته توفیقاتی در این زمینه داشته است و توانسته سازندگان خارجی را ترغیب به تولید محصولاتشان در خاک هند کند.

همین حالا هم کمپانی بزرگ غربی چون AMD برای تولید محصولات شان در هندوستان صدها میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند که نشان از سیاست گذاری درست آنها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha