کد خبر 211186
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷

چالش‌های تسلیحاتی آمریکا برای پشتیبانی از ضدحملات اوکراین

چالش‌های تسلیحاتی آمریکا برای پشتیبانی از ضدحملات اوکراین

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به اهمیت تامین مهمات از سوی آمریکا برای پشتیبانی از ضدحملات اوکراین با حملات توپخانه‌ای، چالش‌های پیش‌روی واشنگتن را برای افزایش سرعت تولید این مهمات بررسی کرد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی درباره مداخله نظامی آمریکا در جنگ اوکراین نوشت: دولت بایدن به‌منظور حمایت از ضدحملات علیه روسیه، به دنبال افزایش تامین مهمات ضروری برای اوکراین است. به گفته مقامات رسمی، این اقدام تسلیحاتی با تمرکز بر تحویل گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری بیشتر مورد استفاده در توپ‌های هویتزر اوکراین انجام می‌شود که اغلب به خط مقدم فرستاده می‌شوند. همچنین شامل تامین مهمات از سوی متحدان در کوتاه‌مدت و برنامه‌هایی برای افزایش تولیدات آمریکا در دو سال بعدی است.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، ماه گذشته در نشست امنیتی اَسپن گفت «من شخصا هر روز صبح در دفتر کارم ۳۰ دقیقه روی موضوع مهمات ۱۵۵ میلی‌متری کار می‌کنم». طبق گفته مقامات رسمی، دولت بایدن ماه‌هاست مطلع است که میزان بالای استفاده اوکراین از مهمات منجر به تامین بیشتر آن خواهد شد و با ورود جنگ به مرحله‌ای مهم‌تر، تلاش‌‎ها برای رساندن مهمات به خط مقدم را بیشتر کرد. تامین مهمات اروپایی هم افزایش پیدا کرده است.

این گزارش می‌‎‌افزاید: سالیوان در این باره گفت که «ما فعالانه و به سریع‌ترین شکل ممکن روی ایجاد خط تولید ۱۵۵ میلی‌متری کار می‌کنیم. نمی‌خواهیم یک روز را هم از دست بدهیم و از هیچ وسیله، اختیارات یا پولی دریغ نمی‌کنیم». مقامات رسمی می‌گویند، آمریکا تاکنون، برای تامین گلوله‌ها با بلغارستان و کره جنوبی قرارداد بسته است و با ژاپن نیز به همین منظور در حال مذاکره است.

فایننشال تایمز در ادامه با اشاره به چالش‌های پیش‌روی آمریکا برای تامین این مهمات نوشت: تلاش ارتش آمریکا برای افزایش بازدهی ماهانه در زمینه تولیدات مهمات ضروری به ۹۰ هزار گلوله، تا سال ۲۰۲۵ طول خواهد کشید و این نشان‌دهنده چالش‌های افزایش سریع تولیدات چنین محصولی است، به ویژه وقتی که آمریکا پیش از این روی این موضوع متمرکز نبوده است.

"گای والش" معاون اجرایی انجمن صنایع دفاع ملی آمریکا در این باره گفت:‌ پیش از آن که تولید این مهمات به خاطر اوکراین شدت بگیرد، بیشتر تمرکز ارتش معطوف بر تولید مهمات جدید تانک بود.

چالش‌های تسلیحاتی آمریکا برای پشتیبانی از ضدحملات اوکراین

طبق ارزیابی اندیشکده "مرکز امنیت جدید آمریکایی" پنتاگون در ۱۰ سال گذشته، فقط خواستار خریداری حدود ۷۹۰ هزار فشنگ شده است که بیشترشان نیز در رزمایش‌ها استفاده می‌شوند. این آمار گویای این است، مقدار مهماتی که آمریکا تاکنون به اوکراین داده است، بیش از مقدار تولیداتش در دهه گذشته برای خریداری فشنگ‌ها و گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: بالا بردن تلاش‌ها برای افزایش تولیدات این مهمات تصمیمی بود که آمریکا برای محدود کردن پایگاه صنعت دفاعی خود پس از جنگ سرد گرفت. مارک کانسیان، مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن در این باره گفت، «ما انتظار جنگی طولانی را نداشتیم و آماده آن هم نبودیم، پایگاه صنعتی به منظور افزایش کارآیی آن محدود شده بود.»

فایننشال تایمز همچنین نوشت: تلاش برای تامین این مهمات از طریق آمریکا و متحدانش هم‌زمان با هفته‌ها تشدید ضدحملات اوکراین در جنوب و شرق کشور انجام می‌شود. روز پنج‌شنبه و جمعه، کی‌یف گفت که روستای استارومایورسکه را در جنوب شرقی دونتسک باز پس گرفته است که از اوایل حمله تمام عیار روسیه در تصرف آن بود. بیشتر حملاتی که در خط مقدم انجام می‌گیرد، حملات توپخانه‌ای است که هر دو طرف، روزانه،‌ هزاران گلوله به طرف یکدیگر شلیک می‌کنند. کمبود در تامین گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری برای حمایت از پیشروی‌های فعلی اوکراین، انگیزه مهمی برای اتخاد تصمیم بحث‌برانگیز ماه گذشته توسط جو بایدن برای صدور مجوز عرضه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین بود.

این روزنامه با اشاره به اظهار نظر مقامات اوکراینی درباره کمبود این مهمات جهت پشتیبانی ضدحملات، نوشت: مقامات ارشد اوکراین با تحت فشار بودن از سوی شرکای بین‌المللی برای سرعت بخشیدن به ضدحملات، مدام از متحدان غربی خواسته‌اند که تامین تسلیحات را، از سامانه‌های دفاع هوایی گرفته تا جنگنده‌ها افزایش دهند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز هفته گذشته بیان کرد که انجام گرفتن ضدحملات به این دلیل کندتر از حالت مورد انتظار پیش رفته است که اوکراین «مهمات و تسلیحات کافی و تیپ‌های دوره‌دیده برای استفاده از این تسلیحات» را در اختیار نداشته‌ است.

چالش‌های تسلیحاتی آمریکا برای پشتیبانی از ضدحملات اوکراین

این مطلب می‌‎‌افزاید: به گفته مارتین اُ دونل، سخنگوی ارتش آمریکا در بخش اروپا و آفریقا،‌ آمریکا و متحدان بین‌المللی آن تاکنون ۶۶ هزار نیروی اوکراینی را آموزش داده‌اند. آمریکا بیش از ۴۳ میلیارد دلار کمک‌های نظامی به اوکراین ارائه داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ۱۹۸ توپ هویتزر و بیش از ۲ میلیون گلوله برای آن‌ها اشاره کرد. در همین راستا، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هفته پیش گفت که «اوکراین برای موفق شدن به خوبی آموزش دیده و آماده است.»

با این وجود، فایننشال تایمز با اشاره به اهمیت تامین گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری برای حملات توپخانه‌ای نوشت: طبق گفته مقامات آمریکایی، اوکراین در حال حاضر، روزانه تا هشت هزار گلوله شلیک می‌کند و این میزان بسیار بیشتر از میزانی است که آمریکا شلیک می‌کند. کانسیان در این باره گفت، «با برقراری ثبات در خط مقدم، اهمیت توپخانه افزایش پیدا می‌کند. میزان اهمیتی که گلوله‌های معمولی توپخانه می‌تواند داشته باشد، تعجب آور بوده است.»

در این مطلب آمده است: آمریکا در حال حاضر در تلاش است تامین این گلوله‌های توپخانه را با سرعت بیشتری انجام دهد و طبق گفته ارتش این کشور، هدف آن تولید ۹۰ هزار گلوله در ماه تا پایان سال مالی ۲۰۲۵ است. این میزان در حال حاضر ۲۴ هزار است و تا پیش از حمله روسیه به اوکراین، ۱۴ هزار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha