کد خبر 211109
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

رئیس کمیته نفت و انرژی مجلس در گفتگو با «حیات» تاکید کرد؛

ضرورت استفاده حداکثری از موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران

ضرورت استفاده حداکثری از موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران

حسین زاده گفت: امنیت اقتصادی و امنیت انرژی کشور به تعیین راهبردی برای ایجاد کریدورهای بین المللی و استفاده از موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک بستگی دارد

حسین حسین زاده؛ عضو کمیسیون انرژی و رئیس کمیته نفت و گاز مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار  حیات؛ در رابطه با عدم استفاده حداکثری از موقعیت ژئوپلتیک ایران برای انتقال انرژی شرق به غرب و غرب به شرق با بیان اینکه ایران از لحاظ ژئوپلتیکی یکی از منحصر به فردترین کشورهای دنیا به ویژه خاورمیانه است افزود: ایران شاهراه انرژی منطقه است زیرا ۷۰درصد انرژی اکثر کشورها از ایران عبور می کند.

رئیس کمیته نفت و گاز مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعاملی که دولت با کشورهای دنیا به ویژه با همسایگان و  کشورهای آمریکای لاتین و شرق در نظر گرفته است نوید این را می دهد که امنیت انرژی داریم و این امنیت عایدات خوبی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: از سوی دیگر ایران می‌تواند در زمینه صادرات نفت به این کشورها  فعالیت بیشتری داشته باشد زیرا سرمایه گذاری در این بخش می تواند فرصت های بسیار خوبی را برای کشور رقم بزند.

حسین زاده تشریح کرد: یکی از راه های افزایش درآمد، عبور از تحریم ها و به تعبیر بهتر خنثی سازی تحریم ها، در گرو کسب درآمد و منفعت اقتصادی حاصل از استفاده از ژئوپلتیک کشور است. کشورهای مختلف به ویژه کشورهای عربی طرح های زیادی دارند تحت عنوان "عرب ماد" دارند که بر اساس آن بندرگاه های خود را توسعه می دهند پس لازم است که ایران با جدیت بیشتری به این حوزه ورود کند و از  بندرگاه هایی مثل بندر چابهار که از لحاظ ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی ظرفیت بالایی دارند استفاده کند زیرا میتوان از این طریق موقعیت های سوق الجیشی  و کریدورهای بین المللی ایجاد کرد و ارتباط بسیار خوبی با کشورهای هند و پاکستان و همسایگان شمالی مثل روسیه، کشورهای آسیای میانه و CIS استفاده کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: امنیت اقتصادی و امنیت انرژی کشور به تعیین راهبردی برای ایجاد کریدورهای بین المللی و استفاده از موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha