کد خبر 211072
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸

گزارش «حیات» از الحاق موشک ابومهدی و پیامی که برای آمریکایی ها مخابره شد؛

آتش بازدارنده

آتش بازدارنده

تجهیز نیروهای دریایی ارتش و سپاه به موشک کروز دریایی ابومهدی علاوه بر مخابره پیام صلح و آرامش در منطقه برای همسایگان این مهم را به نیروهای فرامنطقه ای و متخاصم القا می کند که این آتش بازدارنده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی «حیات»؛ هفته گذشته بود که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توان رزمی نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با تحویل ده ها فروند موشک کروز دریایی که از آنها با عنوان «ابومهدی» یاد می شود، تقویت کرد.

موشک «ابومهدی» نسل جدیدی از موشک های کروز دریایی است که بردی بیش از یک هزار کیلومتر دارد که این شعاع تاثیرگذاری، زمینه ساز چند برابری شدن و افزایش محدوده آتش در دفاع دریایی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و باعث می گردد تا در صورت بروز هرگونه تهدید دامنه و قدرت عملیات برای دفاع از آبهای میهنی تقویت گردد.

یکی از مهمترین قابلیت های این موشک که باعث افزایش قدرت عملیاتی آن در میدان های مختلف می شود شلیک از روی انواع حامل های متحرک و ثابت است که این موضوع به معنی کاهش چشمگیر محدودیت ها در فرایند آتش محسوب می شود.

آتش بازدارنده

اهمیت الحاق این موشک به نیروهای دریایی ارتش و سپاه در این بازه زمانی از این جهت است که در روزهای پایانی تیرماه امسال سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده) بر ارسال جنگنده‌های اف ۳۵ و اف ۱۶ و ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده، بخشی از نیروهای یک واحد آبی - خاکی نیروی دریایی ارتش خود برای مقابله با ایران در خلیج‌فارس تاکید کرده بود و حالا با تحویل این موشک ها عملا عملیات روانی دشمن در این حوزه بی اثر شده و باید از هم اکنون برای مواجهه با قدرت آتش این موشک خود را آماده سازد.

بر این اساس باید گفت که تجهیز دو نیروی دریایی ارتش و سپاه به موشک ابومهدی این پیام را به طرف آمریکایی مخابره کرده است که ایران در حفاظت از مرزهای آبی خود جدی بوده و در این مسیر هیچ گونه تحرکی را از دید دور نداشته و با هرگونه تجاوز کوبنده و قاطع برخورد خواهد کرد.

در مقابل این موضوع باید بر این نکته تاکید کرد که این موشک علاوه بر تهدید بودن برای متجاوزان پیام رسان آرامش در منطقه وبرای همسایگان خواهد بود. در همین راستا سردار رضا طلایی ‌نیک سخنگوی وزارت دفاع طی روزهای گذشته در سخنانی با اشاره به الحاق موشک کروز دریایی ابومهدی گفت: موشک کروز ابومهدی یکی از تولیدات صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  با برد بیش از یک هزار کیلومتر است که می‌تواند هر هدفی را منهدم کند و از این طریق،‌ محدوده پوشش دفاع دریایی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به قبل چند برابر کرده و می‌تواند دامنه عملیاتی گسترده‌ای را در کل خلیج ‌فارس، دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند تحت پوشش قرار دهد که پیامی روشن برای تامین امنیت منطقه است.

وی افزود: دشمن در صورت تهدید باید تا برد موشک ابومهدی خودش را از سواحل کشور دور کند که این دور شدن باعث تامین امنیت برای کشور، منطقه و آبراه‌های بین‌المللی می‌شود و کسانی که قصد دارند در منطقه ناامنی ایجاد کنند باید تصمیم خود را عوض کنند.

آتش بازدارنده

برد موشکی ایران بنا بر برآورد تهدیدات است

سردار طلایی‌نیک تصریح کرد: برد موشک‌های جمهوری اسلامی ایران متناسب با برآورد تهدیدهایی است که مراکز مربوط به ما اعلام می‌کنند و بر این اساس طرح‌های تحقیقاتی در برنامه وزارت دفاع قرار می‌گیرند که سال ۱۴۰۱ خوشبختانه ۹۶ درصد این تحقیقات به تولید محصول منتج شد.

ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده و نخواهد بود

سخنگوی وزارت دفاع ضمن بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو قدرت‌های برتر دفاعی دنیاست، تصریح کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه، قدرت دفاعی برتر هستند که البته این اقتدار بازدارندگی که ایجاد شده است بر مبنای رهنامه دفاعی است و ما آغازگر هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود و اگر ضرورت ایجاب کند با نیروی تهاجمی برای هدف دفاعی اقدام خواهیم کرد. سردار طلایی‌نیک گفت: در این وزارتخانه با توجه به تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، وظایف قانونی، سیاست‌های ستاد کل و نیاز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی لازم در راستای ارتقای توان رزمی در پشتیبانی تسلیحاتی و تجهیزاتی انجام شده است.

اولویت‌ وزارت دفاع برای ارتقای توان دفاعی کشور

طلایی‌نیک با بیان اینکه تحولات دفاعی در جهان حاکی از برترساز بودن توان موشکی و توان پهپادی در میدان است، افزود: یکی از اولویت‌های وزارت دفاع ارتقای توان موشکی است که بحمدالله نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تجربیات بسیار ارزشمندی از دوران دفاع‌ مقدس به همراه دارند که باعث جهش در همه حوزه‌های موشکی بویژه هوایی، دریایی و زمین‌پایه شده است.

آتش بازدارنده

الحاق موشک ابومهدی در راستای دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران

اضافه شدن موشک ابومهدی به توان رزمی نیروهای دریایی ارتش و سپاه را باید در راستای دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران دانست که زمینه ارتقای توان موشکی و پدافندی را فراهم آورده است. در همین راستا امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر این باور است که با تولید انبوه موشک ابومهدی قادر خواهیم بود تا از عمق خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران و اماکن کاملاً پنهان و با حداکثر سرعت عملیاتی‌شدن به اهداف متحرک دریایی دشمن شلیک کنیم و ناوها، ناوچه‌ها و ناوشکن‌های دشمن را به طور کامل منهدم و نابود کنیم.

وی افزود: این توان بسیار بالایی است که در اصل به دست متخصصان و دانشمندان کوشا و فعال وزارت دفاع، صنعت دفاعی همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و نیروهای دریایی ارتش و سپاه و جوانان غیرتمند ما در شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به ثمر رسید و قطعاً در ارتقای توان رزم نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

ویژگی‌های موشک ابومهدی

موشک کروز ابومهدی از لحاظ فنی دارای مختصاتی است که باعث گردیده تا آن را به عنوان یکی از بی مانندترین موشک ها مبدل سازد که این قابلیت ها عبارتند از پرواز در ارتفاع پست و زیر دید رادارهای دشمن، تغییر مسیر و ارتفاع با توجه به عوارض جغرافیایی و سامانه‌های پدافندی دشمن، برخورداری از هوش مصنوعی که باعث می گردد تا مسیر پروازی موشک در نرم‌افزارهای مرتبط با طراحی در سامانه فرماندهی و کنترل قابل رهگیری و کنترل شود تا از جهت‌های مختلف به سمت هدف حمله و برخورد ‌کند.

موشک کروز ابومهدی کاملا بومی است و با استفاده از دانش نخبگان و متخصصان ایرانی از طریق مشارکت ۵۰ شرکت دانش‌بنیان و مرکز دانشگاهی طراحی و ساخته شده است و از امکان تولید انبوه و ارتقا برخوردار است.

در پایان باید گفت که هدف اصلی الحاق موشک کروز دریایی ابومهدی به ناوگان دریایی نیروهای مسلح ایران، هشداری خطاب به دشمنان است که در صورت تهدید ایران، باید تا برد موشک ابومهدی خود را از سواحل کشور دور کنند و اگر قصد ایجاد ناامنی در منطقه دارند، باید عواقب آن را بپذیرند.

گزارش: زینب شیاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha