کد خبر 211025
۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸

توسط معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت؛

ابلاغ آیین نامه اجرایی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت  

ابلاغ آیین نامه اجرایی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت  

با پیگیری صورت گرفته از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون اول رئیس جمهور در راستای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار حیات؛ با پیگیری صورت گرفته از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران، هیات وزیران در جلسه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲ به پیشنهاد شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و به استناد بند (و) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور مذکور را به شرح زیر تصویب کرد.

در ماده 2 آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره ۹ ماده واحد قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور آمده است که دستگاه ها موظفند برنامه‌های موضوع این آیین نامه را با عناوینی همچون اقدامات مربوط به توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطوح بومی، شهری، استانی، ملی، منطقه‌ای و بین المللی؛ اقدامات ویژه ایثارگران دستگاه‌ها  و بر اساس اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای ابلاغی شورای عالی تهیه و جهت تایید به شورای هماهنگی و نظارت یا شورای استانی (حسب مورد) ارائه کنند.

بر همین اساس اقدامات مربوط به توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطوح بومی، شهری، استانی، ملی، منطقه‌ای و بین المللی شامل مواردی همچون تولید و انتشار آثار فرهنگی و هنری، مراسم و مناسبت‌های مربوط به ایثار و شهادت، فضای مجازی، فضاسازی شهری، فعالیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی، اردوها، تولیدات رسانه‌ای، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی - هنری خواهد بود.

بر اساس این گزارش تولید و انتشار آثار فرهنگی و هنری شامل فیلم سینمایی، مستند کوتاه و بلند، مستند داستانی، نمایش یا (تئاتر) صحنه و خیابانی، رمان، داستان، آثار حجمی، فیلم کوتاه، شعر، نشریات، ویژه نامه، کتاب، سرود، موسیقی، آثار طراحی و نقاشی و تولید و مشارکت در تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی خواهد بود و مراسم و مناسبت‌های مربوط به ایثار و شهادت از جمله همایش (کنگره‌)ها، یادواره‌های شهدا، شب‌های خاطره و گردهمایی ها را شامل می شود.

همچنین در حوزه فضای مجازی تولید محتوا برای انتشار در این فضا، تولید برنامه کاربردی (اپلیکیشن)، راه‌اندازی گروه‌های تخصصی می بایست در دستور کار قرار گیرد و حوزه فضاسازی شهری شامل حمایت از بهسازی گلزارهای شهدا، نصب یادمان شهدا و ایثارگران، اجرای دیوارنگاره، نصب تندیس و سردیس و به روز رسانی تابلوهای شهری خواهد بود.

در بخش فعالیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی؛ تولید مقالات علمی – پژوهشی، برگزاری مسابقات علمی، پژوهشی، نشست‌های علمی، انجام طرح‌های راهبردی و کاربردی علمی- پژوهشی در موضوعات مورد نیاز ایثار و شهادت، راه‌اندازی بانک تخصصی اطلاعات شهدا، برگزاری دوره‌های آموزش در حوزه ایثار و شهادت، تاریخ نگاری و خاطره نگاری می بایست در دستور کار قرار گیرد.

همچنین در بحث اردوها حمایت از راهیان نور (جنوب، غرب، شمال غرب و دریایی)، راهیان پیشرفت، زیارتی، حمایت از راه‌اندازی و آماده سازی یادمان‌های دفاع مقدس در استان‌های هدف مد نظر قرار گرفته است و تولیدات رسانه‌ای شامل تولید و انعکاس و تحلیل‌های مربوط به ایثار و شهادت در رسانه‌ها، حمایت و پشتیبانی از اقدامات رسانه‌ها در حوزه‌های ایثار و شهادت در دستور کار قرار دارد.

برگزاری جشنواره‌های فرهنگی - هنری در موضوعات مرتبط با حوزه ایثار و شهادت و اقدامات ترویجی از دیگر مصوبات این ایین نامه است.

در ادامه در ماده 2 آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره ۹ ماده واحد قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به موضوع  اقدامات ویژه ایثارگران دستگاه‌ها نیز پرداخته شده است که طی آن تجلیل از ایثارگران دستگاه‌ها؛ حمایت از آیین تجلیل و تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت (طرح سپاس)؛ گردهمایی ایثارگران دستگاه مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است در ماده ۳ این ایین نامه مقرر گردیده تا هزینه اجرای اقدامات مشترک ملی و استانی مصوب شورای هماهنگی و نظارت و شورای استانی حسب مورد از طریق تسهیم بین دستگاه‌ها تا سقف ۳۰ درصد(۳۰٪) اعتبارات هزینه‌ای تخصیص یافته، تامین شود و در قالب تفاهمنامه کشوری یا استانی اختصاص یابد.

در تبصره این ماده آمده است که  میزان و نحوه مشارکت تسهیم با توجه به سطح ملی و استانی اقدامات مشترک، در شورای هماهنگی و نظارت و یا شورای استانی تصمیم گیری می‌شود.

همچنین در ماده 4 آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره ۹ ماده واحد قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور آمده است که دستگاه‌ها می‌توانند از اعتبارات موضوع بند (و ) تبصره (۹) قانون را با تایید بالاترین مقام دستگاه و به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق تشکل‌های مردمی دارای مجوز از مراجع ذی صلاح در چارچوب این آیین نامه و با رعایت قوانین و مقررات مربوط هزینه کنند.

در ماده ۵ این آیین نامه ذکر شده است که دستگاه ها مکلفند اعتبارات موضوع این آیین نامه را در موافقتنامه بودجه سالانه دستگاه پیش بینی کنند و گزارش عملکرد آن توسط دستگاه ها، ظرف دو ماه پس از اتمام سال مالی به سازمان و دبیرخانه ارائه می شود.

طبق ماده۶ آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره ۹ ماده واحد قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور نظارت بر تحقق تکالیف و برنامه های موضوع این آیین نامه و همچنین جمع آوری، ثبت و ارزیابی عملکرد یکساله دستگاه ها، بر اساس شاخص هایی که ظرف مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، توسط دبیرخانه تهیه و به تصویب شورای هماهنگی و نظارت خواهد رسید، بر عهده دبیرخانه می باشد. در تبصره این ماده نیز آمده که ارزیابی عملکرد یک ساله دستگاه ها در زمینه اجرای این آیین نامه، با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشورانجام و نتایج آن جهت تاثیر در جشنواره شهید رجایی به سازمان یادشده ارائه می شود.

نهایتا در ماده۷ این آیین نامه ذکر شده که مسئولیت حسن اجرای این آیین نامه بر عهده بالاترین مقام دستگاه می باشد.

بند (و )تبصره ۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور چیست؟

به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و یکپارچه سازی حکمرانی در ترویج و همچنین بسط و گسترش مفهوم ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت به عنوان سبک زندگی فاخر و مشارکت دستگاه ها در این امر خطیر، کلیه دستگاه های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند، حداقل یک درصد (%۱) از اعتبارات هزینه ای (برای شرکت های دولتی اعم از مستلزم ذکر نام یا تصریح نام و توسعه ای از بودجه جاری) خود را (به استثنای فصول ،۱ ۴ و ۶) برای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و جهاد، اردوهای زیارتی و راهیان نور و پیشرفت و گردهمایی ها و یادواره های شهدا مطابق آیین نامه اجرائی که توسط شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد، هزینه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha