کد خبر 210858
۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷

حیات گزارش می دهد:

یک میدان و چند مدعی/ نخعی: ادعاها نسبت به میدان گازی آرش باطل است

یک میدان و چند مدعی/ نخعی: ادعاها نسبت به میدان گازی آرش باطل است

نخعی گفت: میدان گازی آرش، میدان مشترک مابین ایران و کویت است که اخیرا عربستان نیز نسبت به این میدان گازی ادعاهای داشته که حتما یک ادعای باطل و نادرست، خواهد بود. 

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات: میدان گازی آرش از میدان های گازی است که در شمال آب‌های خلیج همیشگی فارس در حریم آبی استان بوشهر قرار دارد که در سال 1346 توسط یک شرکت ژاپنی کشف شد. با توجه به اینکه از نظر حقوقی تفاوت هایی بین قوانین بین الملل و قوانین حاکم بر آبهای ساحلی هر کشور متفاوت است لذا بر همین اساس اولویت با قوانین آب های سرزمینی است و همه کشورها موظف هستند نسبت به عبور و مرور بی خطر از مرزهای آبی، با سایر کشورها تعامل داشته باشند.

براین اساس میدان نفتی و گازی آرش _ میدان الدره در آبهای مرزی بین ایران و منطقه بی طرف بین کویت و عربستان واقع شده که حدود 40 درصد از این میدان پرحجم گازی در آبهای سرزمین ایران قرار گرفته است. متاسفانه با گذشت چندین دهه از کشف این میدان و اختلافات موجود بین ایران و کشورهای مدعی با توجه به اینکه در قوانین آبی بین الملل سهم هر کشور مشخص است اما هنوز مقامات جمهوری اسلامی ایران در وا پس گیری حق خود نسبت به این میدان گازی ارزشمند و پرحجم نتوانسته اند آنطور که شایسته است وارد عمل شوند.

از این رو چندی پیش وزیر نفت کویت، سهم ایران را از این میدان گازی نادیده گرفته و مدعی سهیم بودن عربستان در این میدان گازی شده که مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات گفت: میدان گازی آرش، میدان مشترک مابین ایران و کویت است که اخیرا عربستان نیز نسبت به این میدان گازی ادعاهای داشته که حتما یک ادعای باطل و نادرست، خواهد بود. 

نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بعد از کشف 60 ساله این میدان گازی، ایران طی بیست سال اخیر فعالیت ها خود را در این میدان عظیم گازی شروع کرد که به دلایل گوناگونی در همان مراحل اولیه، کار رها شد. 

وی در ادامه افزود: همانگونه که ایران بخاطر حفظ مرزها، امنیت و به خصوص حوزه انرژی خود اختلافاتی را با کشورهای دیگر داشت اما با مذاکره و دیپلماسی خارجی مشکلات، را حل کرد. لذا در خصوص مشکلات پیش آمده در میدان گازی آرش نیز می توان مشکلات را با کشورهای مذکور  به نتیجه مثبتی رساند.

نخعی تصریح کرد: برای حل مشکل میدان گازی آرش باید مقدماتی را در مذاکرات رعایت کنیم مانند مشخص کردن مرزهای آبی،  سهم هر کشور در این میدان مشترک، تعیین و سپس بهره برداری و توسعه را مورد مطالعه و تفکر قرار دهند تا با برنامه ریزی نحوه برداشت از این  میدان گازی را به درستی انجام دهند.


نماینده مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا نیاز است از هر کشوری برای استفاده این میدان گازی وارد عمل شود یا از طریق سرمایه گذار این روال ادامه پیدا کند؟، خاطر نشان کرد: در حال مذاکرات و نشست های پی در پی در حال برگزاری است اما با این وجود هنوز میزان سهم ایران و کویت مشخص نشده است. براین اساس تامرزها مشخص نگردد و یا  مذاکرات و اختلافات به نتیجه نرسد، بحث کردن در خصوص میزان سهم فایده نخواهد داشت و باید موضوع بعد از مشخص شدن مرزها مورد بررسی قرار گیرد. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: میدان گازی آرش در شمال خلیج فارس واقع شده و اختلافات میان ایران و کویت از دهه 1960 تا به امروز ادامه داشته است اما در حال حاضر حفاری و کشف گاز و نفت از طریق این میدان گازی توسط دو شرکت خارجی با واگذاری ایران و کویت انجام می شود.

یک میدان و چند مدعی/ نخعی: ادعاها نسبت به میدان گازی آرش باطل است

براساس این گزارش چندی پیش سعد البراک وزیر نفت کویت بدون مشخص شدن مرز با ایران، حفاری و استخراج از این میدان را آغاز کرد که این اقدام، تعرض به حقوق مردم ایران است هرچند البراک اعلام کرده است که کویت و عربستان حق انحصاری در میدان گازی آرش _ میدان الدوره در خلیج فارس را دارند و از ایران خواسته تا ادعای خود را به اثبات برساند اما هنوز دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام موثر و سازنده ای نداشته لذا شاید اینطور می توان گفت که خلیج همیشه فارس و همه چاه های نفتی و گازی اش جزئی از ایران بوده و وزیر نفت کویت باید بداند که همانگونه که خودشان اعلام کرده اند که ایران نسبت به میدان گازی الدوره در خلیج فارس اسنادی رامشخص کند؛ باید گفت نام خلیج فارس و جایگاه این میدان در این خلیج ،خود سندی است برای حقوق ایرانیان در این میدان گازی.

شاید تعلل و ضعف در اثبات سهم ایران در این میدان گازی سبب شده است تا این گنج ارزشمند مدعیان زیادی پیدا کرده و سهم خواهی ها را بجایی برسانند که ایران نادیده گرفته شود؛ اما اگر کویت و عربستان نقشه و قوانین آبی را مرور کنند بهتر به اثبات مالکیت ایران نسبت به میدان گازی آرش خواهند رسید.

گزارش: زینب شیاس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha