کد خبر 210352
۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳

در نشست بررسی دعاوی مصدومان شیمیایی ایران در دادگاه لاهه:

یزدانی: پیگیر حقوق مصدومان شیمیایی در محاکم بین المللی هستیم

یزدانی: پیگیر حقوق مصدومان شیمیایی در محاکم بین المللی هستیم

مشاور معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت :در محاکم بین المللی پیگیر حقوق مصدومان شیمیایی هستیم و به عنوان جامعه ارزشی که در آن قرار داریم به دنبال اهداف بسیار کلانی می گردیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ محمد یزدانی مشاور معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست بررسی دعاوی مصدومان شیمیایی ایران در دادگاه لاهه در موزه صلح تهران گفت: تمامی تلاش ما این است که بتوانیم خودمان را به عنوان کسانی که در محل آسیب قرار داشتند و مورد هجمه بین المللی قرار گرفتند، بتوانیم در محاکم بین المللی پیگیر این موضوع باشیم.

وی افزود: جامعه انسانی ما به عنوان جامعه ارزشی که در آن قرار داریم به دنبال اهداف بسیار کلانی می‌گردیم، به هر حال انقلاب اسلامی به عنوان یک جریان بسیار سازنده و پیش رو حرکت می‌کند و مورد قبولی و موافقت خیلی‌ها نبود که این اتفاقات رقم بخورد.

یزدانی گفت: در حوزه وزارت امور خارجه و سایر بخش ها زحمات زیادی کشیده شده است، اما بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان ارگانی که بعد از صدور گواهی مجروحیت، مسئولیت جمع آوری و خدمات دهی جامعه شاهد و ایثارگر علی الخصوص در حوزه درمان را داشته، بنابر شرح وظایفی که  تعریف شده بود وارد خدمت رسانی شد. 

مشاور معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: اما واقعیت امر این بود که این جامعه آسیب دیده از این آثار خیلی مظلوم بودند و مظلوم تر از آنان خانواده‌های بزرگوارشان بوده‌اند که جای تشکر دارد که آنان شب ها و روزها را کنارشان گذرانده اند و سختی ها را سال‌های سال تحمل کرده اند، یعنی می‌شود گفت آن چیزهایی که برای ما خیلی راحت بود برای آنان آرزو بود.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم به آمار توجه کنیم که آمار کاملا گویا است و ما را به جایی می رساند که جا دارد خودمان را مطرح کنیم و بخواهیم به دنبال مطالبات و حقانیت خودمان در جامعه و مراکز بین المللی باشیم، فارغ از اینکه مسائل سیاسی مرتبط با این موضوع است و خیلی از مباحث ما را مورد پذیرش قرار نمی‌دهند و این طبیعی است،  امروز اگر بخواهیم حقانیت خودمان را ثابت کنیم و بگوییم که نسبت به جامعه ما جنایت جنگی و به نوعی نسل کشی اتفاق افتاده است باید بتوانیم از این فضا استفاده کنیم.

یزدانی بیان کرد: با توجه به اینکه شاید در دستگاه‌های مختلفی در نظارت و مقررات، قوانین خاص و منسجمی نبود، طی فرآیند قانون گذاری از بنیاد شهید به عنوان متولی امر پیگیری موضوعات دعاوی مطرح شد و بنیادشهید و امور ایثارگران خواست خودش را به گونه ای مطرح کند که مطالبه گری را در مجامع داشته باشد، با توجه به اینکه پایه و اساس کار در دست ما بود این اتفاق خیلی مرتبط، میمون و مبارک بود.

وی افزود : روز اول تیرماه ۱۴۰۲ (۲۲ ژوئن ۲۰۲۳) دادگاه لاهه به دعاوی طرح شده توسط ۵ نفر از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس رسیدگی کرد، در حال حاضر حدود ۷۰ هزار فرد آسیب دیده در سامانه هایمان ثبت شده است که منهای کسانی که در مسیر هستند و فرآیندهای احراز و تحت پوشش قرار گرفتنشان را طی می کنند، از این حدود نزدیک به ده هزار نفر شهید شده‌اند که این آمار کاملا تکان دهنده است، هیچ جایی در تاریخ تا کنون اینگونه مظلوم نبوده‌اند.

یزدانی با بیان لزوم تعریف کارگروه هایی برای مدومان شیمیایی بیان داشت: در محاکم بین المللی پیگیر حقوق مصدومان شیمیایی هستیم و به عنوان جامعه ارزشی که در آن قرار داریم به دنبال اهداف بسیار کلانی می‌گردیم.

در این نشست عسگری، نماینده مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری گفت: ایران به دنبال محکومیت بانیان حملات شیمیایی و جبران خسارت در پرونده 5 جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس دادگاه لاهه است.حملات شیمیایی عراق به مرزهای کشورمان در اوایل جنگ به‌طور آزمایشی، در ادامه جنگ به صورت محدود و در نهایت به‌طور گسترده و پرحجم انجام شد. از سال چهارم جنگ به بعد، علاوه بر مناطق نظامی، مناطق غیرنظامی نیز هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند.

وی بیان داشت: در دوران دفاع مقدس، آمریکا و برخی کشورهای غربی به رژیم بعث کمک کردند و بر اساس گزارش های موجود کشورهای زیادی در لیست فروشندگان سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای به عراق قرار دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha