کد خبر 210347
۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸

«حیات» گزارش می‌دهد؛

پایان دوران پر فراز و نشیب سجادی در وزارت ورزش؟!

پایان دوران پر فراز و نشیب سجادی در وزارت ورزش؟!

به نظر می‌رسد استعفای دوم حمید سجادی از مسئولیت وزارت ورزش و جوانان این بار با پایان کار او در این سمت همراه باشد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ وزارت ورزش و جوانان که از حدود دو دهه قبل به کابینه دولت اضافه شده و تلفیقی از دو سازمان تربیت بدنی و سازمان جوانان است به دلایل زیادی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های هیات دولت محسوب می‌شود و مسئولیت‌های سنگینی بر عهده دارد که با مطالبه‌گری بخش زیادی از جمعیت همراه است و از همین رو دولت‌ها و روسای جمهور هم همیشه حساسیت خاصی برای انتخاب وزیر در این وزارتخانه دارند و موضوع آن را حتی به برنامه‌های انتخاباتی خودشان هم می‌کشانند.

یکی از مسئولیت‌های سنگین و مهم وزیر ورزش و جوانان، اداره دو باشگاه محبوب و مردمی پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس است که بخش عمده‌ای از جمعیت ایران طرفدار این دو تیم هستند و حال و روزش را به طور جدی پیگیری می‌کنند و مطالبه آن را هم به صورت مستقیم از وزارت ورزش و جوانان پیگیری می‌کنند.

حمید سجادی، وزیر حال حاضر ورزش و جوانان که در ابتدای دولت سیزدهم نسبت به سایر وزرا با کمترین میزان رای موافق توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد، تا کنون با چالش‌ها و حواشی مختلفی در حوزه مسئولیت خودش روبرو بوده که دردسرهای مقطعی برایش ایجاد کرده است و حالا امروز خبر رسید او دومین استعفای خودش را تقدیم رئیس جمهور کرده است. استعفایی که به دلایلی احتمال می‌رود این بار با پذیرش ابراهیم رئیسی روبرو شده و با پایان قطعی کار حمید سجادی در کرسی وزارتخانه مطبوعش همراه باشد.

حمید سجادی دلیل استعفای خودش را مشکلات جسمی ناشی از سقوط هلیکوپتر عنوان کرد. حادثه‌ای که اسفندماه سال گذشته رخ داد و وزیر ورزش را تا یک قدمی مرگ هم کشاند ولی تلاش پزشکان نتیجه بخش بود و او بعد از چند ماه مجدداً سرپا شد و به مسئولیت خودش برگشت ولی آسیب های جسمی و روند درمانی او مخل مسئولیت سنگینی عنوان شده که بر عهده دارد و به همین دلیل از سمتش کناره‌گیری کرد.

اگرچه وضعیت جسمانی دکتر سجادی در تصمیم او تاثیر بسزایی داشته است ولی مشکلات دیگری هم در این میان گربیانگیر او در این مدت بوده که باعث شده نه تنها از لحاظ جسمی، بلکه دیگر از لحاظ روحی هم کشش ادامه فعالیت در این وزارتخانه را نداشته باشد. فشارهایی که او بابت وضعیت ورزش و مشکلات جاری که بعضاً مسئولیت مستقیمش با وزارت ورزش نیست باعث شده او مخالفین محکمی داشته باشد و بحث استیضاح او هم در مجلس شورای اسلامی همیشه باز بوده و مخالفت صریح کمیسیون فرهنگی و اعضای آن با ادامه فعالیت سجادی به عنوان وزیر ورزش و جوانان او را در آستانه چهار اخطار از مجلس قرار داده است که اگر کارش به استیضاح کشیده شود چه بسا بدون استعفا هم مجبور به ترک سمت خودش شود.

حتی در روزها اخیر برخی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی صراحتاً از تمایل خود به تغییر وزیر ورزش و جوانان در کابینه دولت اشاره داشته و با مطرح کردن انتقادات همیشگی‌شان به عملکرد او در این وزارتخانه خواستار تغییر او شده بودند و قرار بر این بود که استیضاح او در مجلس بار دیگر به جریان بیافتد و خبرهایی از گوشه و کنار رسیده بود که اگر اینبار سجادی برای توضیح به مجلس فراخوانده شود رای اعتماد مجدد نخواهد گرفت.

از سمت دیگر نارضایتی عمومی هم فشار دیگری است که این روزها به سجادی وارد می‌شود و بعضاً برخی از این انتقادات که متوجه او می‌شود مسئولیتش به صورت مستقیم با وی نیست ولی در سیبل اعتراضات و انتظاراتی قرار گرفته که هم پستی‌هایش هم پیش از این با چنین فضایی دست و پنجه نرم کرده بودند. وضعیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که به دلایل زیادی با بحران‌های مالی مواجه شده و بعضاً از این جهت دچار کمبود و نواقصی می‌شوند همیشه با موج نارضایتی و اعتراض علیه وزیر ورزش همراه بوده و با تجمعات اعتراضی علیه وی هم همراه بوده. هم هواداران استقلال به واسطه اوضاع نابسامان تیمشان از وزارت ورزش گلایه دارند و هم پرسپولیسی‌ها سجادی را مقصر مشکلات مالی تیم‌شان می‌دانند ولی این در حالیست که دولت از حمایت مالی از ورزش قهرمانی منع شده و باشگاه‌ها موظف هستند با درآمدزایی مشکلات خودشان را رفع و رجوع کنند که البته آن هم با توجه به شرایط کشورمان موانع خاص خودش را دارد.

از طرفی واگذاری بخش زیادی از سهام دوباشگاه در فرابورس باعث شده بخشی از تصمیم‌گیری‌های کلان مدیریتی دو باشگاه هم از دست وزارت ورزش خارج شده و بر عهده سازمان خصوصی سازی قرار بگیرد. کما اینکه در جابجایی مدیریتی در باشگاه استقلال هم برخلاف نظر حمید سجادی، با انتخاب قربانزاده این علی خطیر بود که به عنوان سرپرست باشگاه آبی پایتخت انتخاب شد و رضا درویش هم که قرار بود برکنار شود با حمایت رئیس سازمان خصوصی سازی در سمت خودش ماندگار شد تا به نوعی سجادی خودش را از درگیری‌های مدیریتی دو باشگاه تا حد زیادی کنار کشیده باشد.

مسائل مربوط به سایر رشته‌های ورزشی هم به قوت خودش باقی است و انتخابات فشرده مجامع انتخاباتی فدراسیون های مختلف هرکدام با چالش و حاشیه خاصی همراه بوده که انتقاداتی را متوجه وزارت ورزش کرده و حمید سجادی به دخالت در انتخاب روسای فدراسیون‌ها متهم شده که البته این اتهامات مورد پذیرش قرار نگرفته‌اند.

به هر جهت دوران پر فراز و نشیب حضور سجادی بر مسند وزارت ورزش و جوانان به نظر می‌رسد به پایان خود رسیده است و باید دید برنامه دولت برای جایگزینی او چیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha