کد خبر 210311
۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

تلاش عزاداران حسینی گلستان برای رعایت بهداشت در پذیرایی‌های محرم

تلاش عزاداران حسینی گلستان برای رعایت بهداشت در پذیرایی‌های محرم

محرم، ماه شرکت در مجالس عزاداری سالارشهیدان است و در این ایام طبل عزای شهدای کربلا به صدا در آمده و آزادگان عالم در سوگ این بزرگواران اشک ماتم می‌ریزند. در این میان، رعایت برخی نکات بهداشتی در مساجد و هیات‌های مذهبی سلامت شرکت‌کنندگان در این مراسم را تضمین کرده و محافل عزاداری را ارزشمندتر می‌کند.

به گزارش گروه استان های حیات؛ هر انسان آزاده‌ای با شنیدن نام کربلا که یادآور شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان است اشک ماتم می‌ریزد و با حضور در مراسم عزاداری ایام محرم و ارائه هرگونه خدمت بر اساس توان، بخشی از وظیفه خود را نسبت به بزرگداشت خاندان عصمت و طهارت انجام می‌دهد.

این روزها خیابان‌ها، معابر، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، ادارات، مغازه ها و سردر خانه‌ها سیاهپوش شده و مردم علاوه بر حضور در مراسم عزاداری، با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های محله‌ای با نوشیدنی‌های گرم و سرد و برخی خوراکی‌ها از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند.

هرچه به روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیکتر می‌شویم بازار پذیرایی از عزاداران حسینی در مساجد حسینیه‌ها و موکب‌های شهرها و روستاهای گلستان داغ‌تر می‌شود و دوستداران اهل بیت (ع) با مشاهده برخی کمبودها برای بهتر شدن شرایط بهداشتی پذیرایی‌ها و نظافت فضاهای محل نشستن چند ساعته عزاداران به صورت خودجوش با همراهی دیگر خیران به رفع این کاستی‌ها و شست و شو و جاروکشی فرش‌ها و حیاط مساجد می‌پردازند.

پذیرایی‌ از عزاداران در مساجد مطلوب است

مریم منصوری یکی از بانوان حاضر در مراسم عزاداری محرم در استان گلستان با قدردانی از شور و حال شکل گرفته در مجالس با روضه خوانی مداحان و پذیرایی‌ از عزاداران گفت: وضعیت پذیرایی از عزاداران نسبت به دوران قبل از شیوع کرونا در استان بهتر شده است.

وی افزود: خیلی از هیات‌ها پذیرایی‌ها خود شامل شیرینی، میوه و یا نوشیدنی را به صورت بسته‌بندی بین عزاداران توزیع می‌کنند و غذای گرم هم در ظروف یک بار مصرف تحویل داده می‌شود.

حلیمه سنچولی یکی دیگر از بانوان گلستانی هم با اشاره به اینکه در چند شب گذشته به دلیل شور و شوق فرزندانش در مراسم عزاداری ۲ مسجد شرکت کرده است از خدمات هیات امنا برای تمیزی و نظافت حیاط و داخل مساجد قدردانی کرد.

وی افزود: هنگام ورود به مسجد در سالن ابتدایی چای و کیک توزیع می‌شود و عزاداران بعد از تحویل لیوان یک بار مصرف و پوسته کیک به سمت سالن اصلی برای شرکت در مراسم روضه خوانی دعوت می‌شوند.

وی همچنین کیفیت غذا و پذیرایی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: علاوه بر آن وسایل سرمایشی در مساجد روشن است و عزاداران برای حضور چند ساعته پای منبر مداحی در هوای این روزها نگران نیستند.

همراهی خودجوش مردم برای بهبود کیفیت پذیرایی‌ها

محمدرضا رحمانی عضو هیات فاطمیون مستقر در امام‌زاده یحیی بن زید(ع) گنبدکاووس در ادامه گفت:‌ باوجود بهبود شرایط سلامتی در کشور، همچنان ۶۰ درصد از شیوه نامه‌های بهداشتی دوران کرونا در هیات‌ها اجرا می‌شود.

وی افزود: هر شب حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر از مردم گنبدکاووس برای عزاداری محرم به امام زاده یحیی بن زید(ع) می‌آیند که تعدادشان در روزهای نزدیک به تاسوعا و عاشورای حسینی بیشتر می‌شود و تمام تلاش خود را داریم در پذیرایی از آنان که شامل کیک و نوشیدنی گرم یا سرد است مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.

رحمانی ادامه داد: با توجه به هزینه بالای خریداری لیوان‌های یک بار مصرف کاغذی از لیوان‌های شیشه‌ای برای توزیع چای و نوشیدنی گرم به عنوان پذیرایی استفاده می‌کنیم و بلافاصله تمام آنها به صورت کاملا بهداشتی شکسته می‌شود.

وی تاکید کرد: قالب‌های یخ خریداری شده از کارخانه را هم قبل از مصرف چندین بار شکسته و از تمیزی آن اطمینان حاصل می‌کنیم و طبق نظر کارشناسان طب سنتی فضای امام‌زاده را هر شب با شیشه‌های گلاب خوش و ضدعفونی می‌کنیم.

رحمانی گفت: کارهای پذیرایی از عزاداران به صورت خودجوش توسط مردم انجام می‌شود و هر خیری بر اساس تمام خود با مشاهده کمبود و یا مشکلی در نحوه پذیرایی هزینه لازم را برای خریداری وسایل و یا کمک به پاکسازی فضا تقبل می‌کند.

فعالیت ۶۰ موکب برای پذیرایی از عزاداران حسینی در گنبدکاووس

رییس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس هم گفت: چند تیم بازرسی مشترک با حضور کارشناسان بهدشت بر نحوه عملکرد و پذیرایی هیات‌های مذهبی شهرستان نظارت دارند و کیفیت مراسم و پخت غذاها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

حجت الاسلام احمدرضا کریمی افزود: از ابتدای شروع ماه محرم تاکنون ۶۰ موکب و ایستگاه صلواتی با همراهی مردم برای پذیرایی عزاداران حسینی در محلات مختلف برپا شده و این تعداد تا روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به ۱۰۰ موکب خواهد رسید که تیم‌های بازرسی بر نحوه عملکرد آنها هم نظارت دارند.

وی اظهارکرد: این تیم‌ها تذکرات لازم را در رابطه با استفاده نکردن از لیوان‌های یک مصرف پلاستیکی برای توزیع نوشیدنی گرم و همچنین مصرف قالب‌های یخ بهداشتی و یا رعایت مسائل بهداشتی در پخت غذا به هیات‌ها می‌دهند.

نظارت ۲۶۰ کارشناس بهداشت بر تهیه و توزیع غذا ماه محرم در گلستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ۲۶۰ کارشناس بهداشت با شروع ماه محرم مسوولیت بازرسی از مراکز تهیه و توزیع موادغذایی در آشپزخانه‌های شهرها و روستاها، مساجد، حسینیه‌ها و رستوران‌های استان را بر عهده دارند.

موسی‌الرضا شبیهی اظهارکرد: بیش از ۱۰ هزار مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و امکان عمومی حساس شامل آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و امکان متبرکه پیش بینی شده برای پذیرایی از عزاداران حسینی در سطح شهرها و روستاها وجود دارد که کارشناسان بهداشت در ساعت اداری و بعدازظهرها به صورت شیفتی بر روند فعالیت حاضران در این مکان‌ها نظارت دارند.

وی افزود: این بازرسان در تمام ۱۴ شهرستان استان گلستان به صورت انفرادی و یا در قالب تیم‌های مشترک بر روند اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از مصرف آب تا نحوه تهیه مواد اولیه و طبخ غذا و نحوه خدمات دهی به عزاداران را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: کلرسنجی از آب باقی مانده در محل طبخ غذا و در صورت نیاز نمونه‌برداری میکروبی، اندازه‌گیری روغن و نمک مورد استفاده در غذا و بررسی آلودگی سطوح و محل‌های فرآوری موادغذایی و مناسب بودن وضعیت سرویس‌های بهداشتی مساجد و هیات‌ها از جمله اقدامات بازرسان است.

شبیهی گفت: بازرسان در صورت مشاهده آلودگی در مرحله نخست با دادن تذکر خواستار رفع مشکل می‌شوند و همچنین از مواد غذایی مشکوک نمونه برداری و مواد غذایی فاسد را معدوم می‌کنند و تمام مراحل رضایت و نبود رضایت بهداشتی و سایر مشکلات در کارت بازرسی این مراکز ثبت خواهد شد.

وی تاکید کرد: بازرسی کارشناسان بهداشتی به طور مداوم در طول سال اجرا می‌شود اما با توجه به حساسیت‌های ایام خاص مانند ماه محرم و حضور جمعیت زیاد عزاداران و نحوه تهیه و توزیع موادغذایی این نظارت‌ها به صورت ویژه‌تر انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha