کد خبر 209931
۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

«حیات» گزارش می دهد؛

چرایی نشان دادن چراغ سبز ترکیه به عربستان/ اردوغان در عربستان به دنبال چیست؟

چرایی نشان دادن چراغ سبز ترکیه به عربستان/ اردوغان در عربستان به دنبال چیست؟

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اولین مرحله از سفر سه روزه خود به خلیج فارس ، برای تقویت روابط خود با عربستان همراه هیات بلند پایه ای، روز دوشنبه به این کشور سفر کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان عصر روز دوشنبه در شهر جده از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که در چارچوب سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس شامل عربستان، قطر و امارات متحده عربی به ریاض رفته، استقبال کرد.

رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند که سفر دوره‌ای اردوغان به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که از عربستان آغاز می‌شود، احتمالا سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای ترکیه جلب خواهد کرد.

پیر محمد ملازهی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با حیات؛ در رابطه با اقدام ترکیه برای گسترش روابط خود با عربستان و تاثیر آن در منطقه گفت: ترکیه روابط متناقضی را در قبال عربستان داشت، زمانی که خاشقچی در ترکیه کشته شد اردوغان رسماً در تلویزیون این کشور، بن سلمان را مسئول این اتفاق دانست ولی در حال حاضر شاهد تغییر مواضع ترکیه هستیم.

وی تشریح کرد: با توجه به سیاست‌هایی که در عربستان سعودی اتخاذ می‌شود، این کشور سیاست متوازی را در ارتباط با کشورهای منطقه و دنیا پیش میگیرد، بنابراین اردوغان متوجه شده است که از دو زاویه باید با عربستان وارد ارتباط شود. یکی از مواردی که ترکیه در نظر گرفته است بحث اقتصادی و امکاناتی است که عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف پیش گرفته است و این سیاست به این دلیل است که اگر روزی در حوزه استخراج  نفت با مشکل روبرو شد، بتواند از طریق این سرمایه‌گذاری ها در کشورهای مختلف تامین درآمد کند.

وی عنوان کرد:  ترکیه در حال حاضر با بحران اقتصادی روبرو و به شدت نیازمند این است که با عربستان وارد تعاملات اقتصادی شود، به همین جهت اردوغان احساس کرد که یکی از کشورهایی که عربستان می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشد ترکیه است به همین دلیل سیاست خصمانه قبلی خود را تغییر داد و به سمت عربستان سعودی رفت تا بتواند جذب سرمایه کند.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی  دیگر از دلایلی که ترکیه را به سمت عربستان کشاند این است که با توجه به گرایش‌هایی اسلامگرایانه، ترکیه خود را یکی از قطب‌های اهل سنت می‌داند، و به دنبال تلفیق ایدئولوژی مذهبی با ایدئولوژی پانترکیسم  است. این موضوع نیز تاثیر بسزایی در گسترش روابط ترکیه با کشورهای همسایه  دارد. از سوی دیگر عربستان سعودی نیز خود یکی از مدعیان اصلی جهان اسلام است به همین دلیل نزدیکی اردوغان با عربستان سعودی به سود ترکیه است تا بتواند بدین طریق موضع خود را در منطقه تثبیت می‌کند.

 این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه  ترک‌ها منافع ملی خود را به درستی ارزیابی کرده‌اند و بر اساس آن حرکت می‌کنند افزود: در حال حاضر ترک‌ها، همانند عربستان سیاستی را که بن سلمان پیش گرفته است را دنبال می کنند و ترجیح شان این است که مناسبات خود را با کشورهای همسایه دوستانه پیش ببرند، همانطور که به دنبال گسترش روابط خود با ایران هستند، با دشمن ایران که اسرائیل است نیز روابط خود را توسعه می‌دهند.

 ملازهی تاکید کرد: چنانچه نگاه واقع بینانه به مسئله داشته باشیم باید بدانیم واقعیت این است که ایران بسیاری از فرصت‌ها را به دلیل نگاه ایدئولوژیکی که در سیاست خارجی دارد از دست داده است، ایران می‌توانست محل اصلی گذر انرژی منطقه باشد، خط لوله‌های نفت و گاز منطقه و آسیای مرکزی از ایران عبور کرده و به شبه قاره هند برسد و حتی نفت و گاز ترکیه و منطقه قفقاز هم می توانست از طریق ایران به آن منطقه برسد که متاسفانه به دلیل ضعف در سیاست خارجی نتوانستیم به این مرحله برسیم که البته این سیاست به زودی با شکست مواجه خواهد شد.

ترکیه به دنبال فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری برای اقتصاد ترکیه است به همین دلیل رجب طیب اردوغان به همراه هیات بلند پایه ای روز دوشنبه وارد جده شد که در نتیجه این سفر، این دو کشورتوافق‌نامه‌هایی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم، صنایع دفاعی، انرژی، دفاع و ارتباطات امضا کردند که به شرح ذیل است؛

- یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تقویت سرمایه‌گذاری مستقیم میان ترکیه و عربستان سعودی که به امضای «بوراک داغلی اوغلو» رئیس دفتر سرمایه‌گذاری در ریاست جمهوری ترکیه و خالد الفالح وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی رسید.

- یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات بین بخش ارتباطات در ریاست جمهوری ترکیه و وزارت رسانه در عربستان سعودی که به امضای فخرالدین آلتون، رئیس بخش ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه و سلمان بن یوسف الدوساری، وزیر رسانه عربستان سعودی رسید.

- طرح اجرایی همکاری میان وزارتخانه‌های دفاع ترکیه و عربستان که به امضای یاشار گولر و شاهزاده خالد بن سلمان آل سعود، وزرای دفاع دو کشور رسید.

- یادداشت تفاهم در بخش انرژی میان وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه و وزارت انرژی سعودی که به امضای «الپ ارسلان بیرقدار» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان آل سعود» وزیر انرژی سعودی رسید.

- توافقنامه همکاری میان وزارت دفاع سعودی و شرکت بایکار که به امضای «خلوق بیرقدار» مدیرکل شرکت ترکی و «خالد بن حسین البیاری» معاون وزیر دفاع سعودی رسید.

 از سوی دیگر خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی نیز روز سه‌شنبه با انتشار پیامی توییتری اعلام کرد که عربستان سعودی پهپادهای ساخت ترکیه را «با هدف افزایش آمادگی نیروهای مسلح پادشاهی سعودی و تقویت قابلیت‌های دفاعی این کشور» خریداری می‌کند.

در نهایت اردوغان در جریان این سفر  پس از امضای چندین یادداشت تفاهم با ولیعهد عربستان سعودی، یک دستگاه خودروی ملی کشورش به نام توگ (TOGG) را به ولیعهد عربستان سعودی اهدا کرد و محمد بن سلمان سپس با خودرو توگ، رئیس جمهوری ترکیه را به هتل محل اقامتش برد.

بر اساس این گزارش؛ با توجه به تغییر موضع ترکیه در قبال عربستان سعودی دور از واقعیت نیست که شرایط اقتصادی و بحران معیشتی که  ترکیه طی چند سال اخیر با آن روزبرو شده است در تصمیم برای گسترش روابط بی تاثیر نیست البته عواملی مانند عادی‌سازی روابط ترکیه و رژیم‌صهیونیستی، همکاری‌های امنیتی و اقتصادی آنکارا و ریاض، همکاری‌های نظامی ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس در تصمیم‌گیری اخیر مقامات ترکیه‌ای نقش پررنگی داشتند. زیرا اردوغان در پس از قتل جمال خاشقچی رسما در رسانه های رسمی ترکیه اعلام کرد که این قتل از سوی مقامات سعودی صورت گرفته و احتمال اینکه دستور قتل از سوی پادشاه عربستان داده شده باشد بالاست. سیاست خصمانه ترکیه در قبال عربستان چند سالی طول کشید تا اینکه اردوغان با بستن پرونده خاشقچی تصمیم به ترمیم و توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود را این کشور را از سر گرفت.

گزارش: صفورا طالب زاده

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha