کد خبر 209267
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

«حیات» گزارش می دهد؛

یک بام و دو هوا در پروژه احداث پتروشیمی میانکاله

یک بام و دو هوا در پروژه احداث پتروشیمی میانکاله

طبق هشدار کارشناسان محیط زیست، توان اکولوژیک منطقه در حد توسعه پتروشیمی در تالاب میانکاله نیست و اگر با مخالفت صاحب نظرانی مانند نمایندگان مجلس، سازمان محیط زیست، دولت و قوه قضاییه قرار نگیرد استان مازندران تا 15 سال آینده به استانی بیابانی تبدیل می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، همواره از منظر رهبر معظم انقلاب، محیط زیست و حفظ و صیانت از آن یک مسئله حیاتی و برگرفته از تعالیم اسلامی است تا جایی که ایشان بارها حفظ محیط زیست را یک وظیفه حاکمیتی تلقی کرده است.

رهبر انقلاب: مسئله محیط زیست یک مسئله حیاتی است

رهبر انقلاب در این باره می گوید: برای ما مسأله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعی، مسأله‌ای تجمّلاتی و درجه دو نیست؛ یک مسأله حیاتی است. همچنین به باور ایشان منابع طبیعی ثروتهای ملی‌اند؛ مال این دولت و آن دولت و این وزیر و آن وزیر که نیستند؛ اینها مال ملتهاست؛ آن هم نه ملتها در یک نسل؛ ثروتی است متعلق به ملتها در طول تاریخشان.

اما با وجود تاکیدات بیشمار رهبری، محیط زیست ما در بسیاری از مواقع مورد ظلم افرادی قرار می گیرد که صرفا سود و منفعت خودشان را اولویت قرار می دهند.

کلنگ پتروشیمی میانکاله در دولت روحانی بر زمین خورد

زمستان سال 1400 بود که پرونده احداث پتروشیمی میانکاله برای نخستین بار مطرح شد و کلنگ این پروژه توسط وزیر کشور دولت وقت در شهر بهشهر و در نزدیکی یکی از تالاب های مهم و حیاتی کشور بر زمین خورد.

این تالاب که در 45 کیلومتری بهشهر و در جنوب شرقی استان مازندران قرار دارد با مناظری بکر و زیبا و پوشش گیاهی بی‌نظیر، توجه هر طبیعت گری را به خود جلب می کند. اما برای گردشگران و علاقه‌مندان محیط‌زیست و حیات‌وحش، برجسته‌ترین خصوصیت آن، جذابیت پدیده پرنده‌نگری در پاییز و زمستان و زیست بوم بسیاری از گونه های مخلتف ماهی نظیر کپور، کفال، سفید، سوف و ماهی‌های خاویاری است که امرار معاش مردم منطقه را تامین می‌کند.

تالاب میانکاله در سال 1355 به ثبت یونسکو رسید

به باور بسیاری از کارشناسان محیط زیست شمال کشور، قلب تپنده ایران است که در صورت نابودی ایران به کویری بی آب و علف و بیابانی بدل می شود.

اینکه احداث یک پتروشیمی آن هم در منطقه ای که از سال 1355 به ثبت یونسکو رسیده است و همواره با وجود مخالفت های بیشمار اشخاص حاکمیتی و غیر حاکمتی رو به رو شده است، لغو نشده، جای بسی تاسف دارد. 

بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست گونه‌های جانوری متنوعی در ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله زیست می‌کنند و تالاب میانکاله سالانه میزبان ‌انواع ‌پرندگان مهاجری است که برای زمستان‌گذرانی از شمال سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.  از جمله ‌پرندگانی که در این منطقه‌ حضور دارند می‌توان انواع ‌پرندگان شامل اردک سر سفید، اردک مرمری، اردک تاجدار، غاز ‌پیشانی سفید کوچک، قوی گنگ، فلامینگو، ‌پلیکان ‌پاخاکستری، ‌پلیکان سفید، لک‌لک سیاه، عقاب ماهیگیر و بحری اشاره کرد.

یک بام و دو هوا در پروژه احداث پتروشیمی میانکاله

بتن ریزی پروژه پتروشیمی میانکاله با وجود مخالفت های فراوان

با وجود اینکه این پروژه از سال 1400 دچار کش و قوس های فراوان است و بارها نسبت به احداث این پروژه ابراز نگرانی شده است اما طبق اعلام مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در چند روز گذشته، سرمایه‌گذار این پروژه فنس کشی انجام داده و بر اساس اخبار جدید شبانه در حال بتن‌ریزی در منطقه است ولی از دید ما این اقدام خلاف قانون و بدون تایید محیط زیست است. همچنین در  بررسی صورت گرفته مشخص شد که شروع عملیات فیزیکی در همان محل قبلی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، بارها به سرمایه گذار پروژه پتروشیمی میانکاله اعلام شده است که حق هیچ گونه عملیات اجرایی ندارد. حتی روند توقف احداث این پروژه از مجاری حقوقی و قضای پیگیری شده است اما سرمایه گذار شخصی به علت منفعت اقتصادی خود به دنبال احداث این پروژه در تالاب کلیدی میانکاله است.

کارشناسان محیط زیست: توان اکولوژیک منطقه در حد توسعه پتروشیمی نیست

درصورتی که طبق هشدار کارشناسان محیط زیست، توان اکولوژیک منطقه در حد توسعه پتروشیمی در تالاب میانکاله نیست. طبق اعلام مهدی اسماعیلی بیدهندی کارشناس محیط زیست و عضو هیات علمی، این پروژه‌ها بیشتر از اینکه ناشی از عدم نظارت باشد، ناشی از نگاه اشتباه به توسعه و پیشرفت است. در واقع با توجه به حساسیت زیست محیطی و پناهگاه حیاط وحش بودن این منطقه، پتروشیمی میانکاله نباید انجام شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: پافشاری سرمایه‌گذار این پتروشیمی با استدلال ایجاد اشتغال در این استان است، در حالی که مازندران رتبه ۲۱ بیکاری را در کشور دارد. در استان مازندران ۵۲ درصد نیروی شاغل در بخش خدمات و ۳۰ درصد در بخش صنعت هستند و این نشان دهنده پتانسیل این استان در بخش خدمات است.

اسماعیلی در واکنش به موافقت سازمان بازرسی با پروژه پتروشیمی میانکاله گفت: وقتی سازمان محیط زیست که متولی این حوزه است با اجرای این پروژه مخالف است، چگونه سازمان بازرسی می‌تواند بگویید که این پروژه ایرادی ندارد؟

احمد وحیدی وزیر کشور، ظهر دیروز با بیان اینکه مخالفت درباره پتروشیمی میانکاله در منطقه باید مورد توجه قرار بگیرد، اعلام کرد: سازمان‌های مربوطه که مسئول پروژه پتروشیمی میانکاله هستند اگر تایید محیط زیست را نداشته باشند هیچ کاری را نمی‌تواند شروع کنند، حال این‌که چرا این کار را کرده‌اند را باید خودشان پاسخ دهند. 

پتروشیمی مازندران (میانکاله) مصوبه هیات وزیران را دارد

به گزارش حیات، متاسفانه پتروشیمی مازندران که به عنوان پتروشیمی میانکاله بر سر زبان افتاده است مصوبه هیات وزیران را دارد یعنی برای کلیه دستگاه‌های اجرایی لازم الاجرا است. 

حقیقت این است که قلب تپنده ایران، این روزها موجب تعرض عده ای منفعت طلب قرار گرفته که اگر با مخالفت صاحب نظرانی مانند نمایندگان مجلس، سازمان محیط زیست، دولت و قوه قضاییه قرار نگیرد استان مازندران تا 15 سال آینده به استانی بیابانی تبدیل می شود.

هشدار/ 15 سال آینده استان های شمالی به بیابان تبدیل می شود

کما اینکه به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشوربا اشاره به اینکه ظرف ۱۵ سال آینده رطوبتی که در حال حاضر در سه استان شمالی وجود دارد به صحرا و بیابان تبدیل می‌شود، گفت: بنابراین باید برای اقتصاد استان راه دیگری پیدا کرد.
 

گزارش: بهاره بهرامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha