کد خبر 209245
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

اروپا همچنان در انتظار تایید رسمی آموزش جنگنده‌های اف۱۶ از سوی آمریکا

اروپا همچنان در انتظار تایید رسمی آموزش جنگنده‌های اف۱۶ از سوی آمریکا

به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی، نزدیک به دوازده کشور اروپایی که به تازگی متعهد شدند تا خلبانان اوکراینی را آموزش دهند، هنوز منتظر هستند تا ایالات متحده به طور رسمی برنامه را قبل از شروع آموزش هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ آمریکایی تأیید کند.

به گزارش گروه بین الملل حیات به نقل از وب‌سایت پولیتیکو، ائتلافی متشکل از ۱۱ کشور به رهبری دانمارک و هلند، رسما در نشست ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی موافقت کردند که اوکراینی‌ها را برای پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ و احتمالا سایر هواپیماهای جنگنده آموزش دهند. مقامات اروپایی گفتند که امیدوارند این برنامه را در ماه اوت در دانمارک آغاز کنند و یک مرکز آموزشی هم در رومانی راه‌اندازی خواهد شد.

اما آموزش کار با F-۱۶ها تا زمانی که وزارت امور خارجه آمریکا رسما درخواست انتقال دستورالعمل‌ها، شبیه‌سازهای پرواز و سایر مواد مرتبط با جت‌ها را امضا نکند، در واقع نمی‌تواند آغاز شود و چنین چیزی هنوز اتفاق نیفتاده است.

کلنل گارون گارن، از سخنگویان پنتاگون که سوالات بیشتر را به وزات خارجه ارجاع داده، گفت در حالیکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قول داده تا به این برنامه چراغ سبز نشان دهد، درخواست رسمی «همچنان در دست بررسی است.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما در این مورد اظهارنظری نکرده است.

در حال حاضر هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد ایالات متحده در نهایت چراغ سبز نشان نخواهد داد اما درخواست‌های اروپایی‌ها هفته‌هاست ارائه شده است. ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون ماه گذشته به خبرنگاران گفت که دانمارک رسما برای انجام آموزش دادن کار با جنگنده‌های اف-۱۶ درخواست مجوز کرده است. وزارت دفاع آمریکا همچنین چنین درخواست‌هایی را با متخصصان در زمینه مسائل مربوط به حفاظت از فناوری حساس بررسی می‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع هلند در مورد این درخواست از پنتاگون اظهارنظری نکرده، اما گفت: «هر قدمی که در رابطه با آموزش اف-۱۶ برمی‌داریم، با مشورت نزدیک با آمریکایی‌ها و دیگر شرکا انجام می‌دهیم.»

غیرعادی نیست که فرآیند بین سازمانی ایالات متحده برای تایید انتقال فناوری تسلیحاتی حساس، به‌ویژه آنهایی که به اندازه جت‌های جنگنده پیشرفته هستند، زمان‌بر باشد. اما مقامات ارشد اوکراینی می‌گویند در حالی که نیروهایشان در تلاش برای شکستن سنگربندی روس‌ها هستند، نیاز فوری به جنگنده‌های اف-۱۶ دارند. اما مقامات ایالات متحده احساس فوریت نمی‌کنند.

ژنرال داگلاس سیمز، یک مقام ارشد پنتاگون که مدیر عملیات‌های ستاد مشترک ارتش آمریکاست، پنجشنبه به خبرنگاران گفت که وضعیت در خط مقدم نبرد روسیه - اوکراین در حال حاضر برای استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ «ایده‌آل» نیست.

او تاکید کرد: «روس‌ها هنوز برخی از قابلیت‌های دفاع هوایی را در اختیار دارند. آنها قابلیت هوایی دارند و تعداد اف-۱۶هایی که قرار است ارائه ‌شوند، ممکن است برای مقابله با آنچه در حال حاضر در حال وقوع است، کافی نباشد. با تغییر تحولات در آینده، کار مشخص‌تر می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha