کد خبر 209240
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

جن ساکی: ناتو حق دارد درباره آینده تعهدات آمریکا نگران باشد

جن ساکی: ناتو حق دارد درباره آینده تعهدات آمریکا نگران باشد

سخنگوی سابق کاخ سفید گفته، ناتو حق دارد درباره تعهدات آتی آمریکا به خود نگرانی داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ به نقل از شبکه خبری MSNBC، جن ساکی، سخنگوی سابق کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که به دنبال اطمینان دادن به متحدانش در این باره بود که در صورت پیروزی یک جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، ایالات متحده از ائتلاف خارج نخواهد شد، گفت: دولت بایدن برای حفظ متحدان خود در مورد حمایت مالی و نظامی از اوکراین در جنگ با روسیه، بیش از حد تلاش کرده است.

وی همچنین افزود: ناتو کاملا حق دارد که درباره تاثیر یک تغییر سیاسی در آمریکا بر ائتلاف نگران باشد. در طول چندین دهه، توافق شده که هنجارهای ما و سیاستگذاری‌های ایالات متحده در مورد تعدادی از مسائل چگونه باید باشد چون به قدرت ناتو و ارزش‌های ما مربوط می‌شود. اما این مساله با روی کار آمدن دونالد ترامپ تغییر کرد و تعدادی از متحدان و شرکای آمریکا نگران شدند. شما می‌توانید بازتاب آن را مشاهده کنید.

سخنگوی سابق کاخ سفید در ادامه گفت: از نظر سیاسی ضروری نیست که از اروپا و آمریکا بخواهید میلیاردها دلار برای اوکراین هزینه کنند. به دلیل آنچه که متحدان و شرکا درباره تغییر سیاستگذاری‌ها و بدبینی‌ها در میان برخی در جناح راست در کنگره، در میان برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری می‌بینند، پرسش‌هایی معتبر و قابل درک در مورد تعهد بلندمدت ایالات متحده وجود دارد و این یک نگرانی معتبر و بر حق است است که رئیس جمهوری تمام تلاش خود را می‌کند تا از این مسیر عبور کند.

بایدن در نشست خبری مشترک با سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند گفته بود که تعهدات مداوم آمریکا به ناتو بهترین شرطی است که می‌توان آن را ارائه کرد. من قطعا آن را تضمین می‌کنم. شکی در آن نیست. این یک حمایت قاطع از جانب مردم آمریکاست. این یک حمایت جدی از جانب تعدادی از اعضای کنگره شامل سنا و مجلس نمایندگان آمریکا و دو حزب اصلی جمهوری خواه و دموکرات است. البته این حقیقت وجود دارد که برخی عناصر افراطی در این احزاب هستند. ما در کنار هم ایستاده‌ایم.

بایدن افزود: کسی نمی‌تواند آینده را تضمین کند. اما این بهترین شرطی است که کسی می‌تواند آن را ارائه دهد.

تاکید بایدن درباره اتحاد ناتو با آنچه در دولت ترامپ بود، کاملا متفاوت است. ترامپ بارها گفته که آمریکا باید از ناتو خارج شود و از دیگر اعضای این ائتلاف نظامی شکایت داشت که به قدر کافی در هزینه‌های دفاعی مشارکت ندارند.

چندین کشور عضو ناتو از آن زمان تاکنون متعهد به افزایش هزینه‌های دفاعی خود شدند اما نتایج آن تعهدات همچنان متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha