کد خبر 209130
۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

هشدار فعال اردنی نسبت به رویکرد صهیونیست‌ها در قبال کرانه باختری

هشدار فعال اردنی نسبت به رویکرد صهیونیست‌ها در قبال کرانه باختری

یک فعال عرب نسبت به تبدیل کرانه باختری به زندانی مانند باریکه غزه توسط صهیونیست‌ها هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل حیات، فعال سیاسی اردنی درباره تلاش‌های رژیم صهیونیستی با حمایت غربی‌ها برای انحلال تشکیلات خودگردان و تبدیل کرانه باختری به زندانی بزرگ شبیه نوار غزه، هشدار داد.

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در یادداشتی نوشت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای پذیرش "روایت راستگراهای رژیم صهیونیستی درباره کرانه باختری آماده می‌شود. یک فعال برجسته حقوقی نیز هشدار داد: تشکیلات خودگردان در حال تبدیل شدن به «کمیته مدیریت امور ساکنان» است. 

فعال سیاسی و وکیل اردنی برجسته، آنچه را که این روزها در جبهه فلسطین در حال رخ دادن است، طرحی برای تبدیل تشکیلات خودگردان فلسطین به چیزی شبیه به «کمیته مدیریت امور مردم فلسطین در کرانه باختری اشغالی» توصیف کرد. 

سائد کراجه، وکیل و فعال سیاسی هشدار داد راستگراهای رژیم صهیونیستی روند تبدیل کرانه باختری به یک زندان بزرگ و جدید مشابه زندان نوار غزه را آغاز کرده اند. وی افزود: آنچه از تشکیلات خودگردان فلسطین باقی مانده، این ماموریت را بر عهده گرفته است و طرف آمریکایی و غربیها، دیگر حضور محمود عباس برایشان اهمیتی ندارد، چرا که شخصیت‌های بسیاری هستند که خدمات او را ارائه می‌کنند. 

کراجه تاکید کرد چارچوب قانونی ساختار تشکیلات خودگردان در حال تضعیف است. 

کراجه در یادداشت خود در روزنامه الغد نوشت: اردنی‌ها ممکن است با وضعیتی مشابه آنچه در مرز اردن و سوریه رخ داد، مواجه شوند، به گونه‌ای که نهادهای دولتی به ناچار در پذیرش پناهجویان جدید و تأسیس زعتری-۲ تسهیل ایجاد کنند.

به نظر می‌رسد گزارش‌های دریافتی وزارت خارجه اردن از سفارت‌های این کشور در تل‌آویو و رام‌الله درباره بقا و احتمال پایداری تشکیلات خودگردان فلسطین که در چند هفته آینده با خطری جدی روبروست، حامل «خبر خوبی» نیست، به ویژه اینکه اقدام تشکیلات خودگردان به کنترل تسلیحات مقاومت در کرانه باختری، طبق خواسته اسرائیلی‌ها، بر اساس برآورد اردنی ها، «طرحی مملو از ترس از خلأ» است. 

محافل اردنی بر این باورند گروه‌های مقاومت آمادگی زیادی از خود نشان می‌دهند و در صورت خلاء در کرانه باختری برنامه‌هایی دارند. 

با این حال، خطرناک‌ترین چیز طبق معیارهای اردن، اظهاراتی چند ساعت پیش جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ارزیابی وی از وضعیت تشکیلات خودگردان بود "که اجازه می‌دهد نیروهای مقاومت حضور داشته باشند" و به وظایف خود عمل نمی‌کند.

امان در جلسات غیرعلنی سیاسی اعلام کرد خطرناک‌ترین اتفاقی که ممکن است به طور موقت رخ دهد این است که دولت کنونی آمریکا برخلاف توافقات شرم الشیخ و امان مبنی بر توقف هر گونه یورش به شهرها و تجمع فلسطینی و توانمند سازی تشکیلات خودگردان برای اقدام، «روایت راست‌گراهای اسرائیل» را در خصوص ضعف تشکیلات خودگردان و تجمع افراد مسلح بپذیرد. 

به طور کلی، اردن استواری و بقای ساختار تشکیلات خودگردان را در شرایط کنونی یکی از اصلی‌ترین و برجسته‌ترین چالش‌ها می‌داند، زیرا «جایگزین ها» و مهمترین آن یعنی «نابودی شرایط قانونی» و هرج و مرج امنیتی، به معنای انتقال بحران به شرق رود اردن و نگرانی از مهاجرت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha