کد خبر 209106
۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵

آیت الله اراکی:

بنیاد شهید باید "شاهد" پروری را هدف اصلی خودش قرار دهد

بنیاد شهید باید "شاهد" پروری را هدف اصلی خودش قرار دهد

عضو شواری عالی حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری در دیداری که مسئولان بنیاد شهید با ایشان داشتند صحبت‌هایی در خصوص لزوم توجه به پرورش "شاهد" در جامعه اسلامی صحبت کرد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ آیت الله اراکی عضو شواری عالی حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری در دیدار با سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: حضور شما در بنیاد شهید و فرصت خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران بدون شک یک گزینش الهی است و امیدوارم خدمات شما در این نهاد مورد قبول درگاه خداوند قرار بگیرد. سه نکته را می‌خواهم بگویم. مطلب اول اینکه مساله تبیین جایگاه شهادت و ایثار و زیرساخت تفکر ایثار و شهادت در بنیان جامعه اسلامی موضوع مهمی است که عمده آن از مکتب عاشورا و شهادت سیدالشهدا (ع) گرفته می‌شود. این فرهنگ از آنجا به ما منتقل شده است و این موضوع، یک مساله علمی و مهم است و جا برای کار کردن و گسترش در این عرصه به مراتب وجود دارد تا مردم بیشتر با مبانی این تفکر آشنا شوند.

وی افزود: در قرآن کریم واژه شاهد و شهید به یک معناست. در جامعه ما شهید به کسی که در راه خدا کشته شده گفته می‌شود. مفهوم شهید در قران یک مفهومی کلی تر از کشته شدن در راه خداست. دو پیمان مهم در قرآن وجود دارد که میان مومنین با خداوندگار متعال، و رسول و ولی امر بسته شده است. اصل این پیمان، پیمان با خداست، یکی پیمان اطاعت است و پیمان دوم پیمان یاری است.

آیت الله اراکی بیان کرد: موضوع شهادت و آنچه در صحرای کربلا اتفاق افتاد مصداق پیمان نصرت بود و نه صرفاً پیمان اطاعت. در روایات داریم در شب عاشورا یکی از اصحاب سید الشهدا (ع) آمد و عرض کرد آقا من با شما هستم فردا تا وقتی که بتوانم از شما دفاعی می کنم. وقتی کار از کار گذشته  است اجازه بده بروم. حضرت فرمودند که ما محاصره هستیم، چطور می‌توانی خودت را رها کنی؟ او گفت من خودم را رها می‌کنم. حضرت فرمود تو مجازی و می‌توانی بروی. فردا هم وقتی سیدالشهدا (ع) تنهای تنها بود او رها کرد و رفت. خب این شخص پیمان اطاعت را نشکست ولی پیمان نصرت و یاری را شکست.

عضو شواری عالی حوزه علمیه در ادامه گفت: ما در قرآن آیاتی داریم که فهم آن خیلی عجیب است. در مورد نقد کسانی که می‌آمدند و از رسول خدا اذن عدم قتال می‌گرفتند که اجازه دهید ما در این جنگ شرکت نکنیم. بچه‌ها و خانواده ما گرفتار هستند و مسائلی از این دست. حضرت هم به آنها اجازه می‌دادند. خب کسی که اجازه می‌گیرد از ولی امر که من در جنگ شرکت نکنم خلاف میثاق اطاعت عمل نکرده است ولی میثاق نصرت و یاری را زیرپا گذاشته است. این مسائل و این مفاهیم ارتباط با مفهوم ایثار و شهادت دارد. در قرآن کریم در کنار این مفاهیم یک موضوعی به نام شاهد یا شهید داریم. بعدها شهید در فقه ما به عنوان کشته شدن در راه خدا به کار رفته که یک بحث فقهی است.

آیت الله اراکی ادامه داد: یک مفهومی در قرآن کریم آمده که اگر در مورد آن تدبر کنیم مفهوم عجیبی است. می‌گوید شخصی نزد حضرت رسول (ص) آمد و گفت ما در این دنیا با شما می‌نشینیم و گفتگو می‌کنیم ولی بعد از مرگ شما را می‌برند در درجات رفیع و ما دیگر دسترسی به شما نداریم و دوری شما را در آن عالم نمی‌توانیم تحمل کنیم. چکار کنیم در آن دنیا هم همراه شما باشیم و از شما جدا نشویم. آن زمان این آیه نازل شد که: شما خیالتان راحت باشد در آن دنیا هم در کنار ما خواهید بود منتهی به شرط عمل به همین میثاق اطاعت. در جای دیگری در قرآن می‌گوید: شما با جبهه باطل خواه نا خواه درگیر هستید و این جبهه باطل به شما آسیب می‌زند و در سوی مقابل از سمت شما آسیب می‌بینند. اگر زخمی بر شما وارد شده، شما هم بر دشمن زخم وارد کردید. سنت ما این است که قرار بر این نیست که شما همیشه پیروز شوید و دست بالا همیش با شما باشد. گاهی هم ممکن است دشمن موقتاً پیروز شود. این ادامه نخواهد داشت و جایی می‌رسد که ورق بر می‌گردد. چرا اینگونه است که گاهی شما می‌زنید و گاهی می‌خورید؟ دلیلش این است که خدا شاهدان را از میان شما برگزیند و مومنان حقیقی به مردم شناسانده شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha