کد خبر 209018
۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

یادداشت/ زینب شیاس

ماراتن انتخابات و ضرورت شفاف سازی

ماراتن انتخابات و ضرورت شفاف سازی

ماراتن بزرگ، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جامعه ای هوشیار امروز نسبت به رویدادهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است اما با وجود تمام هوشمندی موجود در این حوزه نیاز است تا اطلاعات صحیح در اختیار آن قرار گرفته و با ایجاد شفافیت زمینه را برای تصمیم گیری درست، برای انتخاب شایسته فراهم آورد.

به گزارش حیات؛ کمتر از هشت ماه به ماراتن بزرگ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و از هم اکنون جریان های سیاسی در حال آغاز تلاش خود برای کسب بیشترین کرسی در مهمترین مرکز تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور هستند.

این دوره از انتخابات را باید نسبت به دیگر ادوار متفاوت تر و حساس تر دانست چرا که با روی کار آمدن مجلس انقلابی و پس از آن واگذاری تصدی امور اجرایی کشور به این جریان از سوی مردم به نوعی مطالبه عمومی افزایش یافته است. 

همگرایی سیاسی در ساختار قدرت این ذهنیت را در بین مردم ایجاد نمود که بسیاری از موانع موجود در ارائه خدمات که پیش از این به دلیل دو دستگی ها و یا چند دستگی های سیاسی امکان پذیر نبود، محقق شود. این مطالبه به حق، در شاخصه هایی با تحقق و در برخی از شاخصه ها به دلیل موانعی همچون تحریم ها با عدم توفیق رو به رو بود.

از سوی دیگر در جریان اغتشاشات سال گذشته کلیدواژه تحریم انتخابات دست مایه برخی از جریانات قرار گرفت تا از طریق موج سواری بر روی اعتبار رای مردم مشروعیت نظام را با چالش رو به رو سازند.

آنطور که شواهد و قرائن نشان می دهد از هم اکنون برخی جریانات رسانه ای با پمپاژ اخبار هدفمند در حال القاء ناکارآمدی این همگرایی سیاسی برای تصاحب کرسی های مجلس شورای اسلامی هستند. برنامه ریزی های این جریان افقی بالاتر را نشانه گرفته تا ضمن تضعیف دولت زمینه را برای مصادره صندلی ریاست جمهوری به نفع جریان سیاسی مطلوب خود فراهم کند.

یقینا دروغ پردازی، شایعه پراکنی و ضریب بخشی به اخباری که می تواند اذهان عمومی را با خود درگیر کند طی ماه های آینده به صورت جدی تر در دستور کار قرار خواهد گرفت که برای مواجهه با آن می بایست از هم اکنون برنامه ریزی های لازم را داشت.

شفاف سازی در موضوعات مورد مناقشه، ارائه گزارش عملکرد صحیح، تشریح قوانین تصویب شده و چرایی تاکید بر اجرای آنها، استفاده صحیح از ظرفیت رسانه های جمعی و ... بخشی از راهکارهایی هستند که می توان از طریق آنها در مقابل شبه افکنی های ایجاد شده از جامعه محافظت کرد.

در پایان باید بر این نکته تاکید کرد که جامعه امروز جامعه ای هوشیار نسبت به رویدادهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است اما با وجود تمام هوشمندی موجود در این حوزه نیاز است تا اطلاعات صحیح در اختیار آن قرار گرفته و با ایجاد شفافیت زمینه را برای تصمیم گیری درست برای انتخاب شایسته فراهم آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha