کد خبر 208950
۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶

رییس سازمان هواشناسی؛

کشور نیاز به برنامه عملی برای مقابله با طوفان خاک دارد

کشور نیاز به برنامه عملی برای مقابله با طوفان خاک دارد

رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: به دلیل تغییر کاربری زمین و تغییر پوشش‌های گیاهی شدت طوفان‌های خاک بیشتر شده و کشور نیاز به برنامه عملی فوری برای مقابله با طوفان خاک دارد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۸ خردادماه امسال با اجماع و حمایت تمامی کشورها روز ۱۲ ژوئیه مصادف با ۲۱ تیرماه هر سال را به عنوان روز بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوخاک تصویب کرد و از همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد، سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن، دیگر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، سمن‌ها، بخش خصوصی و دانشگاهیان و سایر ذی‌نفعان خواست تا متناسب با اولویت‌های ملی کشورها از طریق آموزش و اقدامات لازم در جهت آگاهی ‌سازی عمومی و ارتقای سلامت، رفاه و افزایش کاربری و مدیریت پایدار زمین، امنیت غذایی و تاب‌آوری در برابر تغییر اقلیم فعالیت کنند.

در همین راستا «سحر تاجبخش» معاون وزیر راه در رویداد تخصصی روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوخاک که هم اکنون در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی در حال برگزاری است، گفت: ضرورت دارد توسعه تاب‌آوری اقلیمی در قبال طوفان‌های گردوخاک را افزایش دهیم. باید همه حرکت جمعی مدیریتی داشته باشیم تا وضع موجود را تغییر دهیم.

رییس سازمان هواشناسی گفت: فرقی نمی‌کند چه اسمی روی وضع موجود بگذاریم و از عنوان ریزگرد یا غبار یا طوفان شن استفاده کنیم، مهم این است که حرکت به سمت بهبود وضع موجود با هدف حمایت از جان و مال و سلامت مردم در برنامه قرار داشته باشد.

وی گفت: مسایل مدیریتی نقش مهمی در افزایش یا کاهش این پدیده دارد و از آنجایی که تاثیرات اقتصادی و اجتماعی طوفان‌های شن زیاد است از دولت می‌خواهیم که برنامه عملی برای مقابله با آن تدوین شود.

رییس سازمان هواشناسی گفت: وزارت جهاد و نیرو با اقداماتی چون اصلاح الگوی کشت و کاهش حفر چاه‌های زیرزمینی و افزایش کاشت درخت می‌توانند کمک کنند. در مقابل سازمان هواشناسی برای مقابله خوب با این پدیده موضوع پایش و پیگیری کانون‌های گردوخاک را در برنامه دارد، اما برنامه مدون در سطح ملی در حوزه دستگاه‌های دیگر است.

معاون وزیر راه هشدار داد که مخاطرات گردوخاک‌ها حتی به گیلان به عنوان مرطوب‌ترین استان کشور هم رسیده است و گفت: روزهای همراه با گردوخاک در کشور رو به افزایش است و کشور نیاز به برنامه عملی برای مقابله با طوفان خاک باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha