کد خبر 208917
۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه: 

شاهد جهت گیری‌های سلیقه‌ای در حوزه علم و فناوری هستیم

شاهد جهت گیری‌های سلیقه‌ای در حوزه علم و فناوری هستیم

رئیس پارک علم و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه لازمه شکل گیری اقتصاد دانش بنیان را وجود نظریه جامع در حوزه علم و فناوری عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ دکتر سیامک آزادی در نشست تخصصی "جایگاه علم و فناوری در تحقق برنامه های توسعه کشور و راهکارهای ارتقاء نقش و اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه هفتم" که به همت سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه در هیچ کدام از برنامه های توسعه گذشته چشم انداز روشنی از توسعه در بخش های مختلف ترسیم نشده است. 

وی ادامه داد: هماهنگی "سیاست‌های علم و فناوری" و "توسعه صنعتی" مسئله‌ای جدی است که در این برنامه ها به آن پرداخته نشده و این موضوع باعث شده تا شاهد جهت گیری‌های سلیقه‌ای در حوزه علم و فناوری باشیم، به گونه ای که توجه به هر بخش از حوزه علم و فناروی براساس همین نگاه بوده است. 

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه مهمترین چالش در حوزه علم و فناوری در سطح کلان را عدم وجود نظریه جامع برای این حوزه دانست و گفت: این موضوع منجربه این شده تا به یک مدل اجرایی مناسب در این حوزه نرسیم و تعابیر و گویش های مختلف در این باره ایجاد شود.

وی عنوان کرد: نداشتن یک نظریه جامع در حوزه علم و فناوری، هدر رفت منابع را هم در کشور بدنبال دارد، چرا که زیرساخت های مختلفی ایجاد شده، اما برخی از آنها تولید محتوایی ندارند. 

وی در ادامه به یکی دیگر از مشکلات برنامه های توسعه اشاره کرد و گفت: برنامه های توسعه ای که تاکنون داشته ایم نتوانسته اند اولویت هایی مثل حوزه علم و فناوری را برای توسعه کشور تببین و اجرایی کنند. 

آزادی تاکید کرد: گاها اعتبارات کلانی برای توسعه یک حوزه اختصاص می دهیم، درحالیکه اگر یک چهارم همان اعتبار را به حوزه فناوری بدهیم اثربخشی قابل توجهی را در حوزه شکل گیری و توسعه کسب و کارهای فناورانه شاهد خواهیم بود.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه در ادامه از فعالان حوزه علم و فناوری به عنوان سرمایه های اجتماعی نام برد و گفت: متاسفانه در برنامه های توسعه به ضرورت توسعه سرمایه اجتماعی به عنوان پیش نیاز توسعه اقتصادی توجه نشده و اگر این توجه صورت نگیرد، شاهد کناره گیری بازیگران اصلی و استارت‌آپها از این حوزه و یا مهاجرت آنها خواهیم بود. 

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه برای کمک به توسعه اقتصاد دانش بنیان باید نگاه مدیریتی به این بخش هم دانش بنیانی باشد، افزود: اقتصاد دانش بنیان نیازمند حکمرانی دانش بنیان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha