کد خبر 208913
۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹

حشمت مهاجرانی در گفتگو با «حیات»:

نتایج قلعه‌نویی در تیم ملی نشان می‌دهد موفق بوده یا نه/ نکونام از جنس استقلال است و می‌تواند نتیجه بگیرد

نتایج قلعه‌نویی در تیم ملی نشان می‌دهد موفق بوده یا نه/ نکونام از جنس استقلال است و می‌تواند نتیجه بگیرد

پیشکسوت فوتبال و اولین سرمربی تیم ملی در تاریخ جام‌های جهانی، در مورد وضعیت تیم ملی و تیم‌های لیگ برتری صحبت‌های جالب توجهی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ حشمت مهاجرانی، پیرِ فوتبال ایران و اولین سرمربی ایران در تاریخ جام جهانی این روزها در 83 سالگی و در اوج سرزندگی در کشور امارات مشغول فعالیت‌های فوتبالی خودش است و ارتباطش را با فوتبال روز دنیا و پیگیری مسائل فوتبال ایران را قطع نکرده است و با حساسیت بالایی آن را دنبال می‌کند و در جریان اخبار روز قرار دارد. مهاجرانی که از او به عنوان پدر فوتبال ایران یاد می‌شود این روزها شاهد حضور نسل سوم و چهارم شاگردانش روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری است و برای آنها هم توصیه‌های جالب توجهی در خصوص حضور در مسابقات دارد. او همچنین برای تیم ملی در مسیر جام ملت‌ها آرزوی موفقیت می‌کند. صحبت‌های او در خصوص مسائل روز فوتبال ایران همیشه خواندنی است. گفتگوی او با حیات را می‌خوانید:

حیات: وضعیت فوتبال ایران را پی‌گیری می‌کنید؟ به نظرتان در نقل و انتقالات تا کنون کدام باشگاه‌ها موفق‌تر عمل کرده‌اند؟

بله من رسانه‌ها را پیگیری می‌کنم و آنچه شما و دوستانتان منتشر می‌کنند را می‌خوانم و دنبال می‌کنم. در مورد نقل و انتقالات من فکر می‌کنم اثرات یک مدیریت خوب در این مقطع مشخص می‌شود و نتیجه‌اش را در طول فصل در زمین خواهیم دید و فکر می‌کنم تیم‌های مدعی قهرمانی همه از مدیریت خوبی برخوردار هستند و عملکرد خوبی در این مقطع داشتند. سپاهان و تراکتور عملکرد خیلی خوبی داشتند و پرسپولیس هم توانسته تا این لحظه موفق عمل کند که اثرش را در زمین در طول  فصل خواهیم دید. به جز این تیم‌ها من می‌توانم از نساجی هم نام ببرم که با مدیریت خوب آقای درودگر عملکرد قابل قبولی داشته است. درویش در پرسپولیس تا کنون خوب عمل کرده است و استقلال هم اگرچه لغزش داشته ولی اخیراً علی خطیر را به عنوان مدیرعامل در رأس کار می‌بیند که مدیر خوب و قاطعی است و در کار خودش وارد است و می‌تواند تحولات خوبی در استقلال به وجود بیاورد. سپاهان، تراکتور و نساجی جدا از سرخابی های پایتخت خوب عمل کرده‌اند.

حیات: در روزهای اخیر صحبت از پیوستن بیرانوند به استقلال مطرح بود که البته این انتقال عملی نشد و او در پرسپولیس ماند. نظر شما در این مورد چیست؟

اینها مسائل حاشیه‌ای است که بیش از حد به آن پرداخته می‌شود و کار را برای بازیکنان دشوار می‌کند. ببینید سن مفید فوتبال برای یک بازیکن نهایتا 10 سال است که باید از آن بهره برداری کند و زندگی و آینده خودش را بسازد. بازیکن بیمه و حقوق بازنشستگی ندارد و در همین چند سال که مدت کوتاهی از آن را می‌تواند پول خوبی در بیاورد باید به دنبال ساخت زندگی و آینده‌اش باشد. یک سری بازیکنان استثنایی هم هستند که تا سنین بالا در سطح اول بازی می‌کنند. فوتبال ورزش سختی است و گاهی شما باید دو بار در روز هم تمرین کنید و همیشه تحت کنترل مربی و تیم هستید و باید در شرایط مسابقه باشید. بعد از این 10 سال شما کار دیگری نداری و باید هرچه در آوردی خرج کنی. این وضعیت یک فوتبالیست است پس نباید از او خرده گرفت که چرا دنبال مسائل مالی است. بیرانوند هم شایستگی این را دارد که تقاضای مبلغ بالایی داشته باشد ولی ماجرای پیوستنش به استقلال یک بازی نقل و انتقالاتی و رقابتی بود و رسانه‌ها هم زیاد به آن دامن زدند. مشخص بود بیرانوند به احتمال زیاد در پرسپولیس ماندنی شود. او باید می‌دانست در تیمی که رشد کرده و طرفدار دارد و به تیم ملی رسیده است مدیون آنجاست و باید این امتیازاتی که از کنار این تیم به دست آورده است را رعایت کند. حسن روشن در این زمینه حرف خوبی زد و گفت به عنوان یک استقلالی توصیه می‌کنم او در پرسپولیس بماند. طبیعتاً انگیزه و میل او بر این بود که در پرسپولیس بماند و مدیریت پرسپولیس در این مورد خوب کار کرد و امیدوارم با آمدن خطیر به استقلال هم شاهد چنین رویکردی در استقلال باشیم.

حیات: حضور جواد نکونام را بعد از چند سال روی نیمکت استقلال در این فصل چطور ارزیابی می‌کنید؟

هم نکونام خیلی خوب استقلال را می‌شناسد و هم استقلال نکونام را و این موضوع مهمی است. جواد همه فاکتورهای لازم برای مدیریت تیمی مثل استقلال را دارد ولی نیاز به صبر و تحمل و فرصت دارد و باید به او فرصت دهند تا تفکراتش را در استقلال پیاده کند و زود او را تحت فشار قرار ندهند. او می‌تواند استقلال را به جایگاهی که شایستگی آن را دارد برساند. من از حضور مربیان جوان در تیم ملی و استقلال و پرسپولیس استقبال می‌کنم و شهامت پذیرفتن چنین پست های مهمی خودش یک فاکتور قوی بودن یک شخص است. الان پرسپولیس و سپاهان و در این فصل لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند و این پوئن مثبتی برای استقلال است. سپاهان و پرسپولیس باید بدانند در لیگ قهرمانان آسیا خریدهای خوبی داشتند خصوصاً عربستان صعودی و ما باید خیلی مراقب باشیم و خیلی خوب یارگیری کنیم که مقابل آنها کم نیاوریم.

حیات: این روزها صحبت از بازگشت مهدی قایدی به امارات و توافق میان شباب الاهلی و الاتحاد کلبا مطرح شده است. شما که در امارات حضور دارید فکر می‌کنید چه اتفاقی در این خصوص رخ بدهد؟

من در امارات حضور دارم و رفت و آمد مداوم به باشگاه شباب الاهلی دارم ولی تصمیم شخصی مهدی قایدی را نمی‌دانم چیست و اینکه میل و علاقه او چیست را نمی‌دانم. این را در رسانه‌ها خوانده‌ام که فرهاد مجیدی علاقه به جذب او دارد. او بازیکن تکنیکی و اثرگذار است و هر تیمی آرزوی داشتن او را می‌تواند داشته باشد ولی من در وضعیتی نیستم که بخواهم در موردش قضاوت کنم. دانسته‌های من در حد همان مطالبی است که در رسانه‌ها می‌خوانم و اطلاعات بیشتری ندارم. اینکه او تمایل دارد در استقلال بماند یا مجدداً شاگرد فرهاد مجیدی شود را نمی‌دانم

حیات: و سوال آخر، اوضاع تیم ملی را با امیر قلعه‌نویی در آستانه جام ملت‌ها چطور می‌بینید؟

ما در جام ملت‌ها باید خیلی باهوش عمل کنیم چرا که تیم نسبتاً خوبی داریم و مثل همیشه یکی از تیم‌های مطرح و مدعی قهرمانی هستیم. مربی ما و بازیکنان ما در حال حاضر می‌دانند چه انتظاری از آنها می‌رود و هر سنگی که در این مسیر جلوی پای آنها می‌اندازند می‌تواند پله‌ای برای ترقی مسحوب شود. خوب بودن یک مربی به واسطه نتایجی است که می‌گیرند و قضاوتی که در موردشان می‌شود بر همین اساس است. برای تیم ملی در جام ملت‌های آسیا آرزوی موفقیت دارم و عقیده دارم امیر قلعه نویی فاکتورهای لازم برای به موفقیت رساندن تیم ملی را در این مسابقات دارد و می‌تواند نتایج خوب و قابل قبولی کسب کند.

گفتگو از: سعید رضی پور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha