کد خبر 208664
۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

مدیر عامل شبکه برق ایران در گفتگو با «حیات» خبر داد؛

در تابستان خاموشی نداریم/ ضرورت استفاده از نیروگاههای سیکل ترکیبی در کشور

در تابستان خاموشی نداریم/ ضرورت استفاده از نیروگاههای سیکل ترکیبی در کشور

رجبی مشهدی، گفت: زمانی خیال ما از نداشتن ناترازی می‌تواند راحت باشد که نیروگاههای فرسوده قدیمی کنار گذاشته شوند و از نیروگاههای سیکل ترکیبی که دارای راندمان بالا، مناسب و همتراز با راندمان جهانی هستند، استفاده شود تا ما شاهد رونق تولید بیشتر و بهتر برق در کشور باشیم.

رجبی مشهدی، مدیر عامل شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، بیان کرد: ما یک شاخص اصلی در حوزه برق و انرژی داریم که آیا انرژی در کشور ما درست مصرف می‌شود یا خیر، که این مهم شاخص مصرف انرژی است که نشان می‌دهد برای تولید هر واحد کالا یا خدمات در مقایسه با سایر کشورها ما چه میزان برق مصرف می‌کنیم؟

مدیر عامل شبکه برق ایران در ادامه تصریح کرد: متاسفانه کشور ما در این شاخص روند سعودی داشته و آخرین آمار نشان می‌دهد که ما برای تولید کالا و خدمات 60 درصد بیشتر از متوسط جهانی انرژی مصرف می‌کنیم. این مهم نشان دهنده این است که در بخش‌های مختلف مصرف انرژی نیز این اتفاق می‌افتد.

سخنگوی صنعت برق، تصریح کرد: بخشی از این افزایش مصرف متوجه صنایع قدیمی می‌باشد که ممکن است از بازدهی خوبی برخوردار نباشند. وقتی با مردم صحبت می‌کنیم متوجه می شویم که 80 درصد مردم ما زیر الگو، مصرف انرژی دارند و تنها بیست درصد از مردم بالای الگو مصرف انرژی داشته و پرمصرف هستند که شاید یکی از دلایل این افزایش مصرف، بحث عایق بندی‌ها یا وسایل برقی پر مصرفی است که راندمان و بازدهی لازم را ندارند.

رجبی مشهدی، عنوان کرد: قسمتی از هدر رفت انرژی برق در کشور را صنایع برق ما به خود اختصاص داده است، چرا که قدمت و عمر بخشی از صنایع برق ما به 40 سال می‌رسد و حدود 16 درصد از نیروگاههای کشور عمر بالای 40 سال را تجربه می‌کنند و  شبکه‌های برق نیز همین احوال را دارند. باقی نیروگاهها با رسیدن به عمر مفید و عدم به روزرسانی به موقع، زمینه‌ساز هدر رفت حجم بالای انرژی در کشور می‌شوند.

به گفته وی، در بحث نیروگاه‌سازی، کشور ما با صنایع خوبی که نیروگاه‌ساز هستند و کار بومی‌سازی را انجام می‌دهند، موفق به ساخت نیروگاههایی شده که راندمان تراز جهانی دارند و بین 55 تا 60 درصد بازده جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. ما تصمیم داریم از این نوع نیروگاهها برای تولید انرژی در سالهای پیش‌رو  استفاده کنیم و به تدریج  اصلاح راندمان  انرژی را انجام دهیم، اما از آنجایی که ناترازی داریم مجبور هستیم تا بخشی از نیروگاههای فرسوده قدیمی را نیز مورد استفاده قرار دهیم.

مدیر عامل شبکه برق ایران اظهار کرد: زمانی خیال ما از نداشتن ناترازی می‌تواند راحت باشد که نیروگاههای فرسوده قدیمی کنار گذاشته شوند و از نیروگاههای سیکل ترکیبی که دارای راندمان بالا، مناسب و همتراز با راندمان جهانی هستند، استفاده شود تا ما شاهد رونق تولید بیشتر و بهتر برق باشیم.

سخنگوی صنعت برق، اعلام کرد: در حال حاضر متوسط بازده نیروگاههای کشور متوسط 39.38 صدم  در سال 1400است که مشابه سال قبل آن 39.1 دهم درصد بود.

رجبی مشهدی، تاکید کرد: این آمار برای کشوری با این ترکیب نیروگاهی، می‌تواند شاخص خوبی باشد و البته امکان بهبود آن نیز پیش‌بینی شده است. در بخش مصرف نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. به فرض مثال طرح پاداش مشترکان خانگی در سال گذشته با موفقیت اجرایی شد که به واسطه آن 40 درصد از مشترکان مشمول پاداش مدیریت مصرف بهینه شدند و تقریبا یک سوم آنها قبض رایگان یا بستانکار دریافت کردند.

وی افزود: امسال نیز همین روال پیش می‌رود، تنها تفاوتی که اتفاق افتاده است این بود که در سال گذشته کسی که مصرف برق خود را نسبت به دوره مشابه کم می کرد و مصرف وی روی الگو بود، مشمول دریافت پاداش می‌شد، اما امسال چه کسانی که کمتر از مصرف الگو هستند و چه افرادی که بیش از مصرف الگو در مقایسه با دوره سال قبل موفق به کم کردن مصرف شده باشند، مشمول دریافت الگو خواهند شد. 

بنا به گفته سخنگوی صنعت برق، به دلیل افزایش دمای هوا در کشور، رکورد بالای مصرف برق را در این روزها تجربه کردیم، ولی شبکه سراسری برق پایدار است و خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای در دستور کار نیست.

مدیر عامل شبکه برق ایران، بیان کرد: در خصوص مشترکان پر مصرف، براساس قانون بودجه، تعرفه آنها به صورت پلکانی اصلاح شد.  در سال گذشته شاهد کاهش 9   تا  13درصدی مشترکان پر مصرف بودیم. امسال نیز امیدواریم با هدف تجربه برق پایدار  در کشور، مردم با یاری صنعت برق، ما را در این مسیر همراهی کنند.

وی در پایان گفت: لازم است به مشترکان عزیزمان بگویم که تاسیسات ما تحت فشار بوده و ما شاهد مصرف حداکثری برق از سوی مشترکان هستیم. ما دیروز یک رکورد هفتاد و یک هزار و نهصد هشتاد و هفت مگاواتی را پشت سر گذاشتیم که رقم بسیار بالایی است و با توجه به گرمای بی سابقه کشور در این روزها شاهد رکوردهای بیشتر مصرف برق و حوادث ناشی از داغ شدن تاسیسات برق خواهیم بود که برای کاهش حداکثری این اتفاقات، نهایت همکاری را از شهروندان خواستاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha