کد خبر 208658
۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹

برلین: نباید سد راه آمریکا در ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین شویم!

برلین: نباید سد راه آمریکا در ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین شویم!

رئیس جمهور آلمان به‌رغم موضع اخیر وزارت خارجه این کشور درباره تصمیم آمریکا برای ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین، گفت که برلین نمی‌تواند و نمی‌بایست در تصمیم واشنگتن مداخله کند!

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ به نقل از راشاتودی، فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان با اشاره به تصمیم جنجال‌برانگیز آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، گفت که برلین قادر به مداخله در این تصمیم نبوده و نباید هم چنین کاری کند؛ این در حالی است که آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان پیش‌تر مخالفت آلمان با ارسال این نوع تسلیحات به اوکراین را اعلام کرده بود.

اشتاین‌مایر در گفت‌وگو با زِد.‌دی‌.اف با اشاره به اینکه در دوران تصدی منصب وزیر خارجه آلمان در سال ۲۰۰۸، کنوانسیون مهمات خوشه‌ای را امضا کرده است، گفت: درست است که دولت فدرال آلمان چنین مهماتی را ممنوع کرده و برلین مخالف تامین چنین سلاح‌هایی است ولی ما در شرایط فعلی نمی‌توانیم مانع آمریکا شویم.

وی افزود: با این حال، موضوع آلمان علیه استفاده از مهمات خوشه‌ای مثل همیشه معقول و منطقی است.

تصمیم آمریکا برای ارسال این مهمات به اوکراین که هفته گذشته اعلام شد، موجی از نگرانی را حتی بین متحدان این کشور برانگیخت. کانادا، انگلیس، اتریش و اسپانیا همگی اعتراض خود را به آمریکا برای ارسال این نوع تسلیحات به اوکراین اعلام و تاکید کردند که مهمات خوشه‌ای به این شهرت دارند که حتی پس از جنگ هم می‌توانند به کشتار غیرنظامیان بی‌گناه در مقیاس گسترده منجر شوند.

رالف استنگر، نماینده مجلس آلمان و عضو حزب حاکم این کشور در توییتی مخالفت خود با تصمیم آمریکا را ابراز کرد و نوشت که «جامعه بین‌الملل به درستی این تسلیحات را غیرمجاز اعلام کرده است. کسانی که به نام نظم و ارزش‌های بین‌المللی عمل می‌کنند، چنین تسلیحاتی را حتی برای اوکراین هم تامین نخواهند کرد.»

آندری مِلنیک، معاون اسبق وزیر خارجه اوکراین در واکنش به اظهارات استنگر و سایر متحدان غربی که به ناگاه از ارسال مهمات به کی‌یف دست برداشته‌اند، خطاب به آنها گفت که «با نصیحت‌تان به جهنم بروید.» ۱۲۰ کشور در سال ۲۰۰۸ با امضای معاهده‌ای مهمات خوشه‌ای را ممنوع کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha