کد خبر 208610
۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

«حیات» گزارش می‌دهد؛

اتمام جام ملت‌ها با ضعیف‌ترین نتایج برای ایران/ پایان یک کابوس

اتمام جام ملت‌ها با ضعیف‌ترین نتایج برای ایران/ پایان یک کابوس

تیم ملی والیبال ایران با ضعیف ترین نتایج در تاریخ لیگ ملت‌ها این مسابقات را پایان داد.

به گزارش گروه ورزشی حیات؛ مرحله مقدماتی رقابت‌های والیبال لیگ ملت‌ها 2023 صبح امروز در حالی به پایان رسید که تیم آمریکا با پیروزی 3 بر صفر مقابل بلغارستان به صدر جدول رده‌بندی صعود کرد و کار خود در این مرحله را با کسب دهمین پیروزی به پایان رساند. با برگزاری این دیدار، مرحله مقدماتی خاتمه یافت و چهره تیم‌های راه یافته به مرحله یک‌چهارم نهایی مشخص شد. آمریکا، ژاپن، لهستان، ایتالیا، آرژانتین، برزیل، اسلوونی و فرانسه تیم‌هایی هستند که به دور بعدی راه یافتند و باید به صورت حذفی با یکدیگر رقابت کنند.

جدول رده‌بندی در پایان مرحله مقدماتی در زیر آمده است:

اتمام جام ملت‌ها با ضعیف‌ترین نتایج برای ایران/ پایان یک کابوس

تیم ملی ایران در آخرین دیدار خود در این مسابقات بامداد امروز به مصاف کوبا رفت و در پایان یک تلاش طولانی و نفس گیر با نتیجه 3 بر 2 شکست خورد. تیم ایران بازی را با محمد موسوی، محمد ولی‌زاده، بردیا سعادت، علی رمضانی، امیرحسین اسفندیار، شهروز همایون‌فرمنش و محمدرضا حضرت‌پور (لیبرو) آغاز کرد تا شاید با ترکیبی متفاوت نسبت به بازی قبل آغاز کرد که نتیجه‌بخش نبود.

کوبا در ست نخست اما با حملات موثرتر با نتیجه 25 بر 22 به پیروزی رسید. بازیکنان کوبا در ست دوم نیز از توان بدنی و پرش‌های بلند خود استفاده کردند ولی در ادامه کار به سود ایران پیش رفت و به برتری 28 بر 26 ختم شد.

کوبایی‌ها در ست سوم از اشتباهات بازیکنان ایران، حداکثر استفاده را بردند و در حالی که امتیازات دو تیم خیلی نزدیک بود در نهایت 25 بر 23 برنده شدند.

ست چهارم نیز، دو تیم بازی نزئیکی را به نمایش گذاشتند که حاصل آن، تساوی در امتیاز 23 و سپس 28 بود. اشتباهات بازیکنان کوبا در سرویس و استمرار حمله و دفاع‌ از سوی بازیکنان ایران، پیروزی 30 بر 28 برای ایران را در ست چهارم به دنبال داشت.

ست پایانی با برتری کوبا آغاز شد و بازدهی حملات ایران، قابل قبول نبود تا جایی که ایران در پایان 15 بر 10 نتیجه را واگذار کرد

بدین ترتیب تیم ملی والبال ایران در این مسابقات با 10 شکست در 12 بازی خود بدترین نتایج تیم ملی والیبال در تاریخ لیگ ملت‌ها را به ثبت رساند تا یک فاجعه تاریخی رقم بخورد.

با ثبت این نتیجه، تیم ملی والیبال ایران با 10 شکست( ژاپن، لهستان، آمریکا، ایتالیا، آرژانتین، اسلوونی، فرانسه، هلند، کوبا و بلغارستان) و 2 پیروزی(آلمان و چین) به کار خود در لیگ ملت‌های 2023 پایان داد.

واکاوی دلایل ناکامی ایران در لیگ ملت‌ها

صحبت‌ها و انتقادات کارشناسان و اهالی فن در والیبال مقصر نتایج ضعیف تیم ملی در جام ملت‌ها را مختص به یک موضوع نمی‌داند. اشتباهات فنی که مسئولیت مستقیم آن بر عهده کادرفنی است یک سوی ماجراست و اشتباهات مدیریتی که متوجه رئیس  فدراسیون والیبال می‌شود هم در جای خود تیم ملی والیبال ایران را به نقطه‌ای رسانده که شاهد ضعیف‌ترین نتایج ممکن در تاریخ جام ملت‌ها بودیم تا یأس و نا امیدی فضای اردو را در بر بگیرد.

اگرچه کارشکنی آمریکایی‌ها در صدور روادید برخی از اعضای تیم ملی هم نقش بسزایی در تضعیف تیم ملی ایران در این مسابقات داشت و کشاندن مسائل سیاسی به ورزش که اوج بی اخلاقی و برخلاف اصول حرفه‌ای ورزشی در سراسر دنیاست، اینجا منجر به متضرر شدن سروقامتان ایرانی شده است ولی نمی‌توان همه ضعف تیم ملی را به این موضوع نسبت داد.

در هر صورت این شکست زمینه ای بود برای عبرت گرفتن و پوشاندن نقاط ضعف تیم ملی در آینده که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

ادامه دادن یا قطع همکاری با عطایی؟

جو و فضای عمومی در حال حاضر به شدت علیه کادرفنی تیم ملی است و خیلی‌ها شاید عقیده داشته باشند باید با این کادر قطع همکاری صورت بگیرد ولی با توجه به فضای حال حاضر کشور و  فرصت کمی که تا رقابت‌های آسیایی باقی مانده است شاید تغییرات در این مقطع به مصلحت نباشد و بهتر است با دادن فرصتی مجدد به کادر ایرانی تیم ملی زمینه جبران اشتباهات لیگ ملت‌ها را برای ملی پوشان فراهم کرد.

مسابقات آسیایی فرصت خوبی است تا کادرفنی بتواند تیمش را هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ فنی بازسازی کند و چه بسا نتایج خوبی که در این مسابقات حاصل می‌شود به نوعی جبران مافات برای لیگ ملت‌ها و همچنین زمینه موفقیت در مسیر رسیدن به المپیک باشد. تغییرات مداوم در نیمکت تیم ملی والیبال به زیان مسیری است که شروع شده است و شاید یک اشتباه در این خصوص باعث شود که رقابت‌های آسیایی و به دنبال آن المپیک را هم از دست بدهیم.

تیم ملی والیبال نیاز به بدنه جدیدی در بین بازیکنانش دارد و البته باید از لحاظ روحی و روانی هم ستاره‌های پیشین خودش را که وابستگی زیادی به آنها داشت را فراموش کند و شاید شکست سنگین در جام ملت‌ها اتفاق به موقعی بود که زمان رقم خوردنش در حال حاضر بود تا از اشتباهاتمان درس بگیریم و آن را سرلوحه پیشرفت در آینده قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha