کد خبر 207597
۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴

در پی اهانت به قرآن کریم؛

اعزام سفیر ایران به سوئد تعلیق شد

اعزام سفیر ایران به سوئد تعلیق شد

یک منبع آگاه گفت: ایران در پی اهانت به قرآن در سوئد، فعلا به این کشور سفیر اعزام نمی‌کند.

یک منبع آگاه از وزارت امور خارجه به خبرنگار سیاسی حیات؛ گفت: در پی اقدام اهانت آمیز به مقدسات و آتش زدن قرآن کریم در سوئد،ایران سفیر سوئد را احضار کرد.

این منبع آگاه ادامه داد: در پی این اقدام، وزیر امورخارجه موضع گیری های لازم را انجام داد ولی به دلیل اهانت و عدم پاسخگویی از طرف مقابل، تا اطلاع ثانوی، ایران سفیر خود را به سوئد نمی فرستد.

حجت‌الله فغانی به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در سوئد منصوب شده و قرار بود برای تصدی پست جدیدش به استکهلم برود.

به گزارش حیات؛ روز چهارشنبه و هم‌زمان با عید قربان "سلوان مومیکا" ۳۷ ساله یک مهاجر عراقی – سوئدی در میدان "مدبورجارپلاتسن" در مرکز شهر استکهلم و در مقابل مسجد اصلی شهر، اقدام به آتش زدن قرآن کرد. وی برای این کار خود مجوز پلیس را گرفته بود. سلوان مومیکا در این اقدام که بر اساس اعلام رسانه‌های خبری حدود ۲۰۰ نفر در محل آن حضور داشتند ، صفحات قرآن را پاره کرد و آنها  را به آتش کشید. پلیس سوئد قبل از این با درخواست برگزاری تجمع اعتراضی و آتش زدن قرآن مخالفت می‌کرد، اما دو هفته قبل، دادگاه، حکم پلیس را لغو کرد و گفت قرآن سوزی در راستای آزادی ابراز نظر است که قانون اساسی سوئد آن را تضمین کرده است.

وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن این اقدام که «اهانت به مهمترین مقدسات اسلامی» توصیف شده، رفتار منفعلانه دولت سوئد را محکوم آنرا «عاملی برای جسورتر شدن ناقضین یکی از اصول بنیادین و بدیهی حقوق بشر یعنی اصل احترام به ارزش‌های دینی و آسمانی» خوانده است.

بر این اساس کاردار سفارت سوئد در تهران روز پنجشنبه در غیاب سفیر این کشور برای طرح این اعتراض به اداره کل غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران احضار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha