کد خبر 207549
۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

در گفتگوی عضو سابق هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات، با «حیات» مطرح شد؛

 سایه سنگین «اف‌ای‌تی‌اف» بر اقتصاد ایران با جهان

 سایه سنگین «اف‌ای‌تی‌اف» بر اقتصاد ایران با جهان

«دانشمند»، گفت: با استناد تحریم‌های اعمال شده از سوی «اف‌ای‌تی‌اف» علیه کشورمان، نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی از شروع فعالیت شرکت چینی «تیک تاک» در ایران داشت. چرا که تحریم‌های موجود، عملا اجازه هرگونه همکاری را از «تیک تاک» و سایر شرکت‌ها با ایران گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بنابر اعلام معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران، متخصصان شرکت Anext  خدمات‌دهنده کسب‌وکار دوئین (TikTok) که یکی از شرکت‌های برتر تجارت الکترونیک در کشور چین است، با سفر به کشورمان امروز یکشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲ در اتاق بازرگانی تهران حاضر می‌شوند تا با فعالان اقتصادی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کنند.

این شرکت ارائه‌دهنده خدمات فروش اینترنتی، به دعوت رسمی مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت و به منظور آشنایی با ظرفیت‌­ها و توانمندی­‌های بنگاه‌­های تولیدی و تامین‌کننده ایرانی، حضور در نمایشگاه الکامپ و ارتقای سطح همکاری‌های تجاری-اقتصادی بین دو کشور به تهران عزیمت و علاقه‌مندی خود را به منظور دیدار و مذاکره با فعالان اقتصادی در حوزه‌ محصولات صنایع غذایی و کشاورزی اعلام کرده است.

این در حالی است که «تیک‌تاک» تا کنون اجازه ثبت‌نام و دسترسی کاربران از داخل ایران را نداده  و در داخل ایران نیز فیلتر است.

«مسعود دانشمند»، عضو سابق هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، با تامل‌برانگیز بودن انتشار این خبر از سوی اتاق بازرگانی تهران، گفت: کشورمان از سوی جامعه جهانی تحت تحریم‌های گسترده قرار گرفته و از سویی سختگیرانه‌ترن حالت ممکن علیه ایران از سوی سازمان «اف‌ای‌تی‌اف»، اعلام شده است که در صورت عدم پیوستن ایران به این سازمان طی فرصت باقی‌مانده و حضور دوباره ایران در لیست سیاه، عملاً ارائه هرگونه خدمات و ارتباطات مالی و بانکی و پولی از سوی بانک‌های جهانی با بانک‌های ایرانی ناممکن شده و کشورمان عملاً در یک تحریم تمام‌عیار بانکی جهانی فراتر از تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.

دانشمند در ادامه با بیان اینکه جز ایران و کره شمالی، تمام کشورها عضو سازمان «اف ای تی اف» هستند،  افزود: تمامی کشورهای عضو «اف ای تی اف» نمی‌توانند با هیچ یک از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، ولو خارج از کشور که ثبت شده در ایران باشند، اقدام به تجارت کنند.

به گفته وی با استناد به اعمال این تحریم، نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی از شروع فعالیت این شرکت چینی «تیک تاک» در ایران داشت. چرا که تحریم‌ها عملا اجازه هرگونه همکاری را از تیک تاک و سایر شرکت‌ها در تمام حوزه ها با ایران گرفته است.

دانشمند تصریح کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، حتی اگر قراردادی میان ایران و شرکت «تیک تاک» برای بازاریابی صادرات آنلاین بسته شود، مستلزم این است که کارمزدی از سوی وزارت صنعت یا اتاق بازرگانی به این شرکت چینی پرداخت شود. در این میان این سوال مطرح می‌شود که با توجه به محدودیت‌هایی موجود در تحقق این مهم و تحریم های اعمال شده از سوی «اف ای تی اف»، ایران چگونه می‌تواند این کارمزد را به شرکت مورد نظر پرداخت کند.

عضو سابق هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات با بیان اینکه ایران حتی اگر ایران بتواند این کارمزد را بپردازد؛ آن شرکت مشمول تحریم‌های آمریکا خواهد شد گفت: بر اساس تحریم‌های اعمال شده از سوی «اف ای تی اف»، امکان انجام هرگونه همکاری میان ایران و این شرکت منتفی است.

وی تاکید کرد:  تا زمانکه ایران در اصل به ساز و کار تجارت جهانی بازنگردد و عضو «اف ای تی اف» نشود، برگزاری چنین جلساتی با سایر کشورها  و شرکت ها عملا بی نتیجه بوده و فرع بر آن اصل خواهد بود.

دانشمند در پایان با بیان راهکارهای موجود برای پشت سر گذاشتن این موانع، اظهار کرد: در این میان تلاش و پی‌گیری مجلس شورای اسلامی نیاز است، تا زمینه ایجاد تعاملات بیشتر ایران با سایر کشورها فراهم شده و در خصوص برداشته شدن تحریم‌های تجاری علیه کشورمان چاره‌اندیشی شده و مشکلات سوئیفت بانکی از سوی مسئولین رفع شود، تا بتوانیم به ساز و کار تجارت جهانی ملحق شده و طبق قوانین بین‌المللی تعاملات اقتصادی و تجاری خود باسایر کشورها را از سر بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha