کد خبر 207244
۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

رئیس اتاق بازرگانی استان مطرح کرد

از مشکلات صادرکنندگان استان کرمان تا لزوم تولید با کیفیت و رقابتی

از مشکلات صادرکنندگان استان کرمان تا لزوم تولید با کیفیت و رقابتی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: دیگر باید از تولید بگذریم زیرا به اندازه کافی تولید داریم و باید تولید با کیفیت و قابلیت صادرات داشت و در این صورت حتما می‌توانیم ارزش افزوده را در استان محقق کنیم.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ سیدمهدی طبیب زاده امرزو هفتم تیرماه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کرمان که به صورت مجازی با رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای هدف برگزار شد، اظهار کرد: این نشست با حضور رایزنان بازرگانی ۱۸ کشور است که فرصت خوبی برای معرفی استان کرمان بوده و امیدواریم با همکاری‌های بعدی و تعامل بتوانیم موجبات توسعه بازار را در این کشورها فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه کرمان، استان صادرکننده ارزش افزوده است، تصریح کرد: دردناک است که برای ارزش افزوده کاری نکردیم؛ ظرفیت‌های صادرات استان از گمرکات کرمان حدود یک میلیارد دلار و از سایر گمرکات کشور دو میلیارد و در مجموع سه میلیارد دلار صادرات داریم که عمدتا مواد خام، فلزی و کشاورزی است و نشان می‌دهد کاری برای ارزش افزوده در استان نکردیم.

طبیب زاده بیان کرد: توجه، اراده جدی و نگرشی نیاز است که تولیدات کرمان صادرات محور باشد. دیگر باید از تولید بگذریم زیرا به اندازه کافی تولید داریم و باید تولید با کیفیت و قابلیت صادرات داشت و در این صورت حتما می‌توانیم ارزش افزوده را در استان محقق کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: بخش دیگر کار، از مزرعه تا بازار و از کارخانه تا بازار است و باید یک فرآیند طی شود که بسیار سخت و پیچیده است و به اعتقاد من شاید ۸۰ درصد مشکلات صادرات، درون کشور است. در خارج از کشور مکانیزم بازار و رقابت حاکم است و اگر بتوانیم کالایی با قابلیت رقابت و صادرات تولید کنیم، حتما پیشرفت‌های زیادی حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما هزینه‌های مبادله‌ای است که تولیدکننده و صادرکننده می‌پردازد، افزود: اکنون عمده‌ترین رقم صادراتی استان کرمان پسته است که هر کیلو در ایران ۱۰ دلار تمام می‌شود و رقیب اصلی ما محصولش را هشت دلار می‌فروشد و قطعا با این وضع نمی‌توانیم رقابت کنیم. اگر نتوانیم محصول را با قیمت رقابتی عرضه کنیم، باید صادرات را فراموش کنیم.

طبیب زاده تصریح کرد: در شورای گفت و گوی استان کرمان تصمیم گرفتیم فرهنگ تولید کالای صادراتی شکل بگیرد و مستلزم این است مسیر را تسهیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه از مزرعه و کارخانه تا گمرک، حمل و نقل و تامین مالی با مشکل مواجه هستیم، اظهار کرد: استان کرمان شبکه حمل و نقل صادراتی ندارد و تامین مالی از سوی بانک‌ها مشکل است. سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان به پسته استان خسارت وارد شد، دریغ از تامین مبلغ جزئی در این زمینه.

نقوی رئیس انجن خدمات فنی و مهندسی استان کرمان نیز در این نشست اظهار کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی به سیاست خارجی کشور گره خورده و شرکت‌ها در همه کشورها در افتتاح حساب و شرکت در مناقصات معذوریت دارند.

وی افزود: انجمن خدمات فنی مهندسی در برگیرنده همه شرکت‌های پیمانکاری، مهندسین مشاور و نظام مهندسی‌هاست و در انجمن استان کرمان بیش از ۵۰۰ شرکت و بیش از ۳۰ هزار مهندس حضور دارند.

نقوی بیان کرد: در سال گذشته صادرات خدمات فنی و مهندسی ما کمتر از یک میلیارد دلار بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha