کد خبر 206858
۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰

رحیمی جهان آبادی در گفتگو با «حیات»:

تا اطلاع ثانوی در جلسات وزارت کشور شرکت نمی‌کنیم/ احتمال انصراف نمایندگان از استیضاح وحیدی با تغییر معاون سیاسی وزارت کشور

تا اطلاع ثانوی در جلسات وزارت کشور شرکت نمی‌کنیم/ احتمال انصراف نمایندگان از استیضاح وحیدی با تغییر معاون سیاسی وزارت کشور

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه وزیر کشور، معاون سیاسی خود را برکنار کند در این صورت احتمال تعامل و همکاری بین مجلس و وزارت کشور وجود دارد و ممکن است آقای قالیباف با نمایندگان برای پس گرفتن امضاها صحبت کنند.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات؛  در رابطه با طرح استیضاح وزیر کشور و عدم اجازه رییس مجلس برای اعلام وصول آن در صحن گفت: معاون سیاسی وزیر کشور یک بخشنامه نادرستی را ابلاغ کرد که مفهوم این بخشنامه این است که هرگونه تعامل، همراهی و همکاری مسئولین وزارت کشور اعم از استاندار، فرماندار را با نمایندگان فعلی مجلس منع کرده است. این بخسنامه ایرادات زیادی دارد؛ بحث تعامل قوا برای حل مشکلات مردم هم تاکید مقام معظم رهبری و هم اصل قانونی است.

وی ادامه داد: مردم در حال حاضر مشکلاتی دارند که تعاملات بین قوا جزء ضروریات است از سوی دیگر شاید برخی از نمایندگان فعلی قصد شرکت در دور بعدی انتخابات مجلس را  نداشته باشند پس چرا باید حضور یک نماینده در جلسات وزارت کشور تبلیغاتی حساب میشود؟ اگر چنین باشد نمایندگان مجلس هم نباید در یک سال منتهی به عمر دولت نباید با دولتی‌ها همکاری کند چون تبلیعاتی حساب می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلسه غیرعلنی ما با وزیر کشور، صحبت‌های رییس مجلس بر این اساس بود که معاون سیاسی وزیر کشور باید برکنار شود که گویا وزیر کشور پس از این جلسه از انجام این کار ممانعت کردند که این رفتار ایشان توهین به مجلس و نمایندگان است.

وی عنوان کرد: تعدادی از نمایندگان هم به دلیل این رفتار وزیر کسور و همچنین وجود برخی مشکلات دیگر، طرح استیضاح را امضا کردند، بر اساس قانون حد نصاب استیضاح وجود ۱۰ امضا از نمایندگان است که هیئت رییسه موظف به اجرای آن است در حالیکه حدودا ۸۰ نفر از نمایندگان طرح استیضاح وزیر کشور را امضا کرده اند ولی هیئت رییسه مانع از اعلام وصول آن می‌شود که این کار خلاف ماده ۲۲۰ آیین‌نامه داخلی مجلس است.

رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: بنده در جلسه علنی امروز مجلس به هیئت رئیسه تذکر دادم که از شان مجلس دفاع و طبق ماده ۲۲۰ آیین نامه داخلی مجلس رفتار کنند. تذکر دیگر بنده این بود که اگر وزیر کشور معاون سیاسی خود را تغییر ندهد هیچ تعاملی با وزارت کشور نخواهیم داشت و زمانیکه آنها ما را قبول ندارند و تعامل ما را نوعی تبلیغات حساب می‌کنند، نیازی نیست که ما نمایندگان مجلس هم در جلسات وزارت کشور و استانداران حضور  داشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال این وجود دارد در صورت تغییر معاون سیاسی، برخی نمایندگان امصاهای خود را پس بگیرند گفت: آنگونه که بنده فضای مجلس را دیدم، انتطار می رود که تعدادی از نمایندگان امضاهای خود را پس بگیرند و منصرف شوند ولی چنانچه وزیر کشور اصرار داشته باشند که معاون سیاسی خود را تغییر ندهند در این صورت روابط سیاسی مجلس و وزارت کشور با مشکل مواجه می‌شود.

نماینده تایباد و تربت جام در مجلس افزود: چنانچه وزیر کشور، معاون سیاسی خود را برکنار کند در این صورت احتمال تعامل و همکاری بین مجلس و وزارت کشور وجود دارد و ممکن است آقای قالیباف با نمایندگان برای پس گرفتن امضاها صحبت کنند و در این صورت احتمال دارد استیضاح وزیر کشور از دستور کار خارج شود.

رحیمی جهان آبادی در پایان خاطرنشان کرد: بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور نه تنها توهین به نمایندگان و بلکه تعلل در امورات کشور است و بدین معناست که بین دو قوه تعاملی نباشد زیرا ممکن است جنبه تبلیغاتی داشته باشد که حرف غیر منطقی و خلاف قانون است. وزیر کشور در جلسه غیرعلنی اعلام کردند که از این بخشنامه بی خبر بوده و بلافاصله دستور لغو آن را صادر کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha