کد خبر 206323
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶

قاضی زاده هاشمی در نخستین اجلاس سراسری مدیران بنیاد شهید:

بنیاد شهید باید حیات انقلاب اسلامی را تضمین نماید

بنیاد شهید باید حیات انقلاب اسلامی را تضمین نماید

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی درخصوص بنیاد شهید گفت: به طور خاص در 22 دی ماه سال  1369، حضرت آقا دیداری با مسولان وقت بنیاد داشتند و فرمودند فرض بنیاد شهید، فرض حیات انقلاب اسلامی است و با همین دید هم باید به بنیاد شهید نگاه کرد. یعنی بنیاد شهید سازمانی است که حیات انقلاب اسلامی را باید تضمین نماید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نخستین اجلاس سراسری مدیران بنیاد گفت: ایام ذی الحجه دوران تکرار صعودهای توحیدی است. ایام ذی الحجه تا عید قربان نماد بندگی انسان در مقابل خداوند است. خداوند تعالی راهنمایان و استادان ما را در عالم منصوب کردند و ما را به پیروی از آنان فراخوان خواندند.

قاضی زاده هاشمی مطرح کرد: این ایام، ایام فوق العاده ای است و امیدواریم که خداوند قلوب همه ما را آماده نماید تا بتوانیم بهره مندی لازم از این ایام را داشته باشیم و آماده فعالیت و خدمت بیشتر در حوزه کاری مان باشیم.

وی با بیان اینکه این ایام روزهای شلوغ و پر التهاب همکاران حوزه ستادی است، گفت: روز یکشنبه تعدادی از خانواده شهدا به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت. 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: امیدواریم در اجلاس سراسری دو روزه مدیران بنیاد که به بررسی موضوعات پیرامون بنیاد شهید می پردازد با یک همت مضاعف به یک اجماع نظر رسیده تا  بتوانیم کاری را که آغاز نموده ایم با همت و قوت بیشتری پیش ببریم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه ما چگونه به موضوعات نگاه می کنیم و کدام جهت برای ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران مهم است، تاکید کرد: تقریبا تمام تیم مدیریتی چه در ستاد و چه در استان ها که مسئولیت کار بنیاد شهید را برعهده گرفتند قبل از پذیرش این مسئولیت، مسئولیت هایی شبیه به این یا بالاتر را برعهده داشتند اما این پیش بینی را نداشتند که فعالیت در این حوزه تا این میزان جدی است.

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما در مسیر تحول، از لحاظ عنوانی و  الگویی جایگاهی به کسی اضافه نکردیم. زمانی که من نیز این مسئولیت را پذیرفتم با این هدف آمدم که مسئله بنیاد شهید را در نظام جمهوری اسلامی را با همکاری شما حل و فصل نمایم.

وی افزود: از این رو بستر این تحول بنیاد شهید است و خانواده های ایثارگران از آن بهره مند خواهند شد. اما نظام مقدس جمهوری اسلامی می تواند کارآمدی و توانایی خود را ثابت نماید. 

قاضی زاده هاشمی با اشاره به چند نمونه از نمود کارآمدی نظام گفت: مثلا نظام جمهوری اسلامی با اینکه یک درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده و عمیقا درگیر تحریم های متعدد، محاصره های اقتصادی و اقدامات ضد امنیتی است در حوزه دفاعی به درجه ایی رسیده که سینه به سینه نظام سلطه جهانی می ایستد و در یک سطح بالای تکنولوژی رقبا را به عقب می راند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان داشت: در حقیقت این همان نمونه کارآمدی نظام است. به همین خاطر حضرت آقا همواره نمونه های این کارآمدی را در سخنرانی های خود با هدف ایجاد امیدبخشی و راهنمایی اعلام می کنند تا به ما بگویند اگر ما در چند عرصه موفقیت هایی پیدا کرده ایم که قابل توجه و زبانزد است، با تمام مشکلات و معضلاتی می توانیم در تمام عرصه ها نیز این موفقیت را کسب نماییم.

وی مطرح کرد: برنامه تحولی بنیاد شهید بر این اساس طراحی شده است که ما یک ساختار الگویی مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی طراحی کنیم. دکتر اصفهانی نیز به همین موضوع اشاره کردند که یک پارادایم ارزشی در ذهن حضرت امام در حین تاسیس انقلاب اسلامی و نحوه اداره کشور وجود داشته است که مراجع این رهبران اجتماعی، افرادی باورمند به انقلاب اسلامی هستند.

معاون رئیس جمهور اعلام کرد: نامه ای که حضرت امام(ره) در سال پایانی خود به فرزندان شهدا نوشت نشان دهنده نگاه امام به فرزندان شهدا بود. در حقیقت براساس خواسته امام پایه اقدامات و تحولات باید مردم باشند یعنی مردم در سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت نقش داشته باشند. در واقع این نظام توسط مردم ایجاد و توسط مردم باید اداره شود. پس اگر سیر 40 ساله بیانات امامین انقلاب را ببینیم این دو موضع ثابت در همه ادوار و جریانات بوده است.

قاضی زاده به بیانات ویژه حضرت آقا درخصوص بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: به طور خاص در 22 دی ماه سال  1369، حضرت آقا دیداری با مسولان وقت بنیاد داشتند و فرمودند فرض بنیاد شهید، فرض حیات انقلاب اسلامی است. و با همین دید هم باید به بنیاد شهید نگاه کرد. یعنی بنیاد شهید سازمانی است که حیات انقلاب اسلامی را باید تضمین نماید.

قاضی زاده هاشمی افزود: امیدوارم خداوند زحمات شما را اجر دهد و شما را توفیق دهد تا بتوانید راه را هرچه درست تر، دقیق تر و بهتر بپیمایید.

وی ادامه داد: وظیفه‌ای که مقام معظم رهبری بر دوش بنیاد شهید قرار داده اند حفظ حیات انقلاب اسلامی است، ایشان در دیدار دانش آموزان و دانشجویان نمونه شاهد در تاریخ 11 شهریور 71 فرمودند مسئولیت خدمت‌گذاری در بنیاد شهید چیزی نیست که کسی نسبت به آن بتواند با استغنا برخورد کند. همه باید مشتاقانه بدنبال خدمت در بنیاد شهید برای خانواده شهدا باشند. خدمت به خانواده شهدا برای هرکس یک افتخار است. اگر چنین فرصتی نصیب کسی شد باید آن را مغتنم بشمارد و این را افتخار خود بداند و پاسخ این مسئولیت الهی را با تلاش و زحمت و کار خودش بدهد.

معاون رئیس جمهور افزود: من به یاد ندارم در مورد هیچ سازمان، نهاد و دستگاهی مقام معظم رهبری این تعابیر را استفاده کرده باشند.

رئیس بنیاد شهید گفت: از همان ابتدای ورود به بنیاد شهید پیاده سازی تحول حکمرانی در دستور کار قرار گرفت. با همین عنوان توفیق خدمت در بنیاد شهید را بنده پیدا کردم. در کنار آن ما باید شناخت پیدا می‌کردیم نسبت به چیزی که وجود دارد و آن چیزی که باید باشد. لازم بود چیزی که وجود دارد را ببینیم که به لحاظ ساختاری و پرسنل و جامعه هدف و ابعاد و نیازهای روزمره آنها چیست و یک شناخت از مسیر 40 ساله‌ای که طی شده داشته باشیم.

وی ادامه داد: دو وظیفه تکریم و ترویج از مسئولیت‌های اصلی بنیاد شهید است. باید دید که در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مولفه‌های قالب جامعه چگونه است و در حوزه تکریم این خانواده‌ها بر اساس نقش و کنش و جایگاه چگونه عمل شده است. لذا وضعیت اقتصاد و معیشت، وضعیت اعتقادی، ارزشی و اجتماعی جامعه هدف مورد بررسی قرار گرفت و طی پایشی نخبه های جامعه ایثارگری شناسایی شدند. تمام این موارد جمع شد و تبدیل به یک گزارش اولیه شد.

قاضی زاده تاکید کرد: بر مبنای بیانات رهبر انقلاب که به عنوان مبنای اصلی، قوانین بالادستی و سیاست‌های کلی است این موضوع شکل گرفت. از این رو با کمک برخی از همکاران برنامه تحول و عملیاتی بنیاد شهید کلید خورد.

وی با اشاره به برنامه اول مطرح کرد: برنامه نخست عملیاتی بنیاد شهید ثبت و ضبط وضعیت موجود است چراکه در این موارد مولفه‌های تحول وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور افزود: ما می خواهیم در این تحول یک کنشگری را به همکارانمان بیاموزیم تا در بستر برنامه های عملیاتی همه اطلاعات موجود با هدف تخصیص منابع مالی ثبت و ضبط شود. همچنین در این مرحله مدیران ارزشیابی می شوند.

رئیس بنیاد شهید با اشاره به فعالیت این سازمان در سال نخست، مطرح کرد: نگاه ما در سال اول این بود که آنچه امروز در بنیاد به شکل سنتی اجرا می‌شود را به سمت هوشمند سازی سوق دهیم. از این رو بنیاد شهید یکی از چند دستگاهی شد که صد در صد خدماتش را بنا بر گزارشی که شورای مربوطه در وزارت ارتباطات ارائه داده است هوشمند سازی می کند.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: در همین راستا بنیاد شهید و سازمان انرژی اتمی دو دستگاهی هستند که این اقدامات را در دستگاه های خود لحاظ کردند. درصورتیکه ما یک سازمانِ خدمت پایه هستیم و سازمان انرژی اتمی با ما تفاوت بسیار دارد.

وی افزود: لذا به هر جهت این موضوع شکل گرفت تا ما بتوانیم خدمات خود را به صورت الکترونیک ارائه دهیم. نکته دوم این است که همکاران بنیاد با برنامه عملیاتی، روش کار و نحوه تعامل با ستاد و نظارت آشنا شوند. از این رو امور بنیاد شهید در سال جاری وارد ابعاد جدیدتر و جدی‌تری می‌شود.

قاضی زاده تاکید کرد: بر مبنای بیانات رهبر انقلاب که به عنوان مبنای اصلی، قوانین بالادستی و سیاست‌های کلی است این موضوع شکل گرفت. از این رو با کمک برخی از همکاران برنامه تحول و عملیاتی بنیاد شهید کلید خورد.

وی با اشاره به برنامه اول مطرح کرد: برنامه نخست عملیاتی بنیاد شهید ثبت و ضبط وضعیت موجود است چراکه در این موارد مولفه‌های تحول وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور افزود: ما می خواهیم در این تحول یک کنشگری را به همکارانمان بیاموزیم  تا در بستر برنامه های عملیاتی همه اطلاعات موجود با هدف تخصیص منابع مالی ثبت و ضبط شود. همچنین در این مرحله مدیران ارزشیابی می شوند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به فعالیت این سازمان در سال نخست، مطرح کرد: نگاه ما در سال اول این بود که آنچه امروز در بنیاد به شکل سنتی اجرا می‌شود را به سمت هوشمند سازی سوق دهیم. از این رو بنیاد شهید یکی از چند دستگاهی شد که صد در صد خدماتش را بنا بر گزارشی که شورای مربوطه در وزارت ارتباطات ارائه داده است هوشمند سازی می کند.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: در همین راستا بنیاد شهید و سازمان انرژی اتمی دو دستگاهی هستند که این اقدامات را در دستگاه های خود لحاظ کردند. درصورتیکه ما یک سازمانِ خدمت پایه هستیم و سازمان انرژی اتمی با ما تفاوت بسیار دارد.

وی افزود: لذا به هر جهت این موضوع شکل گرفت تا ما بتوانیم خدمات خود را به صورت الکترونیک ارائه دهیم. نکته دوم این است که همکاران بنیاد با برنامه عملیاتی، روش کار و نحوه تعامل با ستاد و نظارت آشنا شوند. از این رو امور بنیاد شهید در سال جاری وارد ابعاد جدیدتر و جدی‌تری می‌شود.

قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: طی ۳۰ الی۴۰ سال گذشته مراکزی برای بیماران جامعه هدف بنیاد شهید راه اندازی شد تا از این طریق بخشی از مشکلات آنان مرتفع شود.

رئیس بنیاد شهید در ادامه به فعالیت های آموزشی این بنیاد در سطح مدارس اشاره کرد و تصریح نمود: اقدامات بنیاد شهید در مدارس و نقش آفرینی که در حوزه تعیلم و تربیت داشته در ابتدا بسیار متفاوت از شرایط کنونی بود. با کاهش تعداد دانش‌آموزان شاهد برخی افراد به این جمع بندی رسیدند که صرفا باید به همین عده خدمات ارائه دهند این در حالی است که باید با سرعت و قدرت بیشتری روند ارائه خدمات ادامه و توسعه یابد.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که جامعه ایثارگری محدود به تعداد افرادی که نزد ما پرونده دارند، نیست. برخی با این فرض که کلا ۷ درصد دانش‌آموزان در مدارس شاهد حضور دارند اقدام به محدود کردن خدمات نمودند و با امضای طرحی مسئولیت مدارس شاهد را به آموزش و پرورش سپردند. افرادی که این اقدام را انجام دادند هم اکنون خدا را شکر می‌کنند که به بهانه نبود پول دیگر قرار نیست کمک مالی کنند.

معاون رئیس جمهور گفت: شاهد هستیم که برخی از عزیزان که با سهمیه وارد دانشگاه شده اند به جای اینکه افتخار کنند که فرزند خانواده‌ ایثار هستند، پنهان‌کاری می‌کنند. این در حالی است که اگر به دانشگاه جاب هاپکینز آمریکا بروید می بینید که یهودی‌ها علیرغم اینکه در اقلیت هستند اما هویت خود را نمایان می سازند چرا که نگاه تمدنی به ماجرا دارند و خودشان را رهبری دنیا می‌دانند.

وی افزود: در مقابل این جبهه، ما جبهه‌ای را طراحی کرده‌ایم که افسران و فرماندهان آن خانواده‌های ایثار و شهادت هستند. بستر ساز، مسئول و متولی این موضوع نیز بنیاد شهید است. برای تحقق و تقویت این جبهه نیاز است که بنیاد شهید از یک سازمان امدادی صرف به سازمانی مطالبه گر و راهبردی تبدیل گردد.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه عنوان کرد: بر اساس ماده ۷۴ قانون جامع ایثارگران، بنیاد شهید موظف است تا گزارش عملکرد دستگاه‌ها را دریافت کند که تا کنونمستنداتی دال بر این موضوع مشاهده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه  باید از یک سازمان امدادی به یک سازمان مطالبه گر تبدیل شویم، افزود: کسی که نظارت می‌کند باید قدرت بسیج داشته باشد و بتواند امکانات، افراد، مدیران و شخصیت‌ها را کنار یکدیگر قرار دهد. تمامی امکانات باید پای کار اجرای وظایف بنیاد شهید بیایند، پس مطالبه‌گری و بسیج‌ ظرفیت ها از وظایف بنیاد شهید در میان مدت است و تبدیل شدن آن به سازمانی راهبردی از اهداف درازمدت خواهد بود.

قاضی زاده هاشمی گفت: وجود بازوهای اجرایی در سازمان های مختلف نیاز بنیاد برای تبدیل شدن به یک سازمان راهبردی است تا اهداف ما را در کنار اهداف کلان آن سازمان پیگیری کرده و جلو ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha