کد خبر 206320
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲

تاکید وزیر کار بر لزوم تغییر ریل حرکت نظام آموزشی

تاکید وزیر کار بر لزوم تغییر ریل حرکت نظام آموزشی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نظام آموزشی باید تغییر ریل پیدا کند؛ آموزش نظری خوب است اما باید سراغ آموزش عملی هم رفت.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدصولت مرتضوی» در نخستین نشست کمیته ساماندهی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزود: مهاجرت عیب نیست، اما مهاجرت نخبگان و فرار سرمایه‌های علمی برای ما عیب است. باید نخبگان در داخل کشور تربیت‌کننده نسل بعدی باشند.

وی گفت: اگر ما نیروی ماهر و خوب تربیت کنیم و آنان در خارج از کشور کار کنند و فرآیند بازگشت‌شان به کشور طراحی شود، کار فرهنگی نیز انجام خواهد شد.

مرتضوی در این نشست با اشاره به اطلاعات مطرح‌شده درباره فارغ‌التحصیلان بیکار، بیان‌داشت: راه‌حلی برای اشتغال به کار آنان ارائه نشده، پس یکی از مصوبات ما این است که برای اشتغال آنان تصمیم‌گیری شود و نکته بعدی این خواهد بود که چه کار کنیم تا فارغ‌التحصیل بیکار نداشته باشیم؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عدم تناسب شغل و شاغل در کشور، بر مباحث آمایشی تأکید کرد و گفت: آمایش و نیازسنجی صنعتی و استانی مسیر را برای ما روشن می‌کند، زیرا در استان‌ها سیاست آمایشی متناسب با سطح کلان کشور نداریم.

وی ادامه‌داد: باید بدانیم افق برنامه‌ها به ما چه می‌گوید و متناسب با آن قدم برداریم.

مرتضوی پیشنهاد کرد که در دانشگاه‌ها، آموزش را منطقه به منطقه کنیم، به این معنی که فرد با مدرک کاردانی در بسیاری از رشته‌ها سرکار برود و اگر به‌طور مثال کارخانه‌ای نیاز به ادامه تحصیل نیروی کار خود داشت، باید با دانشگاه قرارداد ببندد که در این صورت هزینه‌ها هم کاهش می‌یابد.

وی از گره وضع موجود و گره وضع مطلوب سخن گفت و افزود: باید بدانیم وضع موجود چگونه است و همچنین برای وضع مطلوب چه برنامه‌ای داریم؛ وضع موجود را باید با آموزش‌های مناسب و اشتغال‌یابی درست پیش ببریم زیرا تعارض منافع در نظام آموزش‌عالی مشکل‌ساز شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: فرصت‌های شغلی باید به‌درستی و متناسب و متوازن توزیع شوند و این‌طور نباشد که کسی شغل مناسب پیدا نکند و کسی حتی چندشغله باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha