کد خبر 206301
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷

کارشناس مذهبی در گفتگو با «حیات»:

شاخصه خانواده الهی در قرآن کریم/ سیره زندگی مشترک امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) چگونه بود؟

شاخصه خانواده الهی در قرآن کریم/ سیره زندگی مشترک امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) چگونه بود؟

کارشناس مذهبی گفت: خداوند متعال در آیه 7 و 8 سوره انسان شاخصه‌های خانواده الهی را بیان می‌کنند که شباهت زیادی به زندگی مشترک حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در تقویم رسمی کشورمان تاریخ یکم ذی الحجه سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) می‌باشد، همچنین این روز به نام روز ازدواج نیز ثبت شده است.

به همین مناسبت حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ما درباره زندگی مشترک امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بیان داشت: درعرصه همسرداری شاخصه‌های بسیار مهمی در زندگی حضرت زهرا سلام‌الله علیها وجود دارد. حضرت زهرا (س) می‌فرمایند که من چیزی از علی (ع) نخواستم که نتواند آماده کند و شرمنده شود. با توجه به فرمایش حضرت زهرا (س) زن در خانواده به خصوص در شرایط فشار تحریم و گرانی‌هایی که در جامعه وجود دارد؛ خوب است به‌گونه‌ای رفتار کند که هیچ‌وقت شوهرش در زندگی شرمنده نشود. زندگی تجملاتی را کنار بگذارد و  ساده‌زیستی را جایگزین آن کند.

وی با اشاره درک متقابل در زندگی مشترک افزود: یکی از نکات قرآنی همبسته بودن اعضای خانواده است. زن و شوهر بایدخواسته‌های متعادلی از همدیگر داشته باشند و بر این اساس زندگی را مدیریت کنند، همبستگی در خانه یعنی همه اعضای خانواده با همدیگر در یک مسیر حرکت کنند و هیچ‌وقت با یکدیگر تعارض نداشته باشند. پدر، مادر ،فرزندان هر کدام نقش خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

حجت الاسلام فیض آبادی گفت: حضرت علی (ع) در منزل همیشه کمک حال حضرت فاطمه بود و در کنار ایشان در منزل نیز کار می‌کرد ؛ روایتی از حضرت علی (ع) است که فرمودند: من هر وقت حضرت زهرا (س) را می‌دیدم تمام غم‌ها و ناراحتی‌هایم فرومی‌ریخت. زن نیز باید به‌گونه‌ای در خانه باشد که وقتی مرد با تمام مشکل، خستگی، رنج و درد به خانه می‌آید و برخورد اولیه زن را می‌بیند تمام خستگی‌ها و ناراحتی‌هایش فرو بریزد. حضرت امیر علیه‌السلام فرمودند: هیچ‌وقت حضرت زهرا (س) من را غضبناک و ناراحت نکردند. 

وی ادامه داد: این نکته ها شاه‌کلید زندگی مشترک است ،بحث محبت متقابلی که میان زن و شوهر وجود دارد بسیار مهم است، روایت داریم حضرت امیر (ع) وقتی به جنگ ذات السلاسل رفتند حضرت زهرا (س) گریه می‌کردند و فرمودند: علی‌جان تو به جنگ می روی من دلتنگ می‌شوم چه کار کنم. یعنی خانواده‌ای با این برد عاطفی‌که وقتی مرد در خانه نیست زن گریه می‌کند و  وقتی زن در خانه نیست مرد در فراقش گریه کند نشان دهنده زندگی است که باید از آن الگو گرفت.

کارشناس مذهبی با اشاره به شاخصه خانواده الهی در قرآن کریم بیان داشت : یک نکته ای از قرآن در سوره انسان است که خداوند متعال شاخصه‌های خانواده الهی را بیان می‌کنند که شباهت زیادی به زندگی حضرت علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها دارد. نکته قرآنی که برای بهتر زندگی کردن بسیار مناسب است این است که خداوند در قرآن می‌فرماید: (یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا: به عهد و نذر خود وفا می‌کنند و از روزی که شر و سختیش همه اهل محشر را فراگیرد می‌ترسند؛ آیه 8سوره انسان) طبق این آیه لازم است همه اعضاء خانواده به تعهداتی که به همدیگر و به خدا داده اند عمل کنند، این عمل به تعهدات بسیار مهم است. مسئله بعدی آیه (وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا: و هم بر دوستی او (یعنی خدا) به فقیر و طفل یتیم و اسیر طعام می‌دهند. آیه 8 سوره انسان) اشاره به بحث کمک به فقرا و نیازمندان دارد. خوب است که در خانواده و جامعه کمک به فقرا فرهنگ شود و اعضای خانواده به دیگران کمک کنند، شیوه ای که حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در زندگیشان رعایت می کردند.

حجت الاسلام و المسلمین فیض آبادی در ادامه گفت: حضرت زهرا سلام‌الله علیها نیز چادرش را برای کمک بخشید و حضرت علی (ع) نیز به نیازمندان کمک می‌کردند. کمک کردن به دیگران، انفاق و بخشندگی و اخلاص بسیار مهم است که در زندگی امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها همیشه جاری بود. این کمک ها و انفاق های زن و مرد در زندگی باید برای خدا باشد تا  هر دو  در مسیر طاعت الهی حرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha