کد خبر 205868
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹

قزوین میزبان اختتامیه اولین دوره بین المللی تئاتر صاحبدلان

قزوین میزبان اختتامیه اولین دوره بین المللی تئاتر صاحبدلان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: قزوین میزبان اختتامیه اولین دوره تئاتر بین المللی صاحبدلان در قزوین با حضور هنرمندان داخلی و ۴۶ هنر از کشورهای خارجی شد.

به گزارش گروه استان‌های حیات، محمد حسین فائزی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: پس از گذشت یک‌سال از آغاز برگزاری دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان در بخش‌های صحنه‌ای، مسابقه نمایشنامه نویسی، تولید متون نمایشی، نمایشنامه‌خوانی، بخش پژوهش، آیین‌های نمایشی،تعزیه،نقالی،پرده‌خوانی،حیدری خوانی،علی نامه‌خوانی،نمایش‌های میدانی و نمایش رادیویی، نوبت به بخش بین‌الملل و آیین اختتامیه این رویداد تئاتری رسیده است.

وی با بیان اینکه اختتامیه این رخداد هنری ۲۸ خرداد تا اول تیرماه برگزار می شود،یادآور شد: اولین دوره این رویداد با نام حقیقت و ۱۲ دوره آن نیز نام صاحبدلان برگزار شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین با اشاره به اجرای ۴۲ نمایش در طول برگزاری جشنواره،اظهار کرد: چهار نمایش صحنه‌ای بین‌المللی،چهار مجلس تعزیه، پنج رادیو نمایش و چهار نقالی در سه سالن نمایشی استان قزوین اجرا خواهد شد.

فائزی با بیان اینکه۶۰ اثر از کشورهای مسلمان به دبیرخانه تئاتر صاحبدلان ارسال شد،اضافه کرد: این بخش قرار بود در سال ۱۴۰۱ با ۱۶گروه نمایشی از کشورهای تونس،عمان و عراق برگزار شود و نهایت به سال ۱۴۰۲ موکول شد و با تعویق جشنواره خیلی از گروه‌ها نتوانستند زمان حضورشان را هماهنگ کنند.

این مسوول یادآور شد: نمایش های خارجی به صورت همزمان زیر نویس اجرا می شوند و ۴۶ نفر هنرمندان خارجی در جشنواره همکاری دارند.

وی خاطر نشان کرد: موضوعات و سوژه‌های محوری موردنظر در صاحبدلان، مفاهیم و قصه‌های قرآنی، فرهنگ نبوی و علوی، دفاع مقدس، شخصیت‌های تأثیرگذار در تاریخ اسلام، دفاع مقدس است.

فائزی ادامه داد: همزمان با این رویداد بین المللی هفت دوره آموزشی با حضور اساتید برجسته عمان و عراق در شهرستان های آبیک، بویین زهرا، الوند و تاکستان و قزوین برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: امیدوارم تئاتر صاحبدلان در زیست‌بوم ما و این استان هنرپرور اتفاق خوبی را برای هنر تئاتر رقم بزند.

وی یاد آور شد: امیدواریم در دوره‌های بعدی هم استان قزوین میزبان این رویداد هنری باشد و برگزاری این رویداد بین‌المللی سبب شود تا زیرساخت‌های نمایشی این استان تکمیل بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha