کد خبر 205856
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱

۱۲ میلیون هکتار از اراضی خراسان جنوبی تحت تاثیر مناطق بیابانی است

۱۲ میلیون هکتار از اراضی خراسان جنوبی تحت تاثیر مناطق بیابانی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۳۶ درصد مساحت استان در عرصه‌های بیابانی قرار می‌گیرد گفت: ۱۲ میلیون هکتار از اراضی خراسان جنوبی تحت تاثیر مناطق بیابانی است.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ علیرضا نصرآبادی صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: در هفته جهاد کشاورزی امسال هشت پروژه در حوزه بیابانی و آبخیزداری در استان افتتاح شد.

وی با بیان اینکه هفت طرح در حوزه آبخیزداری و یک طرح در حوزه بیابان است، گفت: برای این طرح‌ها حدود 14 میلیارد تومان هزینه شده و 27 روستا تحت پوشش قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه یک هزار و 100 خانوار تحت پوشش این طرح‌ها قرار گرفته است، افزود: تمام پروژه‌ها تضمین کننده منابع آب و گیاه بودند و در بازه زمانی کوتاه و با کیفیت بالا اجرا شدند.

نصرآبادی با بیان اینکه خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است، تصریح کرد: امسال روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی با شعار نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: استان خراسان جنوبی در نیمه خشک کشور قرار دارد و حدود 14.5 میلیون هکتار استان وسعت عرصه‌های تحت مدیریت منابع طبیعی و حدود 36 درصد مساحت استان در عرصه‌های بیابانی قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از 12 میلیون هکتار در استان تحت تاثیر مناطق بیابانی است، خاطرنشان کرد: از بین رفتن توان زیست خاک، تشدید فرسایش بادی، افزایش گردوغبار، ضعف شدید پوشش گیاهی و کاهش کمیت و کیفیت منابع آب از جمله تبعات بیابان است.

نصرآبادی تصریح کرد: یکی از اقدامات برای بیابان‌زایی در کشور جلب مشارکت مردم و انتخاب گونه‌های مناسب متناسب با سازه‌های مناطق و تعادل دام و مرتع است‌.

وی با بیان اینکه 32 کانون فرسایش بادی در استان خراسان جنوبی وجود دارد، افزود: باید طرح‌های مدیریتی برای مناطق بیابانی تهیه و از اقدامات مشارکتی ماده سه انجام شود و سرعت بیابان‌زایی بیشتر است و باید اعتبار برای آن گذاشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha