کد خبر 205721
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

کاهش نفوذ آمریکا در منطقه و استقبال کشورهای عربی از سرمایه‌گذاری چین

کاهش نفوذ آمریکا در منطقه و استقبال کشورهای عربی از سرمایه‌گذاری چین

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نوشت، با کاهش مستمر نفوذ آمریکا در منطقه، کشورهای عربی از جمله عربستان به دنبال چین برای سرمایه‌گذاری هستند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ اعلام کرد که عربستان سعودی با کاهش مستمر نفوذ آمریکا در منطقه در حال حاضر به دنبال چین برای سرمایه‌گذاری و تجارت است.

این منبع با اشاره به میزبانی ریاض از کنفرانس تجار چینی-عربی طی روزهای گذشته گفت: این کنفرانس مورد اهتمام جدی عربستان سعودی قرار داشت و این تنها چند روز پس از سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به عربستان سعودی برگزار شد که با هدف ترمیم روابط و حل اختلافات صورت گرفته بود.

بلومبرگ آورده است: باوجود صحبت‌های مستمر آمریکا و هشدار درباره نقش چین در خاورمیانه، عربستان سعودی توجه خود را به تقویت روابط با چین، رقیب اصلی واشنگتن معطوف کرده است.

پایتخت عربستان سعودی، روزهای یازدهم و دوازدهم ژوئن میزبان بزرگترین گردهمایی تجاری چین و کشورهای عربی بود که با شعار همکاری برای رفاه برگزار شد.

در این کنفرانس که با استقبال گسترده همراه بود، مقامات سعودی از تقویت همکاری‌ها با چین در منطقه صحبت کردند و مدیران چینی هم تاکید کردند که مایلند ایالات متحده را از بزرگترین صادرکننده نفت جهان دور کنند.

خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی روز یکشنبه طی یک سخنرانی اصلی در این کنفرانس گفت: به نظر من، زمان آن فرا رسیده است که چین یک شریک سرمایه گذاری بزرگ در پیشبرد توسعه در جهان عرب باشد.

الفالح همچنین در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» چین را شریک بزرگی در «جهان چندقطبی» خواند و گفت: نزدیکی با چین با توجه به منافع مشترک رو به رشد دو طرف پیش‌بینی می‌شود.

وزارت سرمایه گذاری عربستان سعودی از امضای قراردادهای سرمایه گذاری به ارزش 10 میلیارد دلار با شرکت های چینی تنها در اولین روز کنفرانس تجاری اعراب و چین خبر داده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha