کد خبر 205664
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با «حیات»:

آغاز رویکرد بازی یادگیری در مدارس/ حذف تدریجی کوله پشتی در مدارس ابتدایی/ بحران کمبود فضای آموزشی در پایتخت

آغاز رویکرد بازی یادگیری در مدارس/ حذف تدریجی کوله پشتی در مدارس ابتدایی/ بحران کمبود فضای آموزشی در پایتخت

معصومیان با اعلام اینکه فرزندان ما به دلیل استفاده از کیف های سنگین از لحاظ ساختار قامتی دچار آسیب شده اند، تصریح کرد: سیستم آموزشی کشور باید به سمتی حرکت کند که دیگر دانش آموزان با کیف های سنگین پر از کتاب به مدرسه نروند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در اردیبهشت ماه سال جاری از آغاز «روز بدون کیف» به مدت یک روز در هفته، در مدارس تهران خبر داد.

در واقع دانش آموزان در چنین روزی به انجام فعالیت‌های مهارت محور پرداختند.

مدت هاست در بسیاری از کشورهای توسعه یافته روش آموزشی تغییر یافته است و توجه به ساحت‌های تربیتی در فرآیند یاددهی ـ یادگیری در اولویت برنامه‌های سیستم آموزشی و به تبع اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران قرار گرفته است. 

یعنی به موازات ساحت‌های دیگر، توجه به ساحت زیستی دانش آموزان، حذف کیف‌های سنگین و تمرکز بر مهارت‌های زندگی از قبیل خوب حرف زدن و حرف خوب زدن، جرأت‌ورزی و تمرین شجاعت، کنترل استرس و خشم، پژوهش و تحقیق، مدیریت زندگی، مصرف  بهینه، مشورت و هم فکری با گروه همسالان، آینده‌نگری و تلاش، صبر و گذشت در برنامه یک روزه اداره کل آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است.

معصومه معصومیان، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات درخصوص جزئیات این برنامه می گوید: از اردیبهشت ماه سال جاری در بعضی از مدارس تهران به طور داوطلب طرح چهارشنبه های پژوهشی یا همان «روز بدون کیف» آغاز شده است.

وی افزود: در این خصوص نظرات جامعه فرهنگی جذب و چالش مدرسه بدون کیف آغاز شد. در واقع برگزاری نمایشگاه دستاوردهای توانمندی دانش آموزان و همکاران(رونمایی از ۵۰۰ بازی تولید شده شهر تهران) امتداد طرح روزهای بدون کیف مدارس است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه روش های پیشین آموزش در اکثر کشورهای دنیا منسوخ شده است، مطرح کرد: سیستم آموزشی کشور باید به سمتی حرکت کند که دیگر دانش آموزان با کیف های سنگین پر از کتاب به مدرسه نروند.

آسیب ساختار قامتی دانش آموزان به علت استفاده از کوله پشتی های سنگین

معصومیان با اعلام اینکه فرزندان ما به دلیل استفاده از کیف های سنگین از لحاظ ساختار قامتی دچار آسیب شده اند، تصریح کرد: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران درصدد است که با تولیدکنندگان کیف جلسه ای را برگزار کند تا در تولید کیف و کوله دانش آموزی شاهد خلق و تولید کیف های سبک وزن باشیم.

وی خاطر نشان کرد: سیستم آموزش کشور در حال حرکت به سمت آموزش های مهارتی است و دیگر معنا دارد معلم های ما کیف دانش آموزان را پر از ده ها کتاب نمایند چراکه این روش در اکثر کشورهای دنیا منسوخ شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به آغاز رویکرد بازی یادگیری (یادگیری مبتنی بر بازی) در کشور اظهار کرد: این رویکرد از ابتدای سال تحصیلی جاری به صورت داوطلب در مدارس آغاز شده است. در واقع در این رویکرد جدید معلم و دانش آموزان طراح بازی هستند و تمام دروس با رویکرد بازی به دانش آموزان آموزش داده می شود.

اما یکی از نیازهای اجرای این طرح، ایجاد فضایی مناسب در مدارس به منظور نگهداری کتب و اقلام بازی است، حال این سوال مطرح می شود که مدارس کشور بودجه و پتانسل ایجاد چنین فضاهایی را در اختیار دارد یا خیر؟

بحران کمبود فضای آموزشی در پایتخت

معصومیان در پاسخ به این پرسش گفت: فارغ از مبحث بودجه، ما در تهران با بحران کمبود فضای آموزشی رو به هستیم که باید نسبت به رفع این معضل اقدام شود. اما مدارس دولتی که فضا و امکانات موجود را در اختیار داشتند کمدهایی را به منظور نگهداری کتب و ابزار آموزشی دانش آموزان را تعبیه کرده اند.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد: رویکرد اساسی وزارت آموزش و  پرورش ‌پس از اظهارات مقام معظم رهبری کیفیت بخشی به مدارس دولتی است، از این رو حرکت به این سمت آغاز شده و در آینده ای نزدیک این رویکرد به صورت یکپارچه و سراسری به اجرا در می آید.

گفتنی است؛ امروزه بحث‌های فراوانی پیرامون نیازهای آموزشی نسل جدید و روش‌ها و ابزارهایی که مدارس باید برای برآورده کردن این نیازها فراهم کنند، در جریان است.

در واقع، یادگیری مبتنی بر بازی به عنوان روشی مؤثر به دانش آموزان کمک می کند که در جهت رسیدن به یک هدف گام بردارند. دانش آموزان می توانند از طریق آزمایش، تمرین رفتارها و فرآیندهای فکری، درس‌های خود را یاد بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha