کد خبر 205660
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵

قالیباف: رسیدن به ایران قوی در گروی توسعه دانش هسته‌ای است

قالیباف: رسیدن به ایران قوی در گروی توسعه دانش هسته‌ای است

رییس قوه مقننه گفت: همه اندیشمندان و دانشمندان عرصه صنعت هسته‌ای واقعا در بیش از 2 دهه در مظلومیت و در گمنامی، بزرگترین تلاش‌ها را انجام دادند و توسعه این صنعت را پیش بردند.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در جریان بازدید جمعی از مقامات لشکری و کشوری از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور اظهار کرد: همه اندیشمندان و دانشمندان عرصه صنعت هسته‌ای واقعا در بیش از 2 دهه در مظلومیت و در گمنامی، بزرگترین تلاش‌ها را انجام دادند و این صنعت را پیش بردند؛ ‌خداقوت عرض می‌کنم. 
وی افزود: گاهی‌ اوقات بعضی‌ها آگاهانه یا ناآگاهانه حرکت مرز دانشی در حوزه هسته‌ای را تعبیری از یک مانع و مزاحمت برای اقتصاد کشور و تحرک توسعه علمی کشور می‌دانستند، که صحیح نبوده و نیست.
قالیباف تاکید کرد: بدون تعارف این طور بحث می‌کنند تا این مسیر و پیشرفت‌های این عرصه را به چالش بکشند که در واقع یکی از اشتباهات بزرگ محسوب می‌شود.
رییس قوه مقننه گفت: مسایل دانش‌بنیان و علوم و فناوری هسته‌ای به طرز چشمگیری با زندگی مردم در حوزه‌های کشاورزی، سلامت و صنعت سروکار دارند. اکنون در دنیا از فناوری هسته‌ای در تولید محصولاتی با هزینه‌های کم و با ایمنی بالا استفاده می‌کنند. اما ما کمتر به این موضوع توجه کرده‌ایم.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به یک ایران قوی باید علم و دانش و نیز فناوری هسته‌ای را توسعه دهیم.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کوتاهی و قصور برخی از مدیران کشور توضیح داد: در این مورد برخی تقصیرها شاید متوجه ما مدیران باشد و اعتقاد داریم اگر مردم متوجه میزان تاثیر و استفاده فناوری هسته‌ای در همه شئونات زندگی خودشان شوند به اهمیت آن پی می‌برند.
وی ادامه داد: یکی از جنایاتی که استکبار و به‌ویژه آمریکاییی‌ها و رژیم صهیونیستی کردند؛‌ این بود که تهمت‌ها و حرف ‌بی اساس را مطرح کردند و مدعی شدند که ایران می‌خواهد در مسیر نظامی حرکت کند و فشارهای آن‌ها سبب ترویج این نگاه غلط در دنیا شد.
قالیباف اظهار کرد: مردم کشور باید شاهد برپایی چنین نمایشگاه‌هایی از دستاوردهای صنعت هسته‌ای باشند و به آقای اسلامی نیز عرض کردم که هنگامی که مردم زحمات این عزیزان و تاثیرات دانش و فناوری هسته‌ای را در حوزه‌های سلامت، تغذیه، زندگی روزمره،‌ محیط زیست، ایمنی و حتی در سبک زندگی خودشان مشاهده کنند؛‌ آن موقع است بیش از پیش پشیتبان این کار می‌شوند و ما می‌توانیم به بسیاری از مواردی که اکنون به‌ آن‌ها نیاز داریم از راه میانبر دست یابیم.
وی بیان کرد: بنده از همه دوستان و جوانانی که در این عرصه به‌شکل گمنام زحمت کشیدند، تقدیر و تشکر می کنم و همچنین قدردان تمام شهدای هسته‌ای که نه تنها فکر و ذکرشان بلکه جان خود را در این راه فدا کردند،‌ هستم.
رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: ما هم به‌طور روشن در مجلس شورای اسلامی خودمان را مکلف می‌دانیم که مسیرهای مورد نیاز برای تسهیل‌گری دستیابی به دستاوردهای هسته‌ای را با سرعت بیشتری فراهم کنیم و بدون‌شک این کار را انجام خواهیم داد. برای نمونه پیشنهاداتی از سوی سازمان انرژی اتمی مطرح شده که رفع گره‌های احتمالی از صنعت هسته‌ای در دستور کار ما قرار دارد و حتی اگر برای رفع آن‌ها نیاز به قانون باشد،‌ آن را پیگیری خواهیم کرد.
وی در پایان درباره چگونگی قدرت‌ساز بودن صنعت هسته‌ای گفت: بدون شک صنعت هسته‌ای مقوله‌ای قدرت‌ساز است. هنگامی‌که از استقلال کشور حرف می‌زنیم باید مولد باشیم و زمانی که از تولید سخن می‌گوییم اول این سوال پیش می‌آید که چه باید تولید کنیم که باید گفت  حتما باید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت تولید کنیم. بنده فکر می‌کنم این علم و صنعت می تواند منجر به تولید قدرت، ثروت و معرفت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha