کد خبر 205610
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹

سه هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در استانهای خراسان در حال نصب است

سه هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در استانهای خراسان در حال نصب است

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: هم‌اکنون سه هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی در حال نصب است که برخی از آنها به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ حسین محمودی روز چهارشنبه در نشست خبری مدیران عامل شرکتهای برق منطقه‌ای و توزیع استان خراسان افزود: ظرفیت منصوبه نیروگاهی برق در استانهای خراسان پنج هزار و ۳۰۰ مگاوات است که چهار هزار مگاوات از این میزان در داخل خراسان رضوی قرار دارد.

وی بیان کرد: ۱۳ هزار کیلومتر خطوط انتقال فوق توزیع و ۲۴۰ پست‌های انتقال و فوق توزیع در خراسان رضوی وجود دارد، زمانی تراز تولید و مصرف برق در استانهای خراسان مثبت بود اما امروزه این تراز منفی شده و ناگزیر به استفاده از برق شبکه سراسری کشور برای تامین کامل نیاز برق استانهای خراسان هستیم.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: امسال بارندگی در استانهای خراسان نبوده اما باران در استانهای غربی و جنوبی کشور مطلوب بوده و ۹ تا ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برقابی آن منطقه پاسخگوی نیاز شبکه شده اند، استانهای خراسان فاقد نیروگاه برقابی است، مرکز دیسپاچینگ ملی نیز استفاده از ظرفیت این نیروگاه ها را برای روزهای بحرانی تامین برق کشور گذاشته است.

وی بیان کرد: برآوردها نشان می دهد که ۱۱ هزار و ۷۰۰ مگاوات ناترازی برق در کشور وجود دارد که این موضوع با مدیریت بار در حال کنترل است، مشکلات در صنعت برق را می پذیریم اما ۳۰ سال است که شبکه برق کشور "بلک اوت" یا قطع نشده در حالیکه کشورهای دیگر مانند ترکیه این قطعی سراسری شبکه را داشته اند.

مدیر عامل برق منطقه ای خراسان ادامه داد: این ناترازی از طریق اعمال برنامه های مدیریت مصرف در حال مدیریت است، نیروگاه ها همواره نمی تواند تولید برق داشته باشند و مانند هر وسیله نقلیه ای نیاز به تعمیرات دارند، وقتی نیروگاهی از مدار خارج می شود، دسیپاچیگ ملی مجبور است که محدودیت مصرف برای بخشهای دیگر را ایجاد کند، لذا این محدودیتها را نمی توان همیشه با توسعه سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی جبران کرد.

وی بیان داشت: ظرفیت عملی یا قابل استفاده از نیروگاه های سطح کشور حول و حوش ۶۲ هزار مگاوات است، در حالیکه ظرفیت منصوبه نیروگاهی در کشور از این میزان بیشتر است، هم اکنون به روزهای گرم و اوج بار در شبکه برق کشور نزدیک می شویم، با گرم شدن هوا حجم بار سرمایشی زیادی روی شبکه قرار می گیرد، لذا ناگزیر به اعمال برخی محدودیتها در شبکه هستیم.

مصرف ۳۳ مشترک صنعتی خراسان معادل مصرف کل صنایع خرد

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: با ضعف هایی در مصارف خانگی، کشاورزی، صنعتی و تجاری در کشور مواجه هستیم، بهینه مصرف نمی کنیم و در برخی موارد میزان مصرف برق از نرم های جهانی بیشتر است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ با مشکلاتی در تامین برق تابستان مواجه شدیم، اما دولت سیزدهم با برنامه ریزی و هماهنگی با بخشهای مدیریت صنعت و کشاورزی و خانگی و اعمال برخی محدودیتها موفق شد از اوج بار سال ۱۴۰۱ با موفقیت عبور کند.

محمودی با تاکید بر اینکه هیچ قطعی برقی در استانهای خراسان وجود ندارد، بیان کرد: محدودیت برای مصرف برق در برخی ساعات به معنای قطعی برق نیست،۳۳ مشترک صنعتی در استانهای خراسان در زمره صنایع بزرگ به شمار می روند که بیش از هفت مگاوات ساعت برق مصرف دارند که مصرف آنها معادل کل صنایع خرد این سه استان است.

به گفته وی، برنامه مدیریت مصرف برای این صنایع به نحوی است که برق آنها در طول روز قطع نمی شود، اما در ساعاتی با محدودیت برق مواجه می شوند که می توانند در این ساعات کار تعمیرات یا بازسازی خطوط تولید خود را انجام دهند.

وی اظهار داشت: قیمت تمام شده تولید برق بسیار بیشتر از میزانی است که از مشترکان بابت هزینه مصرف برق گرفته می شود، قیمتی که برای فروش برق در نظر گرفته می شود، تکلیفی است، این موضوع از یک سو باعث شده که مصرف برق در کشور بهینه نباشد، از سوی دیگر سرمایه گذاری در صنعت برق با محدودیت مواجه شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: تولید برق در تابستان امسال برای استانهای خراسان چهار هزار و ۷۹۰ مگاوات و سقف مصرف برق در این مدت پنج هزار و ۹۹۹ مگاوات است، اختلاف بین این دو عدد از طریق برنامه های مدیریت مصرف جبران می شود.

وی بیان کرد: شرکت برق منطقه ای خراسان برق مورد نیاز را از ترکمنستان وارد و بخشی از آن را به افغانستان صادر می کند، اولویت این شرکت بخش داخلی است و در صورت محدود شدن تامین برق داخلی استان، صادرات برق متوقف خواهد شد.

چند طرح جدید برای جبران محدودیتهای مصرف برق

مدیر عامل شرکت برق خراسان در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای ۱۴۰ برنامه مدیریت مصرف برق در کشور که از سوی وزارت نیرو برای تابستان سال ۱۴۰۲ تکلیف شده است، گفت: این برنامه ها شامل یک سری نیروگاه ها، خطوط انتقال فوق توزیع و طرحها در حوزه توزیع می باشد که در کل کشور در حال اجرا است.

محمودی ادامه داد: از این تعداد پنج طرح برای شرکت برق منطقه ای خراسان در نظر گرفته شده است که شامل افزایش ظرفیت و نصب یک ترانس سوم در پست ۴۰۰ ابوطالب مشهد، ایجاد چند پست فوق توزیع در مشهد و ساخت نیروگاه ابن یمین، نیروگاه سبزوار و نیروگاه راشد تربت حیدریه می باشد.

وی اجرا و توسعه ۱۰ هزار مگاوات برق از محل انرژی های تجدیدپذیر را برنامه دولت ذکر و بیان کرد: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در این زمینه ماموریت دارد تا برق تولیدی از این محل را به صورت تضمینی خریداری کند، لذا مناقصه این طرح برگزار و تعدادی شرکت برنده شدند.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: در خراسان رضوی نیز دو شرکت برای تولید ۲۰۰ مگاوات برق و ۱۰۰ مگاوات برق برنده شدند و قرار است در خصوص ایجاد نیروگاه خورشیدی سرمایه گذاری کنند، هم اکنون هفت مگاوات نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی نصب شده است.

وی اضافه کرد: برقی که از محل نیروگاه های خورشیدی خریداری می شود، قیمت مناسبی دارد، زیرا هیات وزیران در هفته گذشته مصوبه ای را گذراند که دولت برق تضمینی این نیروگاه ها را به قیمت مناسب خریداری کند، این موضوع باعث شده است که سرمایه گذاران ترغیب به سرمایه گذاری برای ایجاد نیروگاه خورشیدی شوند.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: دولت دو تابلو شامل "تابلوی دوم" و "تابلوی سبز" در بورس ایجاد کرده است، در "تابلوی دوم" که مربوط به صرفه جویی در برق است، دولت صرفه جویی برق از محل برنامه های مدیریت مصرف را در این تابلو گردآوری می کند و میزان برق صرفه جویی شده را از طریق "تابلوی سبز" عرضه می نماید.

به گفته وی، ۲ هزار مگاوات از این محل در کل کشور صرفه جویی و در تابلوی سبز عرضه می شود، صنعت می تواند برق مورد نیاز خود را از این تابلو خریداری کند و هر چه بیشتر بخرد از برنامه های مربوط به مدیریت مصرف برق آن کاسته می شود.

محمودی اضافه کرد: دارندگان نیروگاههای خورشیدی نیز می توانند انرژی تولیدی خود را در تابلوی سبز بورس عرضه کنند و بخش صنعت می تواند برق مورد نیاز خود را از این تابلو خریداری نماید.

وی اظهار داشت: یک سری نیروگاه های برقی در کشور وجود دارد که برق تولیدی آنها خارج از شبکه عرضه می شود، بخش صنعت می تواند با این نیروگاه ها قرارداد منعقد و برق را خریداری کند، هر چقدر بخش صنعت از این نیروگاه برق بخرد، از محدودیت هایش در برنامه های مدیریت مصرف کاسته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha