کد خبر 205580
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳

استفاده از تجارت کشورهای همسایه در احیای بافت‌های ناکارآمد شهری

استفاده از تجارت کشورهای همسایه در احیای بافت‌های ناکارآمد شهری

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان بر لزوم الگوبرداری از ترکیه بر احیای بافت‌های ناکارآمد شهری تاکید کرد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ جعفر قرائتی ستوده گفت: در چند وقت اخیر تعدادی از  اعضای هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان به کشور ترکیه سفر کرده است که حاصل مذاکرات انجام شده با متصدیان ساخت دراین کشور، به زمینه حضور و مشارکت صنعتی سازان ایرانی برای همکاری در احیا و توانمندسازی بافت‌های فرسوده پایتخت این کشور شده است.

 به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان در کشور، ترکیه قوانین محکم و کارآمدی برای احیای بافت‌های فرسوده وجود دارد، چرا که بعد از زلزله اخیر ترکیه، آنها به سرعت پژوهش‌های گسترده‌ای درباره ضریب استحکام ساختمان‌های پایتخت این کشور انجام دادند و این تحقیقات نشان داد که در زلزله احتمالی بعدی در این کشور از سیصدهزار تا یک میلیون واحد مسکونی در معرض خطر زلزله قرار خواهند گرفت.

او می گوید: پس ازاین امر، ترک‌ها بدون هیچ گونه اهمال و وقت کشی برنامه ریزی جامع و گسترده‌ای برای نوسازی این بافت‌ها با محور محله سازی آغاز کرده اند. همچنین قوانین مصوب از ضمانت اجرایی بالایی برخوردار است و به هیچ وجه مسوولان و سایر دست اندکاران نمی‌توانند از این قوانین تخطی کنند.

دبیر انجمن تولید کنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان یادآور شد: به عنوان مثال نرخ خدمات زیربنایی با تخفیفات بسیار زیاد تثبیت می‌شود، این در حالی است که در کشور ما به دلیل تورم، قوانین ناکارآمد و پاره‌ای از مسایل دیگر، قوانین مربوط به احیای بافت‌های فرسوده تغییر می‌کنند و احیای این بافت‌های بر اساس یک قانون جامع نیست.

او ادامه داد: در همین حال دستگاه‌های خدمات رسان به بافت‌های فرسوده ملزم هستند که خدمات رسانی خود را با پایین‌ترین قیمت انجام دهند تا از این طریق، احیای بافت‌ها سریع و با قیمت کمتر عملیاتی شود.

قرائتی ستوده با تاکید بر لزوم الگوبرداری از کشور ترکیه در احیای بافت‌های فرسوده تاکید کرد: باید از این شیوه ساخت الگوبرداری شود تا بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha