کد خبر 205442
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

قاضی زاده هاشمی در همایش کشوری هماهنگی، همگرایی و یکپارچه سازی خدمات ایثارگران:

بنیاد شهید مطالبه گر اجرای درست وظایف سازمان ها در حوزه ایثارگری است

بنیاد شهید مطالبه گر اجرای درست وظایف سازمان ها در حوزه ایثارگری است

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه بنیاد شهید مطالبه گر اجرای درست وظایف سازمان ها در حوزه ایثارگری است، گفت: بنیاد شهید قرار است در کوتاه مدت از یک سازمان امدادی صرف به یک سازمان معاضدتی، مطالبه گر و برونگرا تبدیل شود.

امیر عابد: به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در همایش کشوری هماهنگی، همگرایی و یکپارچه سازی خدمات ایثارگران که با حضور معاونان سلامت و توانمند سازی اجتماعی بنیاد در سراسر کشور برگزار شد، با اشاره به سفرهای استانی خود گفت: در اغلب سفرهای استانی که داشتیم با اغلب مدیران استانی جلساتی را برگزار کردیم و در رابطه با رویکردهای کلی بنیاد شهید و بایدها و نبایدهای بنیاد گفتگو کردیم. 

قاضی زاده هاشمی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: خداوند در این دنیای مادی کوتاه به ما وعده آخرت نیکو می دهد که قطعا این مهم با برتری طلبی و فساد محقق نخواهد شد. 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در واقع نقطه مقابل برتری طلبی و فساد، بندگی مطلق خدا است، یعنی پروردگار فرصتی را در این ایام کوتاه در اختیار بندگان قرار داده تا با بندگی او برای آخرت ابدی ظرفیت سازی نماییم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه بستر بندگی در روابط و روزمرگی ها است، افزود: یک بستر مهم بندگی در فعالیت های اجرایی و شغلی است، یعنی کاری که به عهده ما بوده و  آن را پذیرفتیم را به درستی انجام دهیم. 

وی با اشاره به عملکرد بزرگان دین اسلام خاطر نشان کرد: بزرگان دین ما برخلاف آنچه که در مسیحیت تروج شده است که دین از زندگی جدا است، مجموعه کنش های ما را جزئی از مکتب اسلام تلقی می کنند. یعنی از زمانی که ما پذیرفتیم در حوزه مربوطه چه بخش دولتی و چه بخش غیر دولتی مشغول به کار شویم باید مجموعه حقوق و تکالیف را در نظر بگیریم.

قاضی زاده با اشاره به اینکه جامعه، حقوقی را بر گردن بنیاد شهید گذاشته است، گفت: امام ما و قوانین موضوعی کشور تکالیفی را برگردن ما گذاشته اند. حال اگر ما هرآنچه که حق این دستورات و قوانین است را عمل کردیم می توانیم بگوییم بندگی خداوند اتفاق افتاده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه خداوند قادر مطلق است، ادامه داد: خداوند رحمان عالم را براساس اسباب و علل آفریده است، یعنی هر موضوعی از طریق اسباب و علل خودش محقق می شود.

وی خاطر نشان کرد: اصول اداره جهان از منظر الهی براساس اسباب و علل مادی است و خداوند در سنت های خودش این اسباب را قرار داده است. از این رو ما هم نسبت به این لوازم وقتی می توانیم بگوییم بندگی خدا را انجام دادیم که بتوانیم به درستی تکالیف بر دوشمان را انجام دهیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه رعایت نظامات اجتماعی جزیی از مسیر سلوک انسان است، اظهار کرد: در خصوص خانواده بزرگ بنیاد شهید و فرهنگ ایثار و شهادت، مسئولیت ما علی حده است و در واقع اصل موضوع بندگی است چراکه راهنمایی انسان ها به بندگی خداوند است. فرهنگ ایثار و شهادت به معنی این است که در عالم هیچ چیزی ارزش فدا شدن ندارد به جز خداوند متعال. ایثار و شهادت در واقع همان کلمه توحید هستند.

قاضی زاده در ادامه تاکید کرد: پاسداری و صیانت از ایثارگران جزئی از مسیر بندگی است، به معنای اینکه کسی که خودش را برای خداوند فدا می کند ارزشمند است. ایثارگر به سبب ایثارش ارزشمند می شود و جامعه باید نسبت به آن سپاسگزار باشد و بنیاد شهید نیز وظیفه صیانت را برعهده داریم. همانطور که خود ایثارگران نیز وظیفه صیانت از ایثارش را برعهده دارد. پس باید در سطح جامعه توسط معاونت فرهنگی بنیاد شهید از این امر حفاظت شود.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: بنیاد شهید یک نهاد خاص با ویژگی های ارزشی خاص است. بنیاد شهید با طول عمر حدود 40 ساله خود نیاز دارد که ماموریت ها، رسالت ها و نیازهای امروز جامعه هدف و 30 سال آینده را بازنگری و شناسایی کند و بر اساس امکانات کشور اقدام به تامین و تجهیز خود در راستای اجرای ماموریت ها و نیازها کند.

وی افزود: ماموریت ها به معنای بیانات امامین انقلاب و قوانین موجود است و نیازها به معنای نیاز جامعه هدف است. البته این ماموریت ها نیاز به یک بازطراحی دارد که به علت تدوین برنامه تحولی و عملیاتی اول و دوم زمان بر شد. اما توانستیم به یک اصلاح ساختار در ستاد برسیم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه بخشی از ماموریت های بنیاد شهید به علت کهولت سن جامعه هدف تغییر می کنند، گفت: به فرض مثال اگر سابقا فرد ایثارگر نیازمند مسکن و شغل بود اکنون این نیاز متوجه فرزندان او است. بنابراین بنیاد شهید به عنوان بخشی از نظام باید به امور این خانواده ها بپردازد و به آنان توجه کند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در طراحی جدید بنیاد شهید هدف این است که بنیاد از شکل یک سازمان امدادی خارج شود چراکه این سازمان ها می توانستند با تعریف بخش ایثار به امور مربوطه بپردازند.

وی با بیان اینکه کلمه جانباز بعد ها ایجاد شد، گفت: حضرت امام پیشتر در بیانات خود از واژه معلولین استفاده می کرد. پس باید این را بدانیم که جانباز با معلول متفاوت است. فردی تصادف می کند و معلول می شود لکن فرد دیگر ترکش می خورد و معلول می شود که با مثال نخست متفاوت است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح کرد: بنابراین رویکرد بنیاد شهید باید بر اساس این تفاوت ها باشد. در واقع این تفاوت ها به لحاظ سازمانی اینطور معنا می شود که رسیدگی به امور ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهاد یک امر عمومی و اجتماعی است. یعنی آحاد جامعه نسبت به این امر مسئولند و بنیاد شهید نقش تحقق بخش وظیفه عمومی مردم توسط خودشان و تحقق بخش وظیفه عمومی دستگاه ها توسط دستگاه ها را دارد.

قاضی زاده هاشمی بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر در بسیاری از مواقع بنیاد به جای خود مردم و دستگاه ها وظایف را انجام می دهد درصورتی که باید اجازه داد افراد وظایفشان را انجام دهند.

وی با بیان اینکه عموم مردم باید بداند مسئولند، افزود: رفتارسازی در ایفای این مسئولیت ها رخ می دهد. ما باید در جایگاه مطالبه گر از دستگاه ها بخواهیم تا به وظایف قانونی خود نسبت به بخش های مختلف ایثارگری به درستی عمل کنند.

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در گام نخست بنیاد شهید قرار است در کوتاه مدت از یک سازمان امدادی صرف به یک سازمان معاضدتی، مطالبه گر و برونگرا تبدیل شود. بنیاد شهید در این مرحله از یک سازمان هم عرض سایر سازمان ها باید تبدیل به یک سازمان راهبر و ناظر سایر سازمان ها تبدیل شود.

قاضی زاده هاشمی افزود: در گام دوم قرار است بنیاد شهید در میان مدت به یک سازمان راهبردی تبدیل شود. یعنی اقدامات راهبردی انجام دهد و طراحی استراتژیک کند.

وی بیان کرد: سازمان راهبردی یعنی اینکه آسیب ها، قوت ها، ضعف ها و فرصت ها  را می شناسد و براساس وظایف طراحی استراتژیک می کند و این طراحی ها را به یک سند قانونی تبدیل می کند و در ادامه با تعریف نقش آن را مطالبه گری می کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح کرد: سازمان راهبردی به معنای سازمان مرجعیت ساز و کادر ساز است. 

قاضی زاده افزود: براساس فرمایشات امام راحل (ره)، فرض بنیاد شهید فرض حیات انقلاب اسلامی است. یعنی حیات انقلاب اسلامی به رفتار بنیاد شهید بستگی دارد. 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: ساختار بنیاد شهید بر این مبانی طراحی شده است که از یک سو بخش امدادی بنیاد حفظ شود و از سوی دیگر بخشی طراحی شده است که بنیاد شهید به سمت اهداف کوتاه مدت که همان سازمان مطالبه گر است، حرکت کند. طراحی بخش سوم نیز به این شکل است که بنیاد شهید را به یک سازمان راهبردی تبدیل می کند.

وی ادامه داد: امروز بنیاد شهید در حوزه فعالیت های بنیادی در معاونت سلامت و توانمندسازی تجمیع شده است که این مسئولیت شما معاونین محترم حاضر در جلسه است.
قاضی زاده هاشمی اعلام کرد: معاونت حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید نیز مسئول اقدامات کوتاه مدتی است که پیشتر تشریح شد. همچنین دو معاونت مددکاری و آموزشی بنیاد مسئول حرکت به سمت راهبردی شدن (مردمی سازی و کادرسازی) است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: وظایف را نه تنها نباید تعطیل کرد بلکه باید به سمت ارتقا بخشی سوق داد و با قدرت بیشتری پیش برد  که این امور در تعامل بین ستاد بنیاد شهید، ادارات کل، کارشناسان ادارات کل و موسسات اجرایی ایجاد می شود. از این رو در حال ادغام موسسات و تخصصی کردن آن ها هستیم.همچنین وظایف اجرایی که پیشتر در بنیاد رخ می داد به موسسات منتقل می شود. یعنی وظیفه موسسه، اقدامات اجرایی است که پیشتر بنیاد این موارد را انجام می داد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: سپس بنیاد در این بخش وظیفه سیاست گذاری، طراحی شاخص، ارزیابی، عقد قرارداد و ... را انجام می دهد و مراکز ما در استان ها ناظر بر تفاهم نامه ها و قراردادها هستند. به عبارت بهتر ما در استان ها دفاتر استانی ستاد را خواهیم داشت. البته در حوزه مددکاری این موضوع متفاوت است چراکه ما موسسه اجرایی مددکاری نداریم و وظیفه کار مددکاری و مردمی سازی را به خود ادارات شهرستانی و استانی واگذار می کنیم.

وی افزود: تفاهم با سازمان ها به منظور رعایت سهمیه ها در سطح ملی با ستاد است. مسئولیت معرفی افراد نیز به بخش های مختلف با دفاتر شهرستانی استان است. اما اگر موضوع اشتغال به معنای یک کارآفرینی و خود اشتغالی قرار است شکل بگیرد باید توسط صندوق اشتغال کارآفرینی به عنوان موسسه وابسته عمل نماید. به همین خاطر معاون مربوطه، عضو هیات مدیره یا عضو هیات امنا می شود و نقش مرجع پیدا می کند.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: باید اقدامات مبتنی بر یک دانش تجمیعی باشد. یعنی به منظور جلوگیری از عدم تکرار تجربیات گذشته و اشتباهات یک شورای مشورتی در نظر گرفته شود. لکن در مجموع ستاد، امور سیاست گذاری و تخصیص منابع را انجام می دهد. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 136
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود عسگری IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    6 3
    باسلام واحترام خدمت شما خداوند کمک کسی کند که ازته دل کارمیکند من نمیدانم کارت ایثار چرا با ایثارگران فرق دارد رزمنده گان خیلی در منطقه زحمت کشیدن
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    4 0
    سلام اقای دکتر تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی ایثارگر راه اهن پس ازارایه مدارک لازم اخرش به کجارسید خبری نشد چرا راه اهن تعلل میکنه بعضی ها رو تبدیل وضعیت کرد بعضی دیگر راخیر چراراه اهن زیر بار نمیره چراراه اهن دراین زمینه تعلل میکنه ایا پیگیری میکنید
  • کبیری IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    6 1
    با سلام لطفاً قوانین در خصوص جانبازان را به جانبازان زیر ۲۵ درصد تسری دهید جانباز زیر ۲۵ درصد هیچگونه حمایتی نمیشود و هیچ قانونی به نفع جانباز زیر ۲۵ درصد وجود ندارد ما دغدغه اشتغال فرزندان خود را داریم لطفاً در این خصوص چاره اندیشی مبذول فرمایید با تشکر
  • عبدالله سفری IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    10 1
    بایدعدالت رعایت شودحقی ازکسی ضایع نشودمثل بنده حقیر
  • با سلام اینشالله موق باشند IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    4 0
    فرهنگ ایثار و شهادت در ره اسلام از عالیترین دستورات دینی است و گسترش آن تسلیم به رضای خدای مطلق و مهربان است
  • داودمددی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    6 1
    سلام اتحادیه خواربار فروشان جلوی کسب وکار واشتقال چند ساله هرروز بهانه می‌آورد تهدید به.جمع.اوری مقازه.میکند
  • الهه الهام سارا شاینا IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 1
    شاید از فرزندان ایثارگر نباشیم شاید یه آدم مذهبی نباشیم ولی زندگیمونو مدیون ایثارگران عزیزمون هستیم که جونشونو به خاطر وطن و هموطنانشون به خطر انداختن.واقعا ما خودمونو نمیتونیم جای اونا بگذاریم. دست ایثارگران و همسر و فرزندانشون رو می بوسیم.❤🌹