کد خبر 205235
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳

ناترازی‌های بانکی یک الی دو روزه ایجاد نشده است

ناترازی‌های بانکی یک الی دو روزه ایجاد نشده است

قائم مقام بانک مرکزی گفت: چنانچه نقشه تجاری کشور هماهنگ با نقشه ارزی نباشد، روشن است که نمی توان ارز را مدیریت کرد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ در سی امین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با موضوع تثبیت اقتصادی، حکمرانی و سیاست گذاری آقای ابوالحسنی گفت: طبیعی است که عواملی که موجب بی ثباتی هستند اگر شناخته شوند  به راحتی با استفاده از راهکار ها می توان این عوامل را کاهش داد.

او افزود: این عوامل بی ثباتی در دو دسته هستند یکی ساختاری و دیگری به حکمرانی پولی ، مالی، ارزی و تجاری باز می گردد. در مجموعه عوامل بانکی که خودش را نشان‌می دهد می توان به ناترازی بانکی اشاره کرد ناترازی های بانکی یک روز و دو ایجاد نشده اما لازم است الان علاج شود. 

به گفته ابوالحسنی، ما از بازار های کامل بهره مند نیستیم، اگر خلق پول مقام پولی کنترل نکند روشن است بقیه قسمت ها بی ثبات می شود در مکاتب کنزی عوامل ایجاد بی ثباتی را به سمت تقاضا مرتبط می کنند. در مکتب پولی و پول گرایان می گویند وقتی رشد پول را متناسب با سطح تولید در نظر بگیریم مشکل حل خواهد شد. 

او افزود: در اقتصاد موجود نیز مکاتبات مختلف دیدگاه های مختلفی نسبت به حل بی ثباتی دارند، اما نکته مهم این است که برای کشور ما وجود بی ثباتی ها قابل تحمل نیست و می تواند به تورم بینجامد و تولید را کاهش و بیکاری را افزایش دهد‎؛ بنابراین با توجه به شعار سال بررسی این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

قائم مقام بانک مرکزی می گوید: ابزارهایی که در چهارچوب سایت های پولی می‌گنجد می تواند کنترل ترازنامه ها را دربرگیرد، دولت هم باید سیاست های مناسب را در نظر گیرد. چنانچه نقشه تجاری کشور هماهنگ با نقشه ارزی نباشید روشن است که نمی توان ارز را مدیریت کرد حتی اگر عرضه کافی هم وجود داشته باشد. 

او می گوید: حکمرانی سیاست های پولی رصد گردش وجود و از سوی دیگر ظرفیت و قواعد های حقوقی لازم را ایجاد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha