کد خبر 205177
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳

رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی خبر داد؛

احتمال بارش نرمال در پاییز امسال به دلیل تغییر در شاخص‌های جوی

احتمال بارش نرمال در پاییز امسال به دلیل تغییر در شاخص‌های جوی

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: تغییراتی که در شاخص‌های بزرگ مقیاس جوی در حال رخداد است این انتظار را ایجاد می‌کند که بارندگی‌های پاییز در کشور بهنگام شروع می‌شود و با احتمال زیاد نرمال خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ به نقل از سازمان هواشناسی کشور، «احد وظیفه» اظهار داشت: سال آبی جاری در جنوب غرب کشور، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، ایلام، کردستان تا جنوب آذربایجان غربی و حتی لرستان بارندگی‌ها بسیار مناسب بوده و از سال گذشته و حتی فراتر از سال گذشته بوده و حتی میانگین ۳۰ سال گذشته و حتی بیشتر از آن را نیز دریافت کرده است.

وی افزود: به‌ ویژه سدهای خوزستان نیز آبگیری بسیار مناسبی از بارندگی‌ها داشته و در مقایسه با سال گذشته آبی که پشت سد جمع شده، به دلیل بارندگی‌ها یا سد کرخه در مقایسه با سال گذشته آب تجمیعی پشت سد بیش از سال گذشته است و با وجود داشتن ظرفیت خالی می‌توان عنوان کرد که بارندگی در آن مناطق مناسب بوده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: برعکس این مناطق، در نقاط دیگر کشور بارندگی‌ها مناسب نبود. برای نمونه خراسان رضوی تنها ۴۶ درصد بارش سال را تاکنون دریافت کرده و ۵۴ درصد کمبود بارش دارد یا استان تهران که حدود ۴۴ درصد بارندگی کمتر از نرمال را تجربه کرده و درگیر خشکسالی است.

وظیفه خاطرنشان کرد: به‌ طور کلی از شمال غرب، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، کل سواحل جنوبی دریای خزر و همینطور استان‌هایی که در دامنه‌های جنوبی استان قرار دارند همچون قزوین، تهران، سمنان تا خراسان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و جنوب شرق کشور بارندگی‌هایی بین ۲۵ تا ۵۴ درصد کمبود بارش و بارندگی‌هایی کمتر از نرمال را تجربه کرده‌اند.

وی در بخش دیگری به تغییرات بارش در ادامه سال آبی اشاره کرد و گفت: تابستان‌ها بارندگی زیادی در کشور رخ نمی‌دهد و کمتر از ۱۰ درصد بارش یک سال در این فصل می‌بارد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: بارش‌های تابستانه عمدتا در دو منطقه «شمال غرب، سواحل شمالی و ارتفاعات البرز» و «جنوب شرق» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha