کد خبر 204831
۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

بومی شدن علوم انسانی بر پایه حکمت مورد توجه است

بومی شدن علوم انسانی بر پایه حکمت مورد توجه است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بومی شدن علوم انسانی مبتنی بر حکمت و برگرفته از نقشه جامع علمی کشور مورد توجه جدی قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز پنجشنبه در نشست با روسای دانشگاه های منطقه ۹ کشور در دانشگاه حکیم سبزواری افزود: یکی از اهداف بومی شدن علوم انسانی، حل مسائل و مشکلات مختلف جامعه با بهره گیری از ظرفیت نهادهای علمی است.

وی اظهار کرد: هم اینک نقشه جامع علمی کشور بر مبنای علوم و نیازهای روز جامعه با رویکرد شناسایی نیازها، تعیین اولویت ها و مسائله‌محوری بازنویسی شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مسائل مورد تاکید، بومی شدن علوم انسانی است تا مسائل و چالش های جامعه را خودمان بتوانیم برطرف کنیم.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه برای نافع بودن علم باید به جنبه انسانی آن نگاه شود، افزود: نگاه مقالات، پایان‌نامه‌ها و رسانه‌ها باید مساله‌محور با رویکرد توسعه جامع و رفع مشکلات باشد.

وی تصریح کرد: انتظار آن است که دانشگاه ها دست‌کم مسائل شهرها و مناطق خود را با بهره گیری از ظرفیت رساله ها و پایان نامه ها حل کنند و برای نمونه در سازمان بهزیستی، فراجا و ستاد مبارزه با مواد مخدر دهها مساله وجود دارد که با رویکرد علمی دانشگاه ها می توان راهکارهایی برای رفع آن پیدا کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با فراهم کردن تمامی زمینه ها باید در دانشگاهها انسانهایی تربیت شوند که عالم مترقی بوده و وجدان کاری داشته باشند و دینداری، ایمان و تقوا را پس از خود به جامعه منتقل کنند.

حجت الاسلام خسروپناه همچنین با اشاره به پیشینه شهرستان سبزوار افزود: سبزوار شهری فرهنگی، دینی، علمی و تاریخی است و علمای بزرگ آن همچون حکیم سبزواری، سید عبدالاعلی و علمای دوره سربداران از جامعیت برخوردار بوده اند.

وی ادامه داد: حکیم سبزواری فقیهی برجسته، عارف، فیلسوف و شاعری بزرگ بوده و سید عبدالاعلی سبزواری نیز آثاری در فقه، کلام، فلسفه و تفسیر داشته است.

دانشگاه حکیم سبزواری یکی از ۲۲ دانشگاه محور در ایران است که با حدود ۹ هزار دانشجو دارای ۳۳ گروه آموزشی، ۱۳۹ کد رشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری و ۱۰ دانشکده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha