کد خبر 204668
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

سفیر پیشین ایران در آذربایجان در گفتگو با «حیات»؛

ارتباط اسرائیل با آذربایجان، علیه جهان اسلام است/ استفاده ابزاری رژیم صهیونیستی از جمهوری آذربایجان بر ضد ایران

ارتباط اسرائیل با آذربایجان، علیه جهان اسلام است/ استفاده ابزاری رژیم صهیونیستی از جمهوری آذربایجان بر ضد ایران

محسن پاک آیین گفت: ارتباطات نزدیکی که اخیرا اسرائیل با جمهوری آذربایجان برقرار کرده است نه تنها علیه ایران بلکه علیه جهان اسلام و آرمان های فلسطین است.

محسن پاک آیین؛ سفیر پیشین ایران در آذربایجان در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات؛ در رابطه با اقدامات اخیر آذربایجان در قبال ایران گفت: آذربایجان از سال گذشته تا کنون در ارتباط با ایران دچار خطای محاسبه ای شده است و که این موضعی که در برابر ایران گرفته غیرمنتظره بوده است.

موضع گیری ایران در منطقه اصولی است

 وی تشریح کرد: مواضعی که جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده و سبب نارضایتی آذربایجان شده، مواضع اصولی است. زمانیکه آذربایجان اعلام کرد که قصد حمله به ارمنستان ، اشغال استان سیونیک را داشته و میخواهد دالان زنگزور را تصاحب کند جمهوری اسلامی با این اقدام آذربایجان مخالفت کرد و موضع اصولی خود را در راستای حفظ تمامیت ارضی کشورهای همسایه و مخالفت با تغییر مرزهای جغرافیایی اعلام کرد ولی برداشت جمهوری آذربایجان این بود که ایران از ارمنستان حمایت می کند.

پاک آیین با بیان اینکه ایران به نحوی از مرزهای ارمنستان دفاع کرد افزود: در یک مقطع زمانی در رابطه با قضیه قره باغ از آذربایجان حمایت کردیم و در این مقطع نیز در قبال احتمال تجاوز از سوی جمهوری آذربایجان به ارمنستان، موضع اصولی خود را با عدم تغییر مرزها اعلام کردیم زیرا این رفتار به نفع امنیت منطقه بود.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان عنوان کرد: دولت جمهوری آذربایجان با تحریک برخی از کشورها، مواضعی را علیه ایران لحاظ کرد ولی درخواست ما این است که دولت الهام علی اف به دیپلماسی بازگردد و سفارت خود را در ایران مجددا فعال کند که این کار به نفع هر دو کشور و روابط بین شان است زیرا با ادامه وضعیت فعلی، جمهوری آذربایجان متضرر خواهد شد.

ارتباط رژیم صهیونیستی با آذربایجان، علیه جهان اسلام است

وی  تاکید کرد: یکی ازعواملی که همواره به دنبال تخریب روابط ایران و جمهوری آذربایجان بوده و خود آذری ها هم به آن واقف هستند، رژیم صهیونیستی است. ارتباطات نزدیکی که اخیرا اسرائیل با جمهوری آذربایجان برقرار کرده است نه تنها علیه ایران بلکه علیه جهان اسلام و آرمان های فلسطین است.

رژیم صهیونیستی، جمهوری آذربایجان را علیه ایران تحریک می کند

این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی، جمهوری آذربایجان را علیه ایران تحریک می کند گفت: در دیدارهایی که با مقامات آذربایجانی داریم نسبت به خطرات ارتباط با اسرائیل تذکر و هشدار میدهیم و امیدواریم جمهوری آذربایجان نیز به این موضوع واقف شده باشد.

استفاده ابزاری رژیم صهیونیستی از جمهوری آذربایجان علیه ایران

وی ضمن بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال استفاده ابزاری از جمهوری آذربایجان علیه ایران است افزود: باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که تمامی تحرکات علیه ایران، از سوی جمهوری اسلامی ایران رصد میشود.

در روابط مان با جمهوری آذربایجان خویشتنداری می کنیم

پاک آیین در پاسخ به این سوال که انتخاب مجدد اردوغان در مقام ریاست جمهوری ترکیه به عنوان یکی از اصلی ترین حامیان علی اف چه تاثیری در سیاست های منطقه خواهد داشت؟ دولت ترکیه نه تنها دوست جمهوری آذربایجان بلکه دوست ایران نیز است به نظر نمی رسد که اردوغان علیه ایران در منطقه قفقاز عمل کند. ما روابط خوبی با ترکیه داریم و در دوره جدید نیز احتمال دارد این روابط تقویت و افزایش پیدا کند.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: ما با خویشتنداری روابط خود را با جمهوری آذربایجان مدیریت میکنیم و امیدواریم جمهوری آذربایجان نیز سفارت خود را در ایران دایر و روابط را از کانال های دیپلماتیک پیش ببرد و اگر مشکلی هم بود از این طریق حل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha