کد خبر 204589
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با «حیات» تصریح کرد؛

واردات قطعات خودروهای داخلی بدون انتقال ارز، مهمتر از واردات خودرو بدون انتقال ارز است

واردات قطعات خودروهای داخلی بدون انتقال ارز، مهمتر از واردات خودرو بدون انتقال ارز است

«نعمت بخش»، گفت: اگر به پیشنهاد برخی نمایندگان بنا بر این باشد که واردات خودرو بدون انتقال ارز صورت گیرد؛ در ابتدا باید این تسهیلات را برای تامین امکانات لازم خودروسازهای داخلی در نظر بگیرند و بعد برای واردات خودرو، چرا که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و نامگذاری سال، اولویت به تولید داخلی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ چند سالی است که مسئله واردات بدون انتقال ارز، به موضوع مورد مناقشه میان واردکنندگان و بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز جهت تأمین نیازهای وارداتی تبدیل شده است.در همین خصوص، برخی نمایندگان مجلس صراحتا، استفاده از رویه واردات بدون انتقال ارز را برای واردات خودرو پیشنهاد داده‌اند.

 بر اساس دیدگاه این افراد، سرمایه ارزی ایرانیان خارج از کشور می‌تواند ارز لازم برای واردات خودرو یا هر کالای دیگری تأمین کند. در واقع این افراد معتقدند از آنجا که واردات خودرو به ایران قطعاً جذابیت اقتصادی بیشتری نسبت به سپرده‌گذاری در بانک‌های خارجی و دریافت سود ۴ درصدی دارد، بنابراین با اتخاذ این روش هم ارز لازم برای واردات خودرو تأمین شده و هم به منابع ارزی دولت و بانک مرکزی فشاری وارد نمی‌شود.

واردات قطعات خودروهای داخلی بدون انتقال ارز، مهمتر از واردات خودرو بدون انتقال ارز است

«نعمت بخش»، دبیر انجمن خودرو سازان ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با اشاره به پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در خصوص واردات خودرو بدون انتقال ارز، بیان کرد: بانک مرکزی تاکنون برای تامین کسری قطعات کارخانجات خودرو سازی داخلی، بدون انتقال ارز موافقت نکرده است. چرا که بانک مرکزی بر این باور است که تامین قطعات شرکت‌های خودروسازی داخلی بدون انتقال ارز، فشار بر تقاضای ارز داخلی آورده و این امر باعث گرانی دلار خواهد شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح  کرد: اگر به پیشنهاد برخی نمایندگان بنا بر این باشد که واردات خودرو بدون انتقال ارز صورت گیرد؛ در ابتدا باید این تسهیلات را برای تامین امکانات لازم خودرو سازهای داخلی و تولید داخلی در نظر بگیرند و بعد برای واردات خودرو، چرا که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و نامگذاری سالف اولویت به تولید داخلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha