کد خبر 204568
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹

توصیه‌های بهداشتی به زائران خانه خدا/ زائران فقط از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کنند

توصیه‌های بهداشتی به زائران خانه خدا/ زائران فقط از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کنند

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت رعایت اصول بهداشتی از سوی زائران بیت‌الله الحرام در ایام حج تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، اعزام زائران خانه خدا از سوم خرداد ماه از کشورمان آغاز شد و  87 هزار و 550 زائر خانه خدا برای انجام اعمال حج و زیارت مقدس ترین خانه عالم و زیارت ائمه بقیع، عازم سرزمین وحی می‌شوند.

امسال تعداد زائران خانه خدا در سنین بالای 60 سال افزایش داشته و بیش از 2300 نفر از زائران خانه خدا در سن 80 سال و بالاتر قرار دارند.همچنین پیرترین زائر خانه خدا 11 سال و جوانترین زائر نیز نوزاد 9 ماهه است.

مراسم حج سال جاری نیز در گرم ترین روزهای سال برگزار می‌شود و امسال یکی از داغترین ایام حج را در طول چند سال گذشته داریم.با توجه به چنین وضعیت آب و هوایی احتمال بیمار شدن حجاج خانه خدا زیاد است؛ در نتیجه ضرورت دارد زائران خانه وحی بیشترین دقت نظر را به امور بهداشت فردی و اجتماعی داشته باشند.

سیمین‌دخت بیات،رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استفاده از آب آشامیدنی سالم و یخ بهداشتی را یکی از مهمترین اصول بهداشتی در سفر حج عنوان کرد.

وی به هموطنان زائر خانه خدا توصیه کرد در مناطقی که از سطح بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند، فقط از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کنند.

بیات با اشاره به اهمیت بهداشت مواد غذایی در آب و هوای گرم عربستان از زائران حج تمتع خواست فقط از وعده‌های غذایی که توسط سازمان حج و زیارت و مسئولان کاروان‌ها در اختیار آنان قرار می‌گیرد استفاده کنند.

وی با توجه به هوای گرم عربستان و احتمال مسمومیت تاکید کرد زایران وعده‌های غذایی را فقط در همان وعده مصرف کنند و از نگهداری غذا برای وعده‌های بعدی اجتناب کنند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه با اشاره به احتمال بروز گرمازدگی در افراد توصیه کرد که زائران برای پیشگیری از گرمازدگی حتما در طول روز مایعات فراوان مصرف کنند.همچنین زائران هنگام پیاده‌روی در حد امکان سعی کنند در سایه حرکت کنند تا دچار گرمازدگی نشوند.

از دیگر نکات بهداشتی که بیات مورد تاکید قرار داد پرهیز از تماس دست‌های آلوده با دهان، بینی و چشم بود.

وی تاکید کرد: حجاج دست‌های خود را  باید مرتب با آب و صابون شسته شده و ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارند.

بیات به منظور پیشگیری از بیماری‌های تنفسی به زایران توصیه کرد: در حدامکان سعی کنند فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

وی رعایت آداب بهداشتی در هنگام سرفه و عطسه را ضروری برشمرد و یادآور شد افرادی که دچار علایم گوارشی، تنفسی یا هر علامت غیرطبیعی دیگری شدند فورا پزشک و مسؤولان کاروان خود را مطلع کنند.

بیات از دیگر نکات مهم این سفر معنوی به پرهیز از تماس با حیوانات(زنده یا مرده) اشاره کرد و افزود: زائران از تماس با پرندگان خودداری کنند و در صورتی که دچار حیوان گزیدگی(توسط سگ، گربه، خفاش و ...) شدند، در اسرع وقت به پزشک کاروان اطلاع دهند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت ضمن آرزوی سلامت برای مسافران سرزمین وحی تاکید کرد: در این سفر و پس از بازگشت به میهن از دست دادن، بوسیدن و در آغوش گرفتن دیگران خودداری کنند.

 بیات  از حجاج بیت‌الله الحرام خواست پس از بازگشت از سفر حج تا دو هفته مراقب بروز علایم بیماری در خود باشند و در صورت بروز نشانه‌های بیماری به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha